Uwierzył, że jego środki na koncie bankowym są zagrożone i stracił ponad 27000 złotych
Podszywają się pod pracowników banku i oferują rzekomą pomoc przed zagrożeniem związanym z utratą pieniędzy z konta namawiając do przelewania pieniędzy na tzw. bezpieczne konta. Cyberoszuści, bo o nich mowa, doprowadzili do utraty pieniędzy w kwocie ponad 27000 złotych mieszkańca Działdowa.
We wtorek (05.03.2024 r.) do Komendy Powiatowej Policji w Działdowie wpłynęło zawiadomienie od mieszkańca Działdowa o przejęciu pieniędzy na jego koncie przez „pracownika banku”. Osoba podająca się za pracownika banku doprowadziła go do niekorzystnego rozporządzenia mieniem w postaci pieniędzy w kwocie 27300 zł. Rzekomy pracownik banku poinformował go telefonicznie, że zgromadzone na jego kontach pieniądze są zagrożone i w celu uniknięcia kradzieży powinien wypłacić środki z kont i wpłacić pieniądze do bankomatu wpisując odpowiednie wskazane kody. Wykonując polecenia oszusta mężczyzna stracił swoje oszczędności.
Podobna sytuacja miała miejsce kilka dni wcześniej (23.02.2024 r.). Wówczas to 47-letnia mieszkanka Działdowa, po tym jak skontaktował się z nią rzekomy pracownik banku, straciła prawie 10 000 złotych.
Kolejny raz apelujemy o rozsądek i szczególną ostrożność podczas rozmów telefonicznych z osobami, które podają się za pracownika banku, policjanta czy inną osobę i informują nas o próbie oszustwa na naszym koncie bankowym. Pamiętajmy, że gdy pracownik banku prosi nas o podanie przez telefon danych uwierzytelniających do bankowości elektronicznej, czy danych kart płatniczy oraz namawia do instalacji dodatkowych aplikacji, to mamy do czynienia z oszustem. W żadnym wypadku nie należy instalować zalecanych aplikacji i podawać kodów. Prawdziwy pracownik banku nigdy nie poprosi o podanie danych dostępowych do konta przez telefon ani zainstalowania aplikacji czy przelania pieniędzy na wskazane konto. Zanim podejmiemy jakiekolwiek działanie (podanie danych logowania, hasła do konta, kodów transakcyjnych, zainstalowania aplikacji) upewnijmy się, czy osoba, która do nas dzwoni podając się za pracownika banku faktycznie nią jest. Rozłączmy się i zadzwońmy sami do naszego banku w celu potwierdzenia czy ktoś próbował się z nami skontaktować i czy rzeczywiście nasze konto jest zagrożone.
W razie jakichkolwiek wątpliwości, o każdej tego rodzaju sytuacji najlepiej powiadomić policję.
Przestrzegamy!
Jeśli otrzymałeś prośbę o „pożyczkę” i podanie kodu blik, rzekomy pracownik banku prosi Cię o podanie danych osobowych i dostępowych do konta przez telefon lub zainstalowanie aplikacji bądź przelanie pieniędzy na wskazane konto, a może dostałeś link z dopłatą do przesyłki lub link z potwierdzeniem wpłaty za zakupiony przedmiot – NIE DZIAŁAJ POCHOPNIE!
Zasady ostrożności są zawsze takie same, jeżeli ktoś nas prosi o pieniądze:
NIE PRZEKAZUJEMY PIENIĘDZY OBCYM OSOBOM;
NIE PRZESYŁAMY PIENIĘDZY NA PODANE PRZEZ OBCE OSOBY NUMERY KONT;
NIE PODAJEMY NIKOMU DANYCH DO LOGOWANIA NA NASZE KONTA BANKOWE;
NIE PRZEKAZUJEMY OBCYM OSOBOM KODÓW DO PŁATNOŚCI MOBILNYCH.;
NIE KLIKAMY W PRZESYŁANE NIESPRAWDZONE LINKI.
(jn/kh)