UWAGA NA OSZUSTWA METODĄ „NA PRACOWNIKA BANKU”
Policjanci nieustannie ostrzegają o metodach działań oszustów oraz przekazują na co zwracać uwagę, aby zapobiec utracie swoich oszczędności. Scenariusze działań przestępców w gruncie rzeczy są do siebie podobne, lecz różnią się szczegółami, dostosowywanymi do sytuacji osobistej oraz wieku potencjalnych ofiar. Do tej pory znaczną część pokrzywdzonych działaniami oszustów stanowiły osoby starsze, jednakże w ostatnim czasie coraz częstsze tego typu przypadki dotyczą osób młodszych. Jedną z takich osób był 37-letni mieszkaniec gminy Węgorzewo, który utracił w wyniku działania przestępców prawie 10 tysięcy złotych.
W środę (12.06.2024 r.) do węgorzewskiej jednostki Policji zgłosił się 37-letni mężczyzna, który oświadczył, że telefonicznie skontaktował się z nim pracownik banku. Poinformował mężczyznę, że doszło do włamania na jego konto, gdzie była próba przelewu w wysokości 500 zł. Zalecił, że w tej sytuacji należy zabezpieczyć konto poprzez ściągnięcie aplikacji Splashtop SOS. Klient pobrał wskazaną aplikacje i postępował zgodnie ze wskazówkami, jakie udzielał mu konsultant. Środki z dwóch kont 37- latka zostały przelane na jedno, była to kwota blisko 10 tysięcy złotych. Następnie oszust instruował mężczyznę w jaki sposób ma dokonać czek BLIK, jak twierdził w celu zabezpieczenia pieniędzy. Mieszkaniec gminy Węgorzewo wykonał trzy takie czynności, każdy na kwotę 3300 złotych. Po zerwaniu połączenia z domniemanym pracownikiem banku 37- latek dostał wiadomość sms z banku o blokadzie karty, dopiero wtedy zorientował się, że padł ofiarą oszustwa.
Funkcjonariusze przyjęli od pokrzywdzonego zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa oszustwa na jego szkodę. Policjanci będą teraz prowadzili czynności mające na celu wyjaśnienie sprawy oraz ustalenie i zatrzymanie sprawcy.
Apelujemy o ostrożność i rozwagę podczas telefonicznych rozmów z nieznajomymi osobami. Pamiętajmy, że oszuści manipulują rozmową tak, by uzyskać jak najwięcej informacji. Dlatego w kontaktach z nieznajomymi kieruj się zawsze zasadą ograniczonego zaufania. Rozłącz się i skontaktuj z konsultantem swojego banku, aby zweryfikować, czy rozmówca faktycznie jest tym, za kogo się podaje. Można też osobiście udać się do oddziału, by rozwiać wszelkie wątpliwości. Przestrzeganie kilku zasad sprawi, że nie utracimy swoich oszczędności.
(mh/kh)