Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

"Przed blokiem nigdy się nie zatrzymuję, przed przejściem zawsze" - kolejna odsłona kampanii #fairplaynadrodze

#fairplaynadrodze, to hasło najnowszej kampanii warmińsko – mazurskich policjantów. Przedsięwzięcie w nietypowy sposób promuje właściwe zachowania na drodze. Dlaczego? Bo to znani sportowcy z Warmii i Mazur poprzez uprawiane przez siebie dyscypliny zachęcają do przestrzegania przepisów ruchu drogowego. Tym razem zawodnik Warmii Energa Olsztyn Marcin Malewski, promuje bezpieczeństwo osób pieszych.

Fairplaynadrodze to kolejna odsłona kampanii warmińsko - mazurskich policjantów. W pierwszej odsłonie skupiliśmy się na głównej przyczynie zdarzeń drogowych, jaką jest nadmierna prędkość. Do realizacji spotu promującego w tak nietypowy sposób jazdę z dozwoloną prędkością, zaprosiliśmy siatkarza Jana Hadravę, na co dzień grającego w zespole Indykpol AZS Olsztyn. „Na boisku nie wstrzymuję ręki. Na drodze zdejmuję nogę z gazu”, tym hasłem atakujący olsztyńskiego zespołu i reprezentant Czech propaguje właściwe zachowanie na drodze.

Tym razem do współpracy zaprosiliśmy Marcina Malewskiego piłkarza ręcznego, grającego na pozycji środkowego rozgrywającego i reprezentującego barwy Warmii Energa Olsztyn. „Przed blokiem nigdy się nie zatrzymuje, przed przejściem zawsze”. Tym hasłem wychowanek Warmii Olsztyn, a zarazem II trener olsztyńskiego zespołu,  poruszył kwestie bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu drogowego tj. pieszych.

W kolejnych odsłonach będziemy przypominali o konieczności noszenia odblasków, a także skupimy się na bezpieczeństwie rowerzystów.  Oczywiście wspierać nas będą znani sportowcy z Warmii i Mazur. Kto konkretnie? Już wkrótce będzie się można o tym przekonać.

 

 

Statystki w Polsce:

W ostatnich latach widoczna jest poprawa stanu bezpieczeństwa, ale mimo sukcesywnie malejącej liczby wypadków z udziałem pieszych, w dalszym ciągu liczba śmiertelnych ofiar wśród tej grupy uczestników ruchu stanowi prawie ⅓ ogółu zabitych na polskich drogach.

Większość wypadków to zdarzenia, które polegały na nieustąpieniu pierwszeństwa pieszemu na przejściu dla pieszych.

Mając na uwadze poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego w ramach ww. akcji policjanci ruchu drogowego będą prowadzić wzmożenie działania profilaktyczne skierowane nie tylko do pieszych, ale również do kierowców

Wypadki z udziałem osób pieszych na Warmii i Mazurach

Wypadki zawinione i niezawinione przez pieszych oraz ich skutki w latach 2014 - 2018

Rok 

 Liczba wypadków

 Liczba zabitych pieszych

 Liczba rannych pieszych

 Liczba kolizji

2014

370

43

334

308

2015

320

30

307

266

2016

354

33

329

276

2017

317

24

296

247

2018

261

33

232

242

Ogółem

1622

163

1498

1339

 

W 2018 roku odnotowano  261 wypadków z udziałem pieszych. W wypadkach tych  zginęły 33 osoby, wszystkie były niechronionymi uczestnikami ruchu drogowego. 232 zostało rannych (wśród rannych było 230 pieszych), z winy kierowców doszło do 172 wypadków, w których zginęło 12 osób (wszystkie były pieszymi), a 170 zostało rannych (163 pieszych). Najwięcej wypadków, bo 117, miało miejsce na przejściu dla pieszych: w nich zginęło 8 osób, a 110 zostało rannych; tylko jedna spośród ofiar nie była osobą pieszą.

Z winy pieszych doszło do 65 wypadków drogowych, w których 10 osób zginęło, a 55 zostało rannych. Ponad 86% wypadków spowodowanych przez pieszych miało miejsce na jezdni (56 wypadków). To tam zginęło 10 pieszych, a 44 pieszych zostało rannych. Piesi spowodowali 8 wypadków na przejściu dla pieszych, w których nikt nie zginął, a 8 pieszych odniosło w tych wypadkach obrażenia.

Ponad 68% wypadków spowodowanych przez kierowców względem pieszych miało miejsce na przejściu dla pieszych. Ponad 86% wypadków spowodowanych przez pieszych miało miejsce na jezdni poza przejściem dla pieszych. 

