Oszustwo metodą „na policjanta”- kobieta straciła 102 tysiące złotych
Oszuści wyłudzający pieniądze od seniorów są cały czas aktywni. Podszywają się pod członków rodziny, znajomych, policjantów, prokuratorów czy adwokatów. Zawsze jednak chcą, by przekazać im pieniądze przez tajemniczego kuriera, porzucając na ulicy czy wykonując przelew. Pamiętajmy, policjanci nigdy nie zażądają od nas przekazania gotówki w żaden sposób. Policjanci nigdy nie angażują nas w swoje realizacje, nie dopytują o stan konta, nie wymagają robienia żadnych przelewów. Koniecznie uświadamiajmy o tym naszych bliskich.
W niedzielę (25.09.2022r.) 73-letnia mieszkanka powiatu mrągowskiego odebrała połączenie telefoniczne, gdzie w słuchawce usłyszała zapłakany głos kobiety, która przedstawiła się jako jej dobra znajoma. Z uwagi na to, że rozmówczyni miała zrozpaczony głos, 73-letnia kobieta nie była w stanie jej rozpoznać. Rozmówczyni poinformowała seniorkę, że jej mąż brał udział w wypadku drogowym i potrzebuje pieniędzy na kaucje. Następnie do rozmowy włączył się oszust przedstawiając się jako policjant. Mężczyzna instruował telefonicznie kobietę co ma zrobić, aby mąż tej znajomej nie trafił za kratki. 73-latka chcąc pomóc swoim znajomym zgodnie z instruktażem przygotowała całe oszczędności jakie posiadała, tj. ponad 102 tysiące złotych i miała je przekazać kurierowi, który miał od niej odebrać te pieniądze. Po pewnym czasie do drzwi kobiety zapukał mężczyzna podający się za kuriera, któremu przekazała pieniądze. Oszust udający policjanta cały czas był z seniorką na linii i nie kazał się jej rozłączać. Po przekazaniu pieniędzy zaczął ją dalej wypytywać o kosztowności jakie ma w domu. W tym momencie kobieta zorientowała się, że mogła paść ofiarą oszustwa. Rozłączyła się i zadzwoniła do znajomej, która rzekomo prosiła ją o pomoc. Okazało się, że nic takiego nie miało miejsca, wobec czego seniorka powiadomiła o zdarzeniu policję.
Pamiętajmy, że w przypadku osób, które telefonicznie podają się za policjantów, znajomych bądź członków rodziny lub proszą o przekazanie danych osobowych, bankowych lub pieniędzy przez osoby pośredniczące, należy każdorazowo najpierw weryfikować uzyskane przez telefon informacje. Do kontaktu należy wykorzystywać wyłącznie znane nam numery telefonów, a nie numery podane przez osobę dzwoniącą. W sytuacjach budzących wątpliwość i uzasadniających podejrzenie oszustwa należy natychmiast powiadomić najbliższą jednostkę Policji lub dzwonić na numer alarmowy 112.
Apelujemy, zwłaszcza do osób młodych - informujmy naszych rodziców i dziadków o tym, że są osoby, które mogą chcieć wykorzystać ich życzliwość. Powiedzmy im jak zachować się w sytuacji, kiedy ktoś zadzwoni do nich z prośbą o przekazanie dużej ilości pieniędzy. Zwróćmy uwagę na zagrożenie osobom starszym, o których wiemy, że mieszkają samotnie.
Po raz kolejny ostrzegamy i przypominamy jak nie stać się ofiarą oszustwa:
- Należy zachować zdrowy rozsądek i ostrożność – jeśli dzwoni do nas osoba, która podaje się za członka rodziny, znajomego i prosi o pieniądze nie należy podejmować żadnych pochopnych decyzji;
- jeśli chodzi o osobę, którą znasz, zadzwoń do niego i dowiedz się, czy faktycznie potrzebuje twojej pomocy. Opowiedz osobie bliskiej o zaistniałym zdarzeniu;
- nigdy nie udzielaj przez telefon informacji, jaką ilość pieniędzy posiadasz w domu czy na koncie bankowym;
- nigdy na czyjeś zlecenie nie przekazuj pieniędzy, nie podpisuj dokumentów, nie zakładaj kont w banku, nie zaciągaj kredytów i nie ujawniaj swoich danych osobowych, numerów PIN, haseł;
- nie ulegaj presji, jaką wywiera telefoniczny rozmówca;
- poinformuj Policję! Każdą próbę wyłudzenia pieniędzy można zgłaszać w dowolnej jednostce lub dzwoniąc pod numer alarmowy 112.
Pamiętaj!
- Policja nigdy nie prosi o przekazanie pieniędzy i nigdy nie dzwoni z takim żądaniem.
- Policja nigdy nie informuje telefonicznie o prowadzonych działaniach, „akcjach policyjnych”.
- Jeżeli odebrałeś taki telefon bądź pewien, że dzwoni oszust.
(pk/kh)