Chciała sprzedać ubrania, a straciła oszczędności
Mimo licznych apeli policjantów i akcji informacyjnych na portalach sprzedażowych wciąż wiele osób bez zastanowienia wchodzi w przesłane linki i podaje dane logowania do bankowości internetowych tracąc przez to oszczędności.
Nowomiejscy policjanci przyjęli kolejne zawiadomienie dotyczące internetowego oszustwa. 34-letnia mieszkanka wystawiła na sprzedaż ubrania na jednym z popularnych portali sprzedażowych. Po chwili odezwała się do niej osoba zainteresowana kupnem i poprosiła o podanie adresu e-mail. Pokrzywdzona go podała i po chwili otrzymała maila, którego szata graficzna była łudząco podobna do wyglądu strony portalu sprzedażowego, na którym wystawiła na sprzedaż swoje przedmioty. W wiadomości podana była instrukcja sprzedaży oraz opis, co należy zrobić by dokończyć transakcję i odebrać pieniądze za sprzedany przedmiot. Na końcu wiadomości widoczny był przycisk „Zaakceptuj”. Pokrzywdzona go kliknęła i została przekierowana na stronę, gdzie należało podać kody dostępu do rachunku bankowego. W ten oto sposób z jej konta zniknęło blisko 6000 złotych.
JAK UNIKNĄĆ OSZUSTWA?
• Czytaj SMS-y z banku. Zwróć uwagę na to, co autoryzujesz.
• Poznaj zasady bezpieczeństwa swojego banku i stosuj się do nich, gdy korzystasz z portali aukcyjnych
• Miej ograniczone zaufanie do potencjalnych kontrahentów.
• Rozliczaj się bezpośrednio przez dany portal. Unikaj bezpośrednich transakcji. Uważaj na próby nawiązania kontaktu poza portalem.
• Oszuści mogą podrobić stronę portalu aukcyjnego – tak samo jak i każdą inną stronę, również naszą. Dlatego zwracaj uwagę na adres widoczny w przeglądarce.
•Zwróć uwagę na poprawność językową strony, na której przekazujesz dane karty. Fałszywe strony często zawierają błędy, są napisane niegramatycznie.
CO ROBIĆ, GDY ZOSTANIESZ OSZUKANY?
• Koniecznie skontaktuj się ze swoim Bankiem przez infolinię.
• Możesz od ręki zastrzec swoją kartę w bankowości lub aplikacji swojego banku.
• Poinformuj Policję.
(lm/kh)