Mrągowo/Iława: Policjanci rozmawiali na temat cyberzagrożeń
Żyjemy w dobie internetu. Bez wychodzenia z domu możemy załatwić większość spraw oraz zapewnić sobie rozrywkę. Niestety tym samym również jesteśmy narażeni na rożnego rodzaju niebezpieczeństwa związane z podawaniem swoich danych osobowych czy prywatnych informacji. Szczególnie zagrożone w sieci są dzieci, dlatego policjanci edukują uczniów jak bezpiecznie korzystać z Internetu, by nie narobić sobie oraz innym kłopotu.
Mrągowo:
Za pośrednictwem Internetu podajemy swoje dane osobowe. Czasami też, sami nieświadomie publikujemy własne zdjęcia czy podajemy informacje o pracy, szkole lub zainteresowaniach. Dane te mogą wykorzystać złodzieje do tego, by sprawdzić czy nie jesteśmy na wakacjach lub jaki samochód stoi na naszym podjeździe. Zdarzą się także przestępstwa gospodarcze, wszelkiego typu wyłudzenia lub oszustwa na serwisach aukcyjnych. Bywa, że opublikowane zdjęcie staje się powodem zazdrości i nienawiści, a wtedy może dojść do gróźb czy pobicia.
O tych aspektach zagrożenia w Internecie wczoraj mrągowscy policjanci rozmawiali z gimnazjalistami ze szkoły w Warpunach. Podczas spotkania z uczniami przekazano głównie informacje na temat cyberprzemocy i związanych z tym konsekwencjami, jakie dotykają ofiarę oraz konsekwencjami prawnymi ciążącymi na sprawcy tego czynu. Omówiono również kwestie cyber-zagrożeń oraz związanych z tym naruszeniami obowiązującego prawa. Podczas spotkania omówiono również kwestie Młodzież słuchała informacji na temat poszanowania własnego wizerunku, kolegów oraz innych osób. Wiedzieć bowiem trzeba, że rozpowszechnianie wizerunku, może mieć również negatywne skutki. Po jakimś czasie może okazać się, że osoby, które nas nie lubią mogą te zdjęcia, bądź filmy wykorzystać i nadać im inny charakter niż był zamierzony. Podczas spotkania omówiono również kwestie cyberprzemocy i związanych z tym konsekwencjami, jakie dotykają ofiarę oraz konsekwencjami prawnymi ciążącymi na sprawcy tego czynu.
Czym jest CyberPrzemoc?
Cyberprzemoc jest formą przemocy, w której używane są media elektroniczne, głównie Internet i telefony komórkowe. Nazwa ta pochodzi od angielskiego słowa cyberbullying, składającego się z członów cyber (wskazującego na związek ze świtem wirtualnym, szczególnie Internetem) i bullying (oznaczającego zastraszanie, znęcanie się). Problem cyberprzemocy dotyczy nie tylko dorosłych, szczególnie dotkliwy jest dla dzieci i młodzieży. Wśród młodych internautów ponad połowa przyznaje, że doświadczyła przemocy w sieci.
Do cyberprzemocowych zachowań możemy zaliczyć:
• obraźliwe lub poniżające treści wysyłane za pośrednictwem Internetu lub telefonu komórkowego
• robienie zdjęć i filmów bez zgody osoby fotografowanej bądź filmowanej i umieszczanie ich w sieci lub rozsyłanie ich przy użyciu telefonu
• podszywanie się pod kogoś w Internecie
• włamania na strony internetowe lub prywatne konta (np. na portalach społecznościowych)
• rozpowszechnianie krzywdzących nieprawdziwych informacji w sieci lub przy pomocy telefonu komórkowego
• cyberprześladowanie (wysyłanie zastraszających wiadomości za pośrednictwem Internetu lub telefonu komórkowego)
•
Narzędziami cyberprzemocy są więc blogi, strony internetowe, fora, listy i grypy dyskusyjne, komunikatory internetowe, czaty i portale społecznościowe, SMS-y oraz MMS-y, a nawet gry sieciowe typu multiplayer i platformy e-learning'owe.
Konsekwencje cyberprzemocy są poważne, zwłaszcza w przypadku dzieci i młodzieży, którzy dopiero budują swoją tożsamość. Naruszenie kształtującego się wizerunku i poniżanie może odbić się na kontaktach społecznych, zdrowiu psychicznym i fizycznym, a nawet zagrażać życiu osób doświadczających cybeprzemocy.
Problemu tego nie należy więc bagatelizować. Warto wiedzieć jak chronić dziecko przed tym zjawiskiem (odnośnik do mini-poradnika) oraz jak reagować, gdy dziecko padnie ofiarą cyberprzemocy.
