Kolizja na przejściu dla pieszych z rowerzystą
Każdy, kto porusza się rowerem po drogach, musi wiedzieć, że rower, tak samo jak inne pojazdy, ma spełniać wymagania związane z bezpieczeństwem. Powinien posiadać obowiązkowe wyposażenie i być sprawny. Prawidłowo wyposażony i sprawny pojazd pozwoli na uniknięcie tragedii na drodze.
We wtorek (15.11.2022r.) szczycieńscy mundurowi zostali wezwani na miejsce zdarzenia drogowego w Szczytnie na ulicy Polskiej. Około godziny 16:00 doszło tam do potrącenia na przejściu dla pieszych… rowerzysty. 16-letni mieszkaniec gminy Szczytno wjechał rowerem na przejście dla pieszych wprost przed osobową Toyotę. Pojazdem kierował 80-letni mieszkaniec Szczytna. Rower 16-latka nie posiadał żadnego oświetlenia. Na szczęście, w zdarzeniu nikt nie odniósł poważnych obrażeń. Rowerzysta został przekazany pod opiekę rodzica.
Zgodnie z ustawą Prawo o ruchu drogowym: pojazd uczestniczący w ruchu ma być tak zbudowany, wyposażony i utrzymany, aby korzystanie z niego nie zagrażało bezpieczeństwu osób nim jadących lub innych uczestników ruchu, nie naruszało porządku ruchu na drodze i nie narażało kogokolwiek na szkodę.
Rower powinien być wyposażony:
- z przodu – w co najmniej jedno światło pozycyjne barwy białej lub żółtej selektywnej (może być migające);
- z tyłu – w co najmniej jedno światło odblaskowe barwy czerwonej o kształcie innym niż trójkąt oraz w co najmniej jedno światło pozycyjne barwy czerwonej (może być migające);
- w co najmniej jeden skutecznie działający hamulec;
- w dzwonek lub inny sygnał ostrzegawczy o nieprzeraźliwym dźwięku.
Rower może być wyposażany:
- z przodu – w światło odblaskowe barwy białej;
- na kołach – w światła odblaskowe barwy żółtej samochodowej (przynajmniej po jednym na koło);
- na pedałach – w światła odblaskowe barwy żółtej samochodowej;
- w odblaskowy pasek w kształcie nieprzerwanego pierścienia, umieszczony na obu bokach opony albo elementy odblaskowe w kształcie nieprzerwanego pierścienia, umieszczone na bocznych płaszczyznach kół.
Rowerzysta od zmierzchu do świtu lub w tunelu jest obowiązany używać świateł stanowiących obowiązkowe wyposażenie roweru. Ponadto musi zachować szczególną ostrożność, jak również włączyć światła, w które rower jest wyposażony (z przodu i z tyłu) w warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza (mgła, deszcz, itp.).
Podczas jazdy w dzień przy dobrej widoczności dopuszcza się, aby światła pozycyjne roweru, były zdemontowane, natomiast na stałe musi być zamontowane obowiązkowe światło odblaskowe.
Rowerzysto, kask i kamizelka odblaskowa nie są obowiązkowe, jednak warto je mieć na sobie podczas jazdy na rowerze. Kask chroni głowę podczas ewentualnego upadku, natomiast kamizelka odblaskowa zwiększa Twoją widoczność na drodze.
Szczegółowe informacje dotyczące obowiązkowego wyposażenia m.in. roweru znajdują się w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 27 października 2016 roku w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia.
Pamiętajmy! Widzieć nie znaczy być widocznym!
Przypominamy również o obowiązku korzystania z elementów odblaskowych przez wszystkich niechronionych uczestników ruchu drogowego, również pieszych. Co prawda, ustawodawca nakłada obowiązek noszenia odblasków przez pieszych poza obszarem zabudowanym. Należy jednak pamiętać, że idąc przez miasto, w szczególności na ruchliwych ulicach również możemy być słabo widoczni dla kierujących pojazdami. Zwłaszcza jesienią i zimą, gdy szybko zapada zmrok, widoczność jest znacznie utrudniona.
Pieszym i rowerzystom często wydaje się, że skoro widzą nadjeżdżający pojazd lub jego światła, to i kierujący pojazdem ich widzi. Konsekwencje tego błędnego przeświadczenia mogą być tragiczne. Dlatego piesi i rowerzyści niezależnie od wieku, powinni nosić elementy odblaskowe na wierzchniej odzieży. Prawidłowo noszone odblaski powinny być umieszczone na przedniej i tylnej części ubrania, w sposób pozwalający na dostrzeżenie ich w światłach przez kierujących nadjeżdżających z obu kierunków.
ODBLASK - niewielki wysiłek i mały ciężar - a potrafi uratować życie.
Przejście dla pieszych – przejeżdżanie rowerem przez „zebrę”
Zgodnie z przepisami drogowymi rowerzysta jest zobowiązany zejść z roweru i przeprowadzić go przez przejście dla pieszych, jeśli chce je przekroczyć. Przejeżdżanie rowerem po „zebrze” jest niedozwolone, a ignorowanie tego przepisu grozi mandatem karnym.
Przejazd dla rowerów
W sytuacji, kiedy obok przejścia dla pieszych jest wydzielony i odpowiednio oznakowany znakami przejazd dla rowerzystów, rowerzysta nie musi zsiadać z roweru i może przez nie przejechać. Taki przejazd jest wyraźnie widoczny obok przejścia dla pieszych i najczęściej występuje w miejscu skrzyżowania drogi rowerowej i jezdni. Pamiętajmy jednak, że nie zwalnia to rowerzysty z obowiązku zachowania ostrożności i upewnienia się czy na pewno bezpiecznie może przekroczyć jezdnię.
Przypominamy, przepisy zabraniają jeżdżenia rowerem po chodniku, jednak istnieją wyjątki:
- korzystanie z chodnika lub drogi dla pieszych przez kierującego rowerem jest dozwolone wyjątkowo, gdy opiekuje się on osobą w wieku do 10 lat kierującą rowerem;
- gdy są spełnione jednocześnie trzy warunki: chodnik ma co najmniej 2 metry szerokości, ruch na jezdni jest dozwolony z prędkością ponad 50 km/h i brakuje oddzielonej drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla nich przeznaczonego;
- podczas złej pogody (śnieg, silny wiatr, ulewa, gołoledź, gęsta mgła) - wówczas kierujący rowerem, korzystając z chodnika lub drogi dla pieszych, jest obowiązany jechać powoli, zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym.
(as/kh)