Kolejne oszustwo. Policjanci apelują o rozsądek!
Policjanci systematycznie apelują o zachowanie szczególnej ostrożności w bezpośrednim czy telefonicznym kontakcie z obcymi. Przedmiotem policyjnych apeli jest ostrzeżenie przed utratą oszczędności, które są w zainteresowaniu oszustów. Funkcjonariusze całego województwa już od kilku miesięcy prowadzą kampanię „Dzwoni oszust. Rozłącz się! Jak pokazuje życie nie tylko starsi, ale również młodsi mieszkańcy naszego regionu muszą się mieć na baczności.
We wtorek (19.04.2022r.) nowomiejscy policjanci przyjęli zawiadomienie o oszustwie popełnionym na szkodę mieszkanki naszego powiatu. Sprawcy wyłudzili od 26-latki ponad 45 tysięcy złotych.
Do kobiety zadzwonił mężczyzna podając się za pracownika banku i poinformował ją, że z jej konta oszuści chcieli wypłacić pieniądze w kwocie 700 złotych. Żeby uniknąć zagrożenia mężczyzna polecił kobiecie udać się do banku i wypłacić wszystkie pieniądze zgromadzone na koncie, a następnie wpłacić je we wpłatomacie za pomocą kodów BLIK, które będzie jej podawać. 26-latka uwierzyła swojemu rozmówcy i nie rozłączając się wykonała jego polecenia. Mężczyzna zabronił jej informować o tym fakcie kogokolwiek nawet w placówce bankowej. Kobieta wypłaciła więc z konta, a następnie wpłaciła we wpłatomacie kwotę 18.400 złotych. Następnie ten oszust podający się za pracownika banku kazał kobiecie poczekać na linii i przełączył rozmowę do rzekomej innej pracownicy banku, która poinformowała kobietę, że na jej nazwisko w banku ktoś chciał zaciągnąć kredyt w wysokości 20 tysięcy złotych. Żeby anulować tą transakcję 26-latka miała znów iść do banku i zaciągnąć kredyt na najwyższą możliwą kwotę i wpłacić te pożyczone pieniądze we wpłatomacie by anulować w ten sposób wcześniejszy kredyt zaciągnięty przez oszustów. Kobieta poszła więc do banku, gdzie zaciągnęła pożyczkę w wysokości 26.700 złotych i od razu poszła do wpłatomatu wpłacając wszystkie pieniądze za pomocą przekazanych jej telefonicznie kodów BLIK. Po tej operacji kontakt z rzekomymi pracownikami banku się urwał....i kobieta zrozumiała, że została oszukana.
Policjanci przypominają i ostrzegają by nie stać się ofiarą w podobnym przypadku:
- Pracownicy banku nigdy nie proszą o podanie loginu i hasła do konta, a tym bardziej kodu autoryzacyjnego SMS;
- Bądź czujny, nie działaj pochopnie. Presja czasu i pośpiech są złymi doradcami - wtedy łatwo możesz zostać zmanipulowany. Koniecznie upewnij się z kim rozmawiasz. Jeśli rozmówca przedstawia się jako pracownik banku - rozłącz się, a następnie skontaktuj się z bankiem osobiście lub telefonicznie (wybierając numer, który znajdziesz na stronie swojego banku). Jeśli rzeczywiście ktoś z banku do Ciebie dzwonił, konsultant będzie wiedział o co chodzi;
- Jeśli cała sytuacja wygląda podejrzanie, dla własnego bezpieczeństwa przelej oszczędności na konto w innym banku, zmień hasła, z których korzystasz podczas logowania na konto.
(lm/kh)