Iława:
Wczoraj tj. 25 listopada 2016 r. w Centrum Sportu i Rekreacji w Susz po raz drugi odbyła się debata społeczna zorganizowana przez policjantów Komisariatu Policji w Suszu. Hasłem przewodnim spotkania było bezpieczne korzystanie z internetu i unikanie zagrożeń związanych z cyberprzestępczością.
Na debatę zostali zaproszeni: Dyrektor Publicznego Gimnazjum im. Kawalerii Polskiej w Suszu Pan Włodzimierz Paliński, Dyrektor Centrum Sportu i Rekreacji w Suszu Pan Jarosław Piechotka, Dyrektor Suskiego Ośrodka Kultury Pan Czesław Radzicki, Przewodnicząca Zespołu Interdyscyplinarnego Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Suszu. Ze strony Komendy Powiatowej Policji w Iławie w debacie wzięli udział: Komendant Powiatowy Policji w Iławie mł. insp. Robert Mikusik, Kierownik Ogniwa Patrolowo-Interwencyjnego Komisariatu Policji w Suszu st. asp. Mirosław Malinowski, dzielnicowy Komisariatu Policji w Suszu asp. szt. Andrzej Bańkowski oraz oficer prasowy KPP w Iławie mł. asp. Joanna Kwiatkowska.
Uczestników debaty przywitał Komendant Komendy Powiatowej Policji w Iławie mł. insp. Robert Mikusik, który przedstawił również prelegentów. Ekspertami podczas debaty byli: psycholog policyjny st. sierż. Zofia Górka z Sekcji Psychologów Komendy Wojewódzkiej Policji w Olsztynie, Kierownik Ogniwa Patrolowo-Interwencyjnego Komisariatu Policji w Suszu st. asp. Mirosław Malinowski, dzielnicowy Komisariatu Policji w Suszu asp. szt. Andrzej Bańkowski a także oficer prasowy KPP w Iławie mł. asp. Joanna Kwiatkowska.
Spotkanie rozpoczęli policjanci. Kierownik Ogniwa Patrolowo-Interwencyjnego suskiego komisariatu przybliżył strukturę i zakres działania jednostki. Następnie oficer prasowa mł. asp. Joanna Kwiatkowska poinformowała wszystkich uczestników debaty dlaczego ponownie w tym roku i z tą samą grupą została ona zorganizowana.
Asp. Szt. Andrzej Bańskowski omówił zagadnienia dotyczące zjawiska cyberprzestępczości jak i cyberprzemowcy. Policjant opowiedział jakie obowiązki spoczywają na pracownikach szkół, nauczycielach, pedagogach, gdy ujawnią przypadki popełnienia czynów zabronionych – ściganych z urzędu, na wniosek osoby pokrzywdzonej i z oskarżenia prywatnego. Sposoby reagowania podparte zostały przykładami czynów zabronionych, takich jak stalking, wykorzystanie wizerunku, włamania na konta internetowe, znieważenie czy zniesławienie. Funkcjonariusz przestrzegł przed oszustwami popełnianymi przy użyciu środków elektronicznych, a także wyjaśnił, co zrobić, by korzystanie z portali aukcyjnych było bezpieczne i o czym należy pamiętać, by nie stać się ofiarą np. wyłudzania danych.
Następnie oficer prasowy mł. asp. Joanna Kwiatkowska przedstawiła dwa krótkie filmiki przedstawiające uzależnienie od telefonu komórkowego oraz jakie mogą być skutki nękania i dokuczania.
Drugą część spotkania poprowadził psycholog, który przybliżył uczniom, nauczycielom oraz wszystkim obecnym zagadnienie cyberuzależnień. Wyjaśnił rodzaje, podłoże oraz etapy tego uzależnienia. Dodał, że często komputer jest sposobem na ucieczkę od rzeczywistości. Oświadczając jednocześnie, że jeżeli z kimś rozmawiamy to tylko 7 % przyswajamy sobie z treść wypowiedzi. W 38 % zwracamy uwagę na ton głosu a w 55 % na ruchy ciała. Dlatego komunikując się tylko przez internet nie jesteśmy w stanie rozpoznać stanu emocjonalnego naszego rozmówcy. Nie wiemy czy osoba z którą rozmawiamy nas nie okłamuje, czy faktycznie jest smutna bądź wesoła.
Psycholog policyjny st. sierż. Zofia Górka z Sekcji Psychologów Komendy Wojewódzkiej Policji w Olsztynie przestrzegała również młodych słuchaczy, że takie podejście do internetu może spowodować, iż człowiek wpadnie w pułapkę uzależnienia. Dodając jednocześnie w jaki sosób leczy się takie uzależnienia.
