Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Różne metody oszustw – ten sam mianownik – utrata pieniędzy

Trudnią się oszukiwaniem ludzi. Śledzą portale aukcyjne i odpowiadają na ukazujące się ogłoszenia sprzedaży nawet najdrobniejszych przedmiotów. Często kontaktują się w przeciągu kilku chwil od publikacji ogłoszenia. Działają sprawnie, pewnie i mają jeden cel - dostać się do konta bankowego ofiary i ukraść, ile się da. Nieświadome ofiary oszukańczego procederu klikają w przesłane im linki, podają swoje wrażliwe dane i zamiast otrzymać należność za sprzedawane rzeczy, tracą pieniądze.

Lidzbark Warmiński

Tylko w ostatni weekend do oficera dyżurnego lidzbarskiej policji zgłosiły się kolejne dwie osoby, który został oszukane. Metody oszustw są różne, ale wszystkie mają wspólny mianownik – utracone pieniądze.
Pierwsza z nich, zgłosiła się do oficera dyżurnego lidzbarskiej policji około godziny 16:00 w piątek (18.02.2022r.). 25-letni mieszkaniec Lidzbarka Warmińskiego został oszukany na pomocą płatności bezgotówkowej BLIK. Pokrzywdzony utracił w ten sposób 500 złotych.  Oszustwo wyglądało w ten sposób, że za pomocą komunikatora internetowego jednego ze znanych portali społecznościowych skontaktował się z nim jego znajomy, którego posiada w swoich kontaktach. Poprosił o pożyczenie 1000 złotych za pośrednictwem BLIKA, bo musi zapłacić za jakąś paczkę, a posiada limit płatności. Mężczyzna zgodził się na 500 złotych i przesłał kod BLIK, który następnie potwierdził w swoim telefonie. Pokrzywdzony nie był do końca pewny czy przelew zastał zrealizowany, chcąc pomóc znajomemu skontaktował się z nim telefonicznie przez komunikator. Z uwagi, że on nie odbierał połączenia, zadzwonił do niego wybierając numer telefonu z książki telefonicznej. Podczas rozmowy dowiedział się, że jego znajomy nie prosił go o żadne pieniądze za pomocą BLIK, był zdziwiony całą sytuacją. Doszło do włamania na jego konto na portalu społecznościowym, gdzie sprawca porozsyłał wiadomości z prośbą o kody BLIK do jego znajomych.  Wówczas zrozumiał, że został oszukany. Prawdopodobnie jakby wykonał najpierw telefon do znajomego przed przekazaniem kodu – nie zostałby doszłoby do oszustwa.
Drugie oszustwo, zostało zgłoszone dwie godziny później tego samego dnia. Pokrzywdzona 25-latka zawiadomiła Policję w Lidzbarku Warmińskim, że padła ofiarą oszustwa przy sprzedaży bokserek męskich na jednym z portali aukcyjnych. Transakcja wyglądała w standardowy sposób. Po wystawieniu towaru ze sprzedająca skontaktował się kupujący. Przesłał link do firmy kurierskiej, która miała zrealizować przesłanie towaru a zarazem odebranie pieniędzy. Po wejściu na stronę, została przekierowana na stronę do logowania do banku. Po wpisaniu potrzebnych danych nie mogła się poprawnie zalogować. Oszust wciągając ją w swoją grę, zaoferował pomoc i poprosił o przekazanie zrzutów ekranów z logowania z danymi. Po przesłaniu danych do pokrzywdzonej przyszedł sms z banku, że aplikacja została aktywowana na innym urządzeniu. Oszust w między czasie przysyłał nowe linki, które miały pomoc w zalogowaniu. Po wejściu na prawdziwą stronę banku zobaczyła, że z jej konta zniknęły pieniądze w kwocie 1200 złotych.

Nidzica

23-letnia mieszkanka gminy Nidzica udostępniła na swoim koncie na sprzedaż kije golfowe i straciła ponad 15000 złotych. Dlaczego?! Ponieważ kliknęła w przesłany przez „oszusta-kupującego” link i wypełniła formularz danymi swojej karty płatniczej. Tym sposobem udostępniła swoje konto oszustowi, który dokonał płatności i wypłat poprzez kod BLIK oraz... zaciągnął na jej dane kredyt.

