Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Uwaga oszust! – „pracownik” banku z obco brzmiącym akcentem

Internet jest dzisiaj platformą wymiany informacji, miejscem rozrywki, nauki i pracy. Za pośrednictwem sieci dokonuje się transakcji finansowych, kupuje w wirtualnych sklepach i obsługuje konta bankowe. Niestety, w sieci można także paść ofiarą przestępców. Przekonali się o tym mieszkaniec Szczytna i mieszkanka Olsztyna, którzy na polecenie fałszywego pracownika banku zainstalowali na telefonach wskazane aplikacje, za pomocą, których oszuści przejęli ich pieniądze.

W piątek (14.10.2022r.) do szczycieńskiej komendy stawili się 49-letni mieszkaniec Szczytna oraz 49-letnia mieszkanka Olsztyna, którzy poinformowali, że padli ofiarą oszustwa. Do mężczyzny i kobiety zadzwoniła osoba, z obco brzmiącym akcentem, podająca się za pracownika banku. Oszust, poinformował, że na kontach bankowych doszło do próby wyłudzenia pieniędzy. Polecił zainstalować na telefonach aplikacje Team Viewer oraz AntyDesk, które miałyby rzekomo pomóc w zablokowaniu środków pieniężnych na kontach i niedopuszczenie do ich kradzieży. Rozmowa trwała długo, w tym czasie oszuści złożyli wniosek o kredyt, na który zgodę otrzymali. Następnie przejęli kwotę otrzymanego kredytu. W wyniku zainstalowania powyższych aplikacji na 49-letniego mężczyznę oszuści wzięli
10 000 złotych kredytu, a 49-letniej kobiecie ukradli oszczędności w wysokości 9200 złotych.

Przypominamy! Nigdy nie wiemy kto jest „po drugiej stronie”. Nie podawajmy swoich danych osobowych, dostępowych do kont bankowych. Pracownik banku nigdy nie poprosi Cię o zainstalowanie jakiejkolwiek aplikacji. Przed zainstalowaniem aplikacji na telefonie lub komputerze przeczytaj, zapoznaj się z informacją, do czego służy dana aplikacja.

Aplikacje wskazane powyżej, Team Viewer oraz AntyDesk, które posłużyły przestępcom do przejęcia pieniędzy to aplikacje pozwalające na zdalne sterowanie systemem operacyjnym poprzez Internet. Poprzez zainstalowanie takich aplikacji pozwalamy nieznanej osobie m.in. na sterowanie pulpitem, przeglądanie struktury katalogów na podłączonym komputerze oraz przesyłanie danych.

Apelujemy o zachowanie szczególnej ostrożności przy zawieraniu transakcji przez Internet. Weryfikuj kto i co do Ciebie pisze! Nie przelewaj gotówki osobom, których tożsamości nie znasz oraz nie klikaj w nieznajome linki, aby oszust nie miał zdalnej możliwości logowania się do twojego konta.

Nie korzystaj z linków, które przychodzą w wiadomościach. Najbezpieczniej jest wpisać samodzielnie adres internetowy strony danego serwisu ogłoszeniowego lub banku. Sprawdzajmy zawsze, czy witryna jest bezpieczna. Jeśli korzystamy z kodów autoryzacyjnych przesłanych SMS-em przez bank lub inne instytucje sprawdzajmy zawsze, czy zawiera polskie znaki.

Trzeba też pamiętać, by przy podawaniu danych karty bankowej zachować szczególną ostrożność. Należy upewnić się, czy oszuści nie zastawili na nas pułapki. Przed potwierdzeniem operacji zawsze sprawdźmy też, czy zgadza się numer konta odbiorcy oraz kwota, jaką chcemy przelać. To może nas uratować przed utratą pieniędzy.

Każdy krok w sieci musi być przemyślany, bo może doprowadzić do olbrzymich strat finansowych.

(as/kh)

Powrót na górę strony