"Przed blokiem nigdy się nie zatrzymuję, przed przejściem zawsze" - kolejna odsłona kampanii #fairplaynadrodze
#fairplaynadrodze, to hasło najnowszej kampanii warmińsko – mazurskich policjantów. Przedsięwzięcie w nietypowy sposób promuje właściwe zachowania na drodze. Dlaczego? Bo to znani sportowcy z Warmii i Mazur poprzez uprawiane przez siebie dyscypliny zachęcają do przestrzegania przepisów ruchu drogowego. Tym razem zawodnik Warmii Energa Olsztyn Marcin Malewski, promuje bezpieczeństwo osób pieszych.
Fairplaynadrodze to kolejna odsłona kampanii warmińsko - mazurskich policjantów. W pierwszej odsłonie skupiliśmy się na głównej przyczynie zdarzeń drogowych, jaką jest nadmierna prędkość. Do realizacji spotu promującego w tak nietypowy sposób jazdę z dozwoloną prędkością, zaprosiliśmy siatkarza Jana Hadravę, na co dzień grającego w zespole Indykpol AZS Olsztyn. „Na boisku nie wstrzymuję ręki. Na drodze zdejmuję nogę z gazu”, tym hasłem atakujący olsztyńskiego zespołu i reprezentant Czech propaguje właściwe zachowanie na drodze.
Tym razem do współpracy zaprosiliśmy Marcina Malewskiego piłkarza ręcznego, grającego na pozycji środkowego rozgrywającego i reprezentującego barwy Warmii Energa Olsztyn. „Przed blokiem nigdy się nie zatrzymuje, przed przejściem zawsze”. Tym hasłem wychowanek Warmii Olsztyn, a zarazem II trener olsztyńskiego zespołu, poruszył kwestie bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu drogowego tj. pieszych.
W kolejnych odsłonach będziemy przypominali o konieczności noszenia odblasków, a także skupimy się na bezpieczeństwie rowerzystów. Oczywiście wspierać nas będą znani sportowcy z Warmii i Mazur. Kto konkretnie? Już wkrótce będzie się można o tym przekonać.
Statystki w Polsce:
W ostatnich latach widoczna jest poprawa stanu bezpieczeństwa, ale mimo sukcesywnie malejącej liczby wypadków z udziałem pieszych, w dalszym ciągu liczba śmiertelnych ofiar wśród tej grupy uczestników ruchu stanowi prawie ⅓ ogółu zabitych na polskich drogach.
Większość wypadków to zdarzenia, które polegały na nieustąpieniu pierwszeństwa pieszemu na przejściu dla pieszych.
Mając na uwadze poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego w ramach ww. akcji policjanci ruchu drogowego będą prowadzić wzmożenie działania profilaktyczne skierowane nie tylko do pieszych, ale również do kierowców
Wypadki z udziałem osób pieszych na Warmii i Mazurach
Wypadki zawinione i niezawinione przez pieszych oraz ich skutki w latach 2014 - 2018
Rok |
Liczba wypadków |
Liczba zabitych pieszych |
Liczba rannych pieszych |
Liczba kolizji |
2014 |
370 |
43 |
334 |
308 |
2015 |
320 |
30 |
307 |
266 |
2016 |
354 |
33 |
329 |
276 |
2017 |
317 |
24 |
296 |
247 |
2018 |
261 |
33 |
232 |
242 |
Ogółem |
1622 |
163 |
1498 |
1339 |
W 2018 roku odnotowano 261 wypadków z udziałem pieszych. W wypadkach tych zginęły 33 osoby, wszystkie były niechronionymi uczestnikami ruchu drogowego. 232 zostało rannych (wśród rannych było 230 pieszych), z winy kierowców doszło do 172 wypadków, w których zginęło 12 osób (wszystkie były pieszymi), a 170 zostało rannych (163 pieszych). Najwięcej wypadków, bo 117, miało miejsce na przejściu dla pieszych: w nich zginęło 8 osób, a 110 zostało rannych; tylko jedna spośród ofiar nie była osobą pieszą.
Z winy pieszych doszło do 65 wypadków drogowych, w których 10 osób zginęło, a 55 zostało rannych. Ponad 86% wypadków spowodowanych przez pieszych miało miejsce na jezdni (56 wypadków). To tam zginęło 10 pieszych, a 44 pieszych zostało rannych. Piesi spowodowali 8 wypadków na przejściu dla pieszych, w których nikt nie zginął, a 8 pieszych odniosło w tych wypadkach obrażenia.
Ponad 68% wypadków spowodowanych przez kierowców względem pieszych miało miejsce na przejściu dla pieszych. Ponad 86% wypadków spowodowanych przez pieszych miało miejsce na jezdni poza przejściem dla pieszych.
