Kolejne próby wyłudzeń pieniędzy metodą „na policjanta” i na kryptowaluty
Przestępcy nastawieni na łatwy i szybki zysk są bezwzględni, a do osiągnięcia celu wykorzystają każdą metodę. Oszuści przy użyciu tzw. „metody na policjanta” i na kryptowaluty próbowali wyłudzić pieniądze.
Działdowo
W pierwszym przypadku sprawca podając się za policjanta, przekonywał mieszkankę Działdowa, że bierze udział w akcji wymierzonej przeciwko przestępcom, którzy kradną dane osób i wyłudzają kredyty i że właśnie kobieta jest zagrożona, bo ktoś wszedł w posiadanie jej danych i chce zaciągnąć na nią kredyt. W ten sposób chciał wyłudzić od niej dane osobowe, które rzekomo miały stać się łupem przestępców.
W drugim przypadku mężczyzna zadzwonił do mieszkańca Lidzbarka i pod pozorem zainwestowania w kryptowaluty, nakłonił go do zainstalowania na laptopie aplikacji AnyDesk, dzięki czemu uzyskał dostęp do konta bankowego pokrzywdzonego, a następnie próbował wyprowadzić z niego blisko 7 tysięcy złotych. Dzięki skutecznej reakcji banku i zablokowaniu konta pokrzywdzonego sprawca oszukańczego procederu zamierzonego celu nie osiągnął.
To kolejne próby pozbawienia oszczędności niczego nieświadomych ludzi przez oszustów.
Lidzbark Warmiński
W środę (05.10.2022r.) po godzinie 13:00 lidzbarscy policjanci otrzymali zgłoszenie o oszustwie, podczas którego seniorka przekazała kwotę 12 tysięcy złotych nieznanemu mężczyźnie. Funkcjonariusze natychmiast udali się do zgłaszającej. Jak ustalili do 82-letniej lidzbarczanki zadzwoniła kobieta, która przedstawiła się jako znajoma jej córki, z którą pracuje. Przekonała seniorkę, że jej córka potrzebuje pieniędzy na zlikwidowanie lokaty, którą posiadają wspólnie i zaszła nagła potrzeba jej spłaty. Natomiast córka kobiety według oświadczenia rozmówczyni miała w tym czasie być u lekarza. Kobieta zgodziła się przekazać pieniądze, które miała w mieszkaniu. Po pieniądze przyszedł mężczyzna, który miał być mężem rozmówczyni. Seniorka przekazała mu kwotę 12 tysięcy złotych. Następnie skontaktowała się ze swoją córką, której opowiedziała o całym zajściu, wtedy zorientowała się, że została oszukana. Natychmiast wezwała policję. Policjanci już podjęli czynności zmierzające do ustalenia sprawców przestępstwa.
Policja apeluje o zachowanie szczególnych środków ostrożności, zwłaszcza w przypadku korzystania z usług bankowości internetowej i mobilnej. Pamiętajmy, oszuści są bezwzględni i zrobią wszystko aby osiągnąć swój cel. Wykorzystają do tego zaufanie innych osób do policjantów, przedstawicieli banku czy innych instytucji. Nie ma dla nich znaczenia wiek, sytuacja rodzinna, poziom życia i stan zdrowia osób, które atakują. W swojej chciwości nie cofną się przed „wyczyszczeniem kont” swoich ofiar do zera.
Dlatego zwracajmy uwagę na to, jakie dane i komu udostępniamy. Często podpisując zgody handlowe czy akceptując regulaminy, niepotrzebnie wyrażamy zgodę na udostępniane naszych danych innym podmiotom i instytucjom. Dane osobowe, to bardzo cenny „towar”, szczególnie dla oszustów, którzy chętnie skorzystają z okazji pozyskania naszych danych i skorzystania z nich w celu np. zaciągnięcia pożyczki czy kredytu. Starajmy się nie udostępniać zbyt pochopnie swoich danych poprzez formularze internetowe oraz telefonicznie. Weryfikujmy to, czy osoby które się z nami kontaktują, są rzeczywiście przedstawicielami instytucji, o których mówią.
(jn/bsz/kh)