JAK DZIAŁAJĄ OSZUŚCI?
Na kupującego:
•    Wystawiasz coś na portalu ogłoszeniowym. Znajduje się kupiec. Odzywa się najczęściej za pośrednictwem aplikacji telefonicznej służącej do komunikacji. Twierdzi, że kupił przedmiot i za niego zapłacił, a pieniądze możesz odebrać po wejściu w link.
•    Teraz oszust wysyła Ci linka. Klikasz i trafiasz na stronę łudząco podobną do strony danego portalu ogłoszeniowego
•    Na stronie jest formularz z prośbą o podanie danych Twojej karty i stan Twojego konta. Wypełniasz formularz.
•    Przychodzi do Ciebie SMS z banku, z kodem do autoryzacji. Ty nie czytasz go uważnie i wpisujesz kod do formularza. W SMS-ie jest jasno napisane, że autoryzujesz dodanie Twojej karty do Google Pay lub Apple Pay. Oszust Cię okrada. Płaci Twoją kartą za pomocą aplikacji płatniczej lub wypłaca nią gotówkę w bankomacie.
•    Koniec. Twoje konto jest PUSTE.
Na sprzedającego:
•    Chcesz coś kupić na portalu ogłoszeniowym. Znajdujesz atrakcyjne ogłoszenie. Sprzedający poza aukcją proponuje Ci ułatwienie procedury kupna i przesyła Ci link do firmy kurierskiej  celem zakończenia transakcji. Często też wysyła instrukcję co należy wykonać krok po kroku.
•    Klikasz w link, przenosi Cię na stronę firmy, gdzie podajesz swoje dane oraz logujesz się do swojego banku podając dane do logowania
•    Po chwili otrzymujesz informacje na telefon, że dodano nowe urządzenie do konta lub widzisz jak dokonywane są przelewy a czasem nawet zaciągane kredyty.
•    Zanim zdążysz zareagować, zablokować konto przez infolinię banku, już jest za późno, konto jest już puste
Na BLIK:
•    Kontaktuje się z tobą twój znajomy, prosi o podanie kodu, bo wydarzyła się jakaś trudna sytuacja życiowa: musi szybko zapłacić zaliczkę, za niespodziewaną paczkę, zablokowała się karta, a stoi przy kasie lub inna fałszywa legenda,
•    Przesyłasz kod, zatwierdzasz transakcję – zostałeś oszukany
JAK UNIKNĄĆ OSZUSTWA?
•    Czytaj SMS-y od Banków. Zwróć uwagę na to, co autoryzujesz.
•    Poznaj zasady bezpieczeństwa swojego banku i stosuj się do nich, gdy korzystasz z portali aukcyjnych
•    Miej ograniczone zaufanie do potencjalnych kontrahentów.
•    Rozliczaj się bezpośrednio przez dany portal. Unikaj bezpośrednich transakcji. Uważaj na próby nawiązania kontaktu poza portalem, np. przez WhatsApp czy Messenger. Zobacz instrukcje płatności z portalu ogłoszeniowego.
•    Oszuści mogą podrobić stronę portalu aukcyjnego – tak samo jak i każdą inną stronę, również naszą. Dlatego zwracaj uwagę na adres widoczny w przeglądarce.
•    Zwróć uwagę na poprawność językową strony, na której przekazujesz dane karty. Fałszywe strony często zawierają błędy, są napisane niegramatycznie.
•    Gdy coś kupujesz w sieci zastanów się, czy cena za dany towar jest adekwatna do wartości tego produktu. Jeśli jest dużo niższą powinieneś zastanowić się, dlaczego?
•    Ktoś prosi cię o BLIK– zadzwoń do tej osoby, potwierdź przyczynę i warunki zwrotu. Rozmowa telefoniczna umożliwi Ci weryfikację danej prośby
CO ROBIĆ, GDY ZOSTANIESZ OSZUKANY?
•    Koniecznie skontaktuj się ze swoim Bankiem przez infolinię.
•    Możesz od ręki zastrzec swoją kartę w bankowości lub aplikacji swojego banku. Karta w ten sposób przestanie działać również w Google Pay i Apple Pay.
•    Poinformuj Policję.

(bm/kh)

Powrót na górę strony