Uwaga na oszustów metodą „na serwisanta terminali płatniczych”
Policjanci apelują do pracowników sklepów, stacji benzynowych oraz innych placówek handlowych i usługowych - uważajmy na oszustów, podających się za serwisantów terminali płatniczych. Pamiętajmy - serwisanci nie aktualizują oprogramowania podczas rozmowy przez telefon!
Wczoraj (28.09.2019) węgorzewscy policjanci przyjęli zgłoszenie dotyczące oszustwa. Pokrzywdzony poinformował, że mężczyzna o nieokreślonej tożsamości zadzwonił do sklepu, przedstawiając się jako konsultant firmy obsługującej terminale płatnicze. Twierdził, że należy natychmiast zaktualizować oprogramowanie terminala. Kolejnym krokiem była prośba o ręczne wykonanie zmian w ustawieniach urządzenia. Następnie dzwoniący miał przekazać kody służące zabezpieczeniom terminala i dających możliwość transakcji bezgotówkowych. Wszystkie te informacje pokrzywdzony przekazał telefonicznie. Po wykonaniu tych operacji rozmówca poinformował pracownika sklepu, że w kolejnym dniu z terminala zostanie wykonane potwierdzenie aktualizacji. W ten sposób, sprawca oszukał przedsiębiorcę na kwotę 1800 zł wykorzystując podane kody.
Policjanci apelują do wszystkich osób – przedsiębiorców, którzy posiadają terminale płatnicze o szczególną ostrożność. Najprostszym sposobem jest sprawdzenie wiarygodność serwisanta. Przed wykonaniem jakichkolwiek czynności wskazanych przez rzekomego serwisanta, sprawdźmy czy dzwoni on z firmy, która obsługuje terminal. Następnie wykonajmy telefon do znanego nam serwisu i zweryfikujmy informację o takiej osobie.
I rzecz najważniejsza „serwisanci nie aktualizują oprogramowania podczas rozmowy przez telefon”.
gm/kw