Debata miała charakter otwarty. W tracie prelekcji nie zabrakło pytań i komentarzy na temat codziennych sytuacji, z jakimi mają do czynienia na co dzień uczniowie, nauczyciele oraz pedagodzy w kontekście cyberprzestępczości. Okazało się, że przybyła na spotkanie młodzież jest świadoma zagrożeń i możliwości jakie daje internet. W trakcie dyskusji prowadzący zauważyli, że uczestnicy pamiętają bardzo dużo z poprzedniej debaty.
Jak podsumował mł. asp. Robert Mikusik - duże zainteresowanie młodzieży oraz nauczycieli w dyskusję, ich pytania i wątpliwości oraz zebrane opinie i komentarze pozostałych uczestników debaty świadczą o potrzebie organizowania tego typu spotkań i będą cennym materiałem informacyjnym przy planowaniu kolejnych działań.
Na zakończenie spotkania uczestnicy otrzymali ulotki dotyczące omawianego tematu oraz wypełnili ankiety, których analiza pozwoli na wypracowanie wniosków przydatnych przy planowaniu kolejnych spotkań i działań prewencyjnych.
Mini-poradnik bezpiecznego korzystania z internetu:
Co zrobić, by nasze dzieci były bezpieczne w sieci? Jak możemy zadbać o to, by unikały zagrożeń i nie stały się ofiarami cyberprzemocy? W tym mini-poradniku chcielibyśmy przedstawić kilka rad, które mogą Wam pomóc ochronić Wasze dzieci przed niebezpieczeństwami w sieci.
• Rozmawiaj z dzieckiem nie tylko o zagrożeniach w sieci, ale też o jej możliwościach, by bezpiecznie uczyło się i bawiło się w świecie wirtualnym.
• Uczcie się od siebie nawzajem i razem odkrywajcie wirtualny świat.
• Zapoznaj dziecko z podstawami netykiety i sam stosuj te zasady w sieci. Bądź dobrym przykładem do naśladowania!
• Przypominaj dziecku, by chroniło swoje dane osobowe oraz nie publikowało w sieci swoich zdjęć i nie udostępniało ich bez Twojej zgody.
• Poznawaj wyrażenia i skróty internetowe, dowiedz się co oznaczają poszczególne emotikony. Bądź ciekawy świata wirtualnego!
• Razem z dzieckiem wyszukujcie ciekawe strony internetowe.
• Jeżeli Twoje dziecko rozmawia w sieci z innymi internautami (np. korzysta z czatów lub komunikatorów internetowych) przypomnij mu o tym, że nie powinno się do końca ufać osobom poznanym w sieci. Zachęcaj dziecko, by rozmawiało z osobami, które zna.
• Interesuj się tym gdzie i z kim wychodzi Twoje dziecko. Naucz je dystansu do nowopoznanych osób z sieci, dbaj o to by na spotkaniach z takimi osobami dziecku zawsze ktoś towarzyszył.
• Zachęcaj dziecko, by informowało Ciebie o niebezpiecznych treściach napotkanych w sieci. Zdobądź zaufanie dziecka, by zawsze mogło powiedzieć Tobie o tym, co złego lub wstydliwego spotkało je w wirtualnym i realnym świecie.
• Razem z dzieckiem rozmawiajcie o bezpiecznym i rozsądnym korzystaniu z komputera, internetu i telefonu komórkowego. Wspólnie ustalcie zasady i dbajcie o ich przestrzeganie.
• Rozważ zainstalowanie jednego z programów typu Cyberniania, które zapewniają bezpieczny dostęp do zasobów dostępnych w sieci. Wspólnie z dzieckiem zapoznajcie się z działaniem takich programów.
• Zapoznaj się ze stronami internetowymi poświęconymi tematyce bezpieczeństwa w sieci i cyberprzemocy , znajdziesz na nich wiele ważnych i ciekawych informacji.
• Dbaj o bezpieczeństwo w sieci wszystkich internautów, nielegalne lub krzywdzące treści zawsze zgłaszaj policji.
Interwencja
Jeżeli Twoje dziecko stało się ofiarą cyberprzemocy lub masz takie podejrzenia - zareaguj!
Przede wszystkim wysłuchaj swoje dziecko, doceń to że podzieliło się z Tobą bardzo trudnym i wstydliwym doświadczeniem. Zachowaj dowody przestępstwa (obraźliwe e-maile, adresy stron, na których opublikowane są wstydliwe zdjęcia lub filmy, sms-y z groźbami, itd.) i niezwłocznie zgłoś wszystko policji osobiście lub telefonicznie. Nielegalna treści możesz również zgłosić w sieci, np. www.policja.pl lub www.dyzurnet.pl
(dk/jk/rj)