Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Kolejne oszustwa na terenie powiatu szczycieńskiego – przypominamy o zasadach bezpiecznego korzystania z Internetu oraz kontaktu z nieznanymi osobami

Prawie każdego dnia szczycieńscy policjanci odnotowują oszustwa, które wiążą się z utratą oszczędności lub danych osobowych. Wiele z nich można było uniknąć, dzięki zastosowaniu się do kilku zasad. Funkcjonariusze apelują o rozwagę i przypominają, w jaki sposób uniknąć oszustwa oraz jak zachować się w przypadku, gdy już do niego dojdzie.

Tylko jednego popołudnia, w ciągu kilku godzin do szczycieńskiej jednostki stawili się pokrzywdzeni, którzy utracili swoje pieniądze w wyniku oszustw internetowych. 67-letni mieszkaniec gminy Pasym stracił prawie 4000 złotych w wyniku oszustwa za pomocą metody „na Blika”. W ten sam sposób 70-letnia mieszkanka Szczytna również została oszukana przez przestępców internetowych, w wyniku czego z jej konta została pobrana kwota prawie 32 tysięcy złotych.

Oszuści wykorzystują również inne sposoby na szybkie zdobycie dużej sumy pieniędzy. Przekonali się o tym dwaj mieszkańcy gminy Jedwabno, którzy dokonali zakupu pojazdu ciężarowego za pośrednictwem niemieckiej strony internetowej. Mężczyźni w wyniku przestępstwa utracili prawie 260 tysięcy złotych.

Jeżeli podczas rozmowy telefonicznej obca nam osoba próbuje zdobyć nasze dane osobowe (imię, nazwisko, numer PESEL, data urodzenia) lub numer konta bankowego albo kody Blik, natychmiast zakończmy połączenie.

Pamiętaj, że żaden policjant, prokurator lub inny pracownik jakiejkolwiek instytucji nie przychodzi do miejsca zamieszkania, aby odebrać nasze oszczędności w celu ich zabezpieczenia! Jedyną instytucją, która zabezpiecza środki pieniężne jest bank, do którego musimy sami się udać, aby ulokować nasze pieniądze.

Nie otwieraj drzwi osobom, których nie znasz. Jeżeli zjawił się przedstawiciel jakiejś instytucji, np. banku, elektrowni, administracji, kominiarz itp. upewnij się telefonicznie, czy taka wizyta była zaplanowana. Zazwyczaj takie wizyty są zaplanowane wcześniej.

Podczas rozmowy telefonicznej z bliskim członkiem rodziny, który opowiada o nagłym nieszczęśliwym zdarzeniu i prosi o przekazanie gotówki, upewnij się, czy to na pewno jest ta osoba.

Podczas zakupów internetowych warto sprawdzić opinie o sprzedawcy przed zakupem. Jeżeli mamy wątpliwości co do strony internetowej sklepu, warto zamówić przesyłkę za pobraniem i w obecności kuriera otworzyć ją.

Po otrzymaniu wiadomości od znajomego z prośbą o przelanie pieniędzy Blikiem, upewnijmy się, czy tę wiadomość na pewno wysłał nasz znajomy.

Pamiętajmy, że w Internecie nikt nie daje nic za darmo! Jakakolwiek oferta darmowej wycieczki lub za podejrzanie atrakcyjną cenę, powinna być dla nas ostrzeżeniem. Internetowe loterie również mijają się z celem, ponieważ po „wygraniu” takiej loterii i podaniu numeru rachunku do konta bankowego, jest zaproszeniem dla oszustów do „wyczyszczenia” go ze środków.

Nie klikaj w podejrzane linki, które są zawarte w wiadomościach, np. link do uiszczenia brakującej kwoty za przesyłkę.

W ostatnim czasie w naszym kraju pojawia się również wiele zgłoszeń o oszustwach, w których sprawcami są osoby zza granicy. Podczas rozmów telefonicznych oraz za pomocą komunikatorów oszust wzbudza zainteresowanie i sympatię osoby pokrzywdzonej. Następnie osoba pokrzywdzona zauroczona swoim rozmówcą przelewa na jego konto pieniądze, gdyż on o to poprosił. Oszust urywa kontakt po otrzymaniu pieniędzy, a ofiara zdaje sobie sprawę, że ten związek na odległość był fikcją.

Co zrobić, gdy już doszło do oszustwa?

Należy poinformować administratorów ds. bezpieczeństwa danego serwisu.

Bardzo istotne jest zachowanie wszystkich dokumentów związanych z transakcją, tj. dowody przelewu na konto bankowe oraz korespondencję ze sprzedawcą.

Jak najszybciej należy zgłosić się do najbliższej jednostki Policji w celu złożenia zawiadomienia o popełnieniu przestępstwa.

(ep/kh)

 

Powrót na górę strony