Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

„Fałszywy telefon - zagrożone oszczędności” - policyjne porady dla seniorów

Seniorzy bardzo często padają ofiarami oszustów. Przestępcy podszywając się pod członków rodziny, policjantów, przedstawicieli instytucji wyłudzając ogromne kwoty od osób starszych. By uczulić seniorów na czyhające zagrożenia, na terenie pięciu polskich województw, w tym na Warmii i Mazurach startuje projekt „Fałszywy telefon- zagrożone oszczędności”.

Projekt „Fałszywy telefon- zagrożone oszczędności”

„Fałszywy telefon - zagrożone oszczędności”- to projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Programu Krajowego Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego, skierowany do osób pokrzywdzonych przestępstwem,  w szczególności do seniorów, jako grupy, która jest najbardziej narażona na skutki oszustw m.in. „na wnuczka”, „na policjanta” czy „na wypadek”. W projekcie biorą udział funkcjonariusze z Komend Wojewódzkich Policji w Rzeszowie, Białymstoku, Lublinie, Gorzowie Wielkopolskim oraz Olsztynie.

Dyżury telefoniczne z poradami policjantów

Od lutego do końca 2022 roku, dwa razy w miesiącu w każdej z tych jednostek Policji będą działały specjalne numery telefonów dedykowane zwłaszcza osobom starszym. Pod tymi numerami policjanci będą udzielać porad osobom, które padły ofiarą oszustwa na tzw. legendę (np. „wnuczka/ policjanta/ pracownika instytucji/ wypadek) oraz chcącym dowiedzieć się jak nie paść ofiarą przestępców, jak reagować w przypadku próby oszustwa, a także gdzie szukać pomocy w takiej sytuacji.

Dyżury na Warmii i Mazurach:

09.09.2022 r. oraz 26.09.2022 r.

w godz. od 7.30 do 15.30, telefonicznie pod numerami:

572 189 674

572 189 679

funkcjonariusze Wydziału Kryminalnego Komendy Wojewódzkiej Policji w Olsztynie będą pełnić dyżury, podczas których udzielane będą informacje i porady na temat oszustw na „legendę”.

Dyżury będą odbywać się cyklicznie, dwa razy w miesiącu do końca 2022 roku. Terminy pełnienia dyżurów będą aktualizowane na bieżąco na stronie Komendy Wojewódzkiej Policji.

  • zajawka i logo

(mk/rj)

  • Pierwsza strona ulotki na której widoczny jest napis FAŁSZYWY TELEFON-ZAGROŻONE OSZCZĘDNOŚCI oraz dłoń trzymająca telefon, na którym wyświetlane są napisy: Odbierasz telefon, rozmówca porusza temat twoich pieniędzy, namawia cię do: - przekazania ich obcej osobie - zostawienia ich w określonym miejscu - wypłaty ich ze swojego konta - przelania na inne konto. ROZŁĄCZ SIĘ! DZWONI OSZUST!
Na dole logotypy partnerów akcji
    Pierwsza strona ulotki
  • Druga strona ulotki informacyjnej zawierająca treść: 
Przeczytaj, zapamiętaj, nie daj się nabrać!

OSZUŚCI:
- podszywają się pod członków rodziny, policjantów, prokuratorów, przedstawicieli banków lub urzędników,
- dzwonią i informują o wypadku lub innym tragicznym zdarzeniu z udziałem członka rodziny i potrzebie natychmiastowej pomocy finansowej lub - jako policjanci bądź urzędnicy - mówią o działaniach, do przeprowadzenia których niezbędne są pieniądze rozmówcy,
- wywierają presję na rozmówcę, ponaglają, wzbudzają poczucie zagrożenia po to, by zaoferować „pomoc” w rozwiązaniu tej sytuacji.

Gdy dzwoni do Ciebie ktoś obcy, a tematem rozmowy stają się Twoje pieniądze, bądź bardzo czujny i:
- nie przekazuj ich osobom, których nie znasz,
- nie zostawiaj ich w wyznaczonym przez te osoby miejscu,
- nie przelewaj swoich pieniędzy na inne konto,
- nie wypłacaj pieniędzy z banku, 
- nie podawaj swoich danych, haseł, PIN-ów, żadnych informacji o oszczędnościach, trzymanych w domu pieniądzach czy innych dobrach.

TYLKO OSZUST NAMAWIA DO TAKICH DZIAŁAŃ! 
NIE DAJ MU SZANSY - ROZŁĄCZ SIĘ! TO JEDYNY SPOSÓB, BY NIE DAĆ SIĘ ZMANIPULOWAĆ OSZUSTOWI. ROZŁĄCZ SIĘ!

PRZERWIJ KAŻDĄ ROZMOWĘ TELEFONICZNĄ, PODCZAS KTÓREJ KTOKOLWIEK PROSI CIĘ O TWOJE PIENIĄDZE.
Zawsze możesz oddzwonić do bliskiej osoby, do urzędu, na policję czy na infolinię swojego banku, aby sprawdzić, czy rzeczywiście próbowano się z Tobą skontaktować z tych miejsc.

Dzwoni oszust! Rozłącz się!
    Ulotka informacyjna
Powrót na górę strony