Wypadki spowodowane przez pieszych i ich skutki w latach 2014 – 2018
Rok |
Liczba wypadków |
Liczba zabitych |
Liczba rannych |
Liczba kolizji |
2014 |
118 |
12 |
107 |
112 |
2015 |
92 |
17 |
77 |
86 |
2016 |
97 |
10 |
87 |
72 |
2017 |
88 |
12 |
76 |
89 |
2018 |
66 |
11 |
55 |
85 |
Ogółem |
461 |
62 |
402 |
444 |
Przyczyny wypadków spowodowanych przez osoby piesze i ich skutki w latach 2016 – 2018
Przyczyny z winy pieszych |
Liczba wypadków |
Liczba zabitych |
Liczba rannych |
Liczba kolizji |
||||||||
Rok |
2016 |
2017 |
2018 |
2016 |
2017 |
2018 |
2016 |
2017 |
2018 |
2016 |
2017 |
2018 |
Nieostrożne wejście na jezdnię: przed jadącym pojazdem |
52 |
49 |
32 |
4 |
6 |
4 |
48 |
43 |
28 |
40 |
44 |
48 |
Przekraczanie jezdni w miejscu niedozwolonym |
8 |
6 |
11 |
0 |
0 |
2 |
8 |
6 |
9 |
3 |
1 |
5 |
Leżenie, siedzenie, klęczenie, stanie na jezdni |
5 |
7 |
6 |
2 |
3 |
3 |
3 |
4 |
3 |
3 |
6 |
0 |
Nieostrożne wejście na jezdnię: zza pojazdu, przeszkody |
9 |
7 |
6 |
1 |
0 |
0 |
8 |
7 |
6 |
5 |
7 |
13 |
Chodzenie nieprawidłową stroną drogi |
3 |
4 |
4 |
1 |
3 |
2 |
2 |
1 |
2 |
7 |
3 |
3 |
Inne przyczyny |
11 |
10 |
3 |
1 |
0 |
0 |
10 |
10 |
3 |
13 |
21 |
13 |
Wejście na jezdnię przy czerwonym świetle |
8 |
5 |
3 |
1 |
0 |
0 |
7 |
5 |
3 |
1 |
6 |
3 |
Zatrzymanie, cofnięcie się |
1 |
0 |
1 |
0 |
0 |
0 |
1 |
0 |
1 |
0 |
1 |
0 |
Ogółem |
97 |
88 |
66 |
10 |
12 |
11 |
87 |
76 |
55 |
72 |
89 |
85 |
Przytoczone dane ukazują, że na przestrzeni ostatnich lat w dalszym ciągu główną przyczynę wypadków spowodowanych przez pieszych stanowią te, w których piesi w sposób nieostrożny próbują przekroczyć jezdnię, nie upewniając się co do możliwości bezpiecznego przejścia i wkraczają wprost przed jadący pojazd; przyczyna ta w 2018 roku na 66 wypadków stanowiła aż 32 zdarzenia, co wynosi 48,5 %. W wyniku wtargnięcia na jezdnię liczba zabitych oraz rannych również była najwyższa w porównaniu do pozostałych przyczyn. Jednocześnie wzrosła liczba wypadków (+5), zabitych (+2) i rannych (+4) w wyniku przekroczenia jezdni w miejscu niedozwolonym w porównaniu do roku poprzedzającego. Piesi w 2018 roku byli sprawcami 85 kolizji, tj. o (-4) mniej niż w roku poprzedzającym, z czego nieostrożne wejście na jezdnię, przed jadący pojazd stanowiło blisko 57 % wszystkich kolizji w tej kategorii.
Wypadki z udziałem osób pieszych wyraźnie nasilają się w okresie jesienno - zimowym, a więc w okresie w którym znacznemu pogorszeniu ulegają warunki atmosferyczne. Opady śniegu oraz deszczu połączone z szybciej zapadającym zmrokiem powodują, że piesi uczestnicy ruchu są mniej widoczni na drodze dla kierujących pojazdami przez co częściej dochodzi do zdarzeń z ich udziałem. Dlatego za każdym razem apelujemy aby używać elementów odblaskowych również w terenie zabudowanym.
Corocznie ponad 50% wypadków z udziałem osób pieszych powstaje w miejscach przeznaczonych lub udostępnionych dla ruchu pieszych. Okazuje się, że właśnie w tych miejscach dochodzi do największej kumulacji zdarzeń wbrew powszechnemu przekonaniu, o ich bezpieczeństwie. Wynikają one w głównej mierze zarówno z braku zachowania szczególnej ostrożności w rejonie przejść dla pieszych oraz skrzyżowaniach zarówno przez kierujących pojazdami, jak również samych niechronionych uczestników ruchu drogowego.
W 2018 roku w porównaniu do roku poprzedzającego nastąpił spadek liczby wypadków zaistniałych na wyznaczonych przejściach dla pieszych (-35), co jednak w dalszym ciągu stanowi aż 63 % ogólnej liczby wypadków w tej kategorii. Na uwagę zasługuje wzrost liczby zdarzeń i osób rannych na przystankach autobusowych (+5). Na drugim miejscu wymienić można skrzyżowanie, na którym wystąpiło 58 wypadków z udziałem niechronionych uczestników ruchu drogowego (27,9 %).
kw