Wypadki spowodowane przez pieszych i ich skutki w latach 2014 – 2018

 

 Rok

Liczba wypadków

Liczba zabitych

Liczba rannych

Liczba kolizji

2014

118

12

107

112

2015

92

17

77

86

2016

97

10

87

72

2017

88

12

76

89

2018

66

11

55

85

Ogółem

461

62

402

444

 

Przyczyny wypadków spowodowanych przez osoby piesze i ich skutki w latach 2016 – 2018

Przyczyny z winy pieszych 

 Liczba wypadków

 Liczba zabitych

 Liczba rannych

 Liczba kolizji

Rok

2016

2017

2018

2016

2017

2018

2016

2017

2018

2016

2017

2018

Nieostrożne wejście na jezdnię: przed jadącym pojazdem

52

49

32

4

6

4

48

43

28

40

44

48

Przekraczanie jezdni w miejscu niedozwolonym

8

6

11

0

0

2

8

6

9

3

1

5

Leżenie, siedzenie, klęczenie, stanie na jezdni

5

7

6

2

3

3

3

4

3

3

6

0

Nieostrożne wejście na jezdnię: zza pojazdu, przeszkody

9

7

6

1

0

0

8

7

6

5

7

13

Chodzenie nieprawidłową stroną drogi

3

4

4

1

3

2

2

1

2

7

3

3

Inne przyczyny

11

10

3

1

0

0

10

10

3

13

21

13

Wejście na jezdnię przy czerwonym świetle

8

5

3

1

0

0

7

5

3

1

6

3

Zatrzymanie, cofnięcie się

1

0

1

0

0

0

1

0

1

0

1

0

Ogółem

97

88

66

10

12

11

87

76

55

72

89

85

Przytoczone dane ukazują, że  na przestrzeni ostatnich lat w dalszym ciągu główną przyczynę wypadków spowodowanych przez pieszych stanowią te, w których piesi w sposób nieostrożny próbują przekroczyć jezdnię, nie upewniając się co do możliwości bezpiecznego przejścia i wkraczają wprost przed jadący pojazd; przyczyna ta w 2018 roku na 66 wypadków stanowiła aż 32 zdarzenia, co wynosi  48,5 %. W wyniku wtargnięcia na jezdnię liczba zabitych oraz rannych również była najwyższa w porównaniu do pozostałych przyczyn. Jednocześnie wzrosła liczba wypadków (+5), zabitych (+2) i rannych (+4) w wyniku przekroczenia jezdni w miejscu niedozwolonym w porównaniu do roku poprzedzającego.  Piesi w 2018 roku byli sprawcami 85 kolizji, tj. o (-4) mniej niż w roku poprzedzającym, z czego nieostrożne wejście na jezdnię, przed jadący pojazd stanowiło blisko 57 % wszystkich kolizji w tej kategorii.  

Wypadki z udziałem osób pieszych wyraźnie nasilają się w okresie jesienno - zimowym, a więc w okresie w którym znacznemu pogorszeniu ulegają warunki atmosferyczne. Opady śniegu oraz deszczu połączone z szybciej zapadającym zmrokiem powodują, że piesi uczestnicy ruchu są mniej widoczni na drodze dla kierujących pojazdami przez co częściej dochodzi do zdarzeń z ich udziałem. Dlatego za każdym razem apelujemy aby używać elementów odblaskowych również w terenie zabudowanym.

Corocznie ponad 50% wypadków z udziałem osób pieszych powstaje w miejscach przeznaczonych lub udostępnionych dla ruchu pieszych. Okazuje się, że właśnie w tych miejscach dochodzi do największej kumulacji zdarzeń wbrew powszechnemu przekonaniu,  o ich bezpieczeństwie. Wynikają one w głównej mierze zarówno z braku zachowania szczególnej ostrożności w rejonie przejść dla pieszych oraz skrzyżowaniach zarówno przez kierujących pojazdami, jak również samych niechronionych uczestników ruchu drogowego.

W 2018 roku w porównaniu do roku poprzedzającego nastąpił spadek liczby wypadków zaistniałych na wyznaczonych przejściach dla pieszych (-35), co jednak w dalszym ciągu stanowi aż 63 % ogólnej liczby wypadków w tej kategorii. Na uwagę zasługuje wzrost liczby zdarzeń i osób rannych na przystankach autobusowych (+5). Na drugim miejscu wymienić można skrzyżowanie, na którym wystąpiło 58 wypadków z udziałem niechronionych uczestników ruchu drogowego (27,9 %).

kw

 

Powrót na górę strony