Policyjni wodniacy kontrolują i dbają o bezpieczeństwo na mazurskich wodach
Okres wakacyjny to dla naszych policjantów czas wzmożonych działań prewencyjnych zarówno na drogach, jak i na wodach. Policyjni wodniacy pilnują przestrzegania przepisów na Szlaku Wielkich Jezior Mazurskich, a wszystko to w trosce o bezpieczeństwo wypoczywających nad naszymi jeziorami mieszkańców powiatu, jak i przyjezdnych gości. Zapewnienie bezpieczeństwa na wodach i w okolicach kompleksów wodnych to priorytet prowadzonych intensywnie policyjnych działań prewencyjnych.
Mikołajscy wodniacy wielokrotnie interweniowali wobec osób, które lekceważyły zasady i przepisy bezpieczeństwa, a tym samym narażały siebie i innych na utratę życia lub zdrowia.
Do pierwszej interwencji doszło w środę (27.07.2022r.) po godzinie 12:00 na jeziorze Mikołajskim, gdzie 60-letni sternik łodzi motorowej nie zastosował się do znaku żeglugowego. Został ukarany przez funkcjonariuszy mandatem karnym.
Kolejna interwencja miała miejsce dwie godziny później. Na jeziorze Tałty, gdzie tym razem 47-letni mieszkaniec powiatu olsztyńskiego nie dostosował się do zakazu wytwarzania fali, również został ukarany mandatem karnym.
Niespełna pół godziny później również na jeziorze Tałty, 56-letni mieszkaniec Warszawy sterując łodzią motorową popełnił to samo wykroczenie dotyczące nie zastosowania się do znaku zakazu wytwarzania fali.
Tuż przed godziną 15:00 miało miejsce kolejne zdarzenie na jeziorze Tałty z udziałem 43-letniego sternika jednostki pływającej, który nie dostosował się to zakazu wytwarzania fali i poniósł konsekwencję finansowe.
Tego dnia miała miejsce jeszcze jedna interwencja dotycząca „falowania”. Tym razem sternik skutera wodnego nie zastosował się do obowiązujących przepisów, i również 26-letniego mieszkańca Warszawy nie ominęła kara w postaci mandatu.
Policjanci sprawdzając czy jednostki pływające po mazurskich jeziorach, nie pływają w półślizgu, co powoduje powstawanie dużych fal. Są one nie tylko niebezpieczne, ale i uciążliwe, bo gdy dotrą do portów to wówczas łodzie się kołyszą i obijają o siebie lub są przestawiane, co powoduje ich zniszczenie.
Art. 62 Ustawy o żegludze śródlądowej
„Kto wykracza przeciw przepisom w zakresie:
- ruchu i sygnalizacji na śródlądowych drogach wodnych,
- oznakowania, wyposażenia i dokumentów statków,
- warunków ruchu i postoju statków na szlaku żeglownym i w portach,
- składu załogi statku i norm czasu pracy,
- przewozu statkami materiałów niebezpiecznych,
- pilotażu na śródlądowych drogach wodnych,
- warunków sanitarnych na statkach,
- warunków bezpieczeństwa i higieny pracy na statkach,
- ochrony środowiska,
podlega karze grzywny.”
(kn/kh)