Zamiast wynagrodzenia za zdalnie wykonaną pracę, straciła ponad 10000 złotych
Pracujesz zdalnie i czekasz na wynagrodzenie. Żeby potwierdzić wpływ pieniędzy na konto, musisz wygenerować kod BLIK i podać rzekomemu pracodawcy. Jednak wchodząc na konto, zamiast przyrostu pieniędzy na swoim koncie, widzisz ich ubytek. To schemat działania oszustów, którzy wyłudzili pieniądze od młodej mieszkanki powiatu działdowskiego. Nie ufaj obcym i uważaj, w co klikasz!
Młoda mieszkanka powiatu działdowskiego pracowała zdalnie. Miała otrzymać wynagrodzenie za wykonaną pracę. Skontaktowała się z nią osoba, która pod pozorem wypłacenia wynagrodzenia, wyłudziła od 20-latki pieniądze w kwocie 10500 zł. Kobieta zorientowała się, że padła ofiarą oszustwa.
Z kolei 42-letni mieszkaniec powiatu działdowskiego zgłosił się do Komendy Powiatowej Policji w Działdowie i poinformował, że wystawił na internetowym portalu sprzedażowym opony. Skontaktowała się z nim osoba zainteresowana zakupem, której sprzedający udostępnił kod blik do zatwierdzenia transakcji. W wyniku tego działania z konta mężczyzny została dokonana wypłata pieniędzy na kwocie 1200 zł.
Oszuści wyłudzający pieniądze z wykorzystaniem narzędzi internetowych, wymyślają coraz to nowsze sposoby manipulacji ludźmi. W zależności od tego, co dana osoba robi w sieci np. zakupy przez internet, inwestuje w obcą walutę, chce dokonać sprzedaży jakiegoś przedmiotu, czy prowadzi rozmowy na portalach społecznościowych za pomocą komunikatorów internetowych, dostosowują formę oszustwa. Każda taka sytuacja może stanowić podłoże dla sprawców przestępstw internetowych. Wykorzystując oczekiwanie osób na wynagrodzenie, jak w przypadku działdowianki, za wykonaną pracę zdalną, prosi o wygenerowanie i podanie kodu BLIK w celu potwierdzenia rzekomej wpłaty pieniędzy.
Gdy osoba poda kod, sprawca zamiast dokonać wpłaty środków na konto, wypłaca pieniądze z konta ofiary. Ta sama sytuacja może dotyczyć potwierdzenia wpłaty za zakupione przez internet produkty przez rzekomego kupca, który również może do sprzedającego wysłać wiadomość z prośbą o podanie kodu BLIK, celem sprawdzenia czy pieniądze, które rzekomo już wpłacił za towar, wpłynęły na konto sprzedającego. Inny sposób wyłudzenia pieniędzy przez oszustów to podesłanie linku, odsyłającego do strony bankowości internetowej, gdzie klikając link, otwiera się strona łudząco podobna do strony naszego banku z okienkami do podania danych logowania tj. loginu i hasła. Osoba podając swoje dane dostępowe do konta, traci pieniądze. Sprawca poprzez zainfekowany link przejmuje dane do konta osoby pokrzywdzonej i wypłaca z jej konta pieniądze. Podsyłanie linku przez oszustów bardzo często wykorzystywane jest również w wiadomościach sms, wysyłanych do osób pod przykrywką firmy kurierskiej, energetycznej, gazowni, czy innych instytucji, w treści których to zawsze znajduje się informacja o niedopłacie do paczki, rachunku, czy niepełnymi danymi adresowymi, które należy dopłacić/uzupełnić poprzez kliknięcie w podesłany przez oszustów link.
Każda sytuacja, gdzie ktoś za pośrednictwem komunikatora internetowego, wiadomości sms, wiadomości e-mail prosi nas o podanie kodu do realizacji transakcji bankowej lub kliknięcie linku odsyłającego do strony płatności bankowej, powinien być przez nas natychmiast zweryfikowany. Nim podejmiemy jakiekolwiek kroki związane z potwierdzeniem realizacji transakcji bankowej, skontaktujmy się z daną osobą, instytucją czy innym podmiotem, za który podaje się druga strona, telefonicznie lub osobiście i upewnijmy się, czy na pewno kontaktowała się z nami w sprawie pieniędzy. Bądź czujny i nie daj się oszukać!
(jn/kh)