Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Nie daj się oszukać!

Trzy różne formy oszustwa internetowego. Co je łączy? We wszystkich przypadkach pokrzywdzeni weszli w wysłane linki przez przestępców i stracili swoje oszczędności. Łączna wartość strat to blisko 31 tys. zł. W dalszym ciągu przypominamy o zachowanie ostrożności podczas internetowych transakcji. Chrońmy swoje oszczędności i nie udostępniajmy nikomu danych do logowania w bankowości elektronicznej oraz haseł do konta lub danych karty płatniczej!

Olsztyn:

W czwartek (17.02.2022) oficer dyżurny Komendy Miejskiej Policji w Olsztynie otrzymał zgłoszenie o oszustwie internetowym. Z relacji zgłaszającego wynikało, że na jednym z portali ogłoszeniowych wystawił na sprzedaż łóżko. Po kilku minutach z mężczyzną skontaktował się potencjalny kupiec. Oszust w trakcie konwersacji zaproponował, że zajmie się wszelkimi formalnościami, w tym organizacją przesyłki kurierskiej. Pokrzywdzony miał jedynie kliknąć w wysłany link i tam podać swój login i hasło do bankowości internetowej, numer karty płatniczej i kod CVV oraz nazwisko panieńskie matki. Po chwili pokrzywdzony przekazał nawet kod do autoryzacji płatności. Przestępca w ten sposób zyskał dostęp do jego konta bankowego. Mieszkaniec Olsztyna dopiero w nocy zorientował się, że ma do czynienia z oszustem, po tym jak otrzymał sms-a z baku o zablokowaniu jego karty płatniczej. Okazało się, że z jego rachunku bankowego zniknęło blisko 18 tysięcy złotych.

Tego samego dnia (17.02.2022) doszło do kolejnego oszustwa internetowego. Mieszkanka Olsztyna  na portalu sprzedażowym wystawiła na sprzedaż sukienkę. Z kobietą skontaktowała się oszustka, która przesłała na maila link z logiem i informacjami ze strony łudząco przypominającej portal aukcyjny. 28-latka została przekierowana na fałszywą stronę banku, gdzie podała swoje wrażliwe dane. Oszust wypłacił z jej konta blisko 4 tysiące złotych.

Z kolei 45-latek w czwartek (17.02.2022) otrzymał on sms-a z informacją o przelaniu na jego konto za pomocą BLIK-a 500 złotych. Mężczyzna w celu odbioru środków miał kliknąć w wysłany link i na podrobionej stronie internetowej podał login i hasło do bankowości internetowej. W tej sposób oszuści podszywający się za przedstawicieli płatności mobilnych zyskali dostęp do oszczędności pokrzywdzonego. Po chwili 45-latek zorientował się, że z jego konta zniknęło blisko 9 tysięcy złotych.

Apelujemy o przestrzeganie podstawowych zasad bezpieczeństwa w sieci!

Nie klikajmy bez zastanowienia w nieznane linki! Zachowajmy ostrożność po otrzymaniu linku z przekierowaniem do innej witryny internetowej, szczególnie jeżeli przenosi ona nas do stron logowań do kont bankowych, portali społecznościowych czy aukcyjnych. Nie udostępniajmy swoich poufnych danych m.in. numeru PESEL, numeru karty płatniczej czy kodu CVV. Należy również zweryfikować nadawcę otrzymanej wiadomości. W tym celu można przeanalizować adres strony. Często są one tworzone przez oszustów i do złudzenia przypominają istniejące legalne witryny. Różnić się mogą jednak jedną literą, kropką czy podkreślnikiem.

Pamiętajmy, że zarówno w świecie realnym, jak i wirtualnym to my sami w pierwszej kolejności musimy zadbać o bezpieczeństwo naszych danych osobowych oraz finansów.

Przypominamy także o najczęstszych technikach phishingowych stosowanych przez przestępców: https://policja.pl/pol/aktualnosci/212455,Top-5-najczestszych-technik-phishingowych.html

 

 

Lidzbark Warmiński:

 

Tylko w czwartek (tj. 17.02.2022 r.) do oficera dyżurnego lidzbarskiej policji zgłosiły się dwie osoby, który został oszukane. Pierwsza z nich, zgłosiła się do oficera dyżurnego lidzbarskiej policji około godziny 16:00. 32-letnia mieszkanka powiatu lidzbarskiego zawiadomiła, że została oszukana podczas sprzedaży pluszowej maskotki na jednym z portali aukcyjnych. Po wystawieniu przedmiotu skontaktował się z nią kupujący za pomocą komunikatora w portalu. Sprzedająca otrzymała również informację z aplikacji, że zakup przebiegł pomyślnie. W trakcie korespondencji, kupujący przesłał do niej link na jej adres mailowy z potwierdzeniem płatności i prośbą sprawdzenia czy pieniądze doszły na jej konto. Po wejściu w link, została przekierowana na fałszywą stronę do logowania do banku. Przy próbie logowania podając swoje dane, pokrzywdzona nie mogła się zalogować i wyświetlić poprawnie strony. Za to zaczęły przychodzić smsy z banku, że została zaciągnięta pożyczka na kwotę 16 000 oraz że zostały wypłacone pieniądze z jej konta w kwocie 1000 zł a także, zlecony przelew natychmiastowy z zaciągniętej pożyczki w kwocie 2000. Łącznie 32-latka straciła 3000 zł. Na szczęście nie doszło do wypłaty całej kwoty pochodzącej z pożyczki.
Zaledwie kilka minut później do oficera dyżurnego zgłosiła się również 35-letnia kobieta, która padła ofiarą oszustwa. Pokrzywdzona, otrzymała telefon od konsultanta znanej firmy finansowej, który zawiadomił ją, że na jej dane został złożony wniosek o pożyczkę na kwotę 2000 zł na niemieckie konto. Rozmówca, zapewnił ją, że dzwoni do niej celem weryfikacji czy składała taki wniosek. Oszust wiedząc z góry jaka będzie odpowiedź zapewnił ją, że złoży wniosek o anulacje tej pożyczki oraz zapewniając, że ktoś z banku do niej zadzwoni jeszcze w tej sprawie. Po około 10 minutach skontaktowała się z nią następna osoba, podająca się za pracownika działu bezpieczeństwa banku. Mężczyzna zapewnił ją, że chce anulować jej wniosek, ale również kompleksowo sprawdzić inne placówki. Pokrzywdzona była przekonana, że mężczyzna chce jej pomóc. W trakcie rozmowy była przekierowywana rzekomo do różnych działów. Następnie kazał pobrać jej na telefon aplikację AnyDesk, służącą do zdalnego łączenia się z urządzeniem i polecił zalogować się do swojego banku. Po zalogowaniu przekonał ją, że aby ochronić jej środki pieniężne należy przelać je na wskazane przez niego nowe konto. 35-latka przekonana, że przenosi swoje pieniądze na nowo założone dla niej konto, przelała pieniądze w kwocie 9000 zł. Po rozłączeniu, po paru minutach miała otrzymać hasło do nowego konta. Z uwagi, że długo go nie otrzymała, zorientowała się, że padła ofiarą oszustwa.

 

 

(aj/bm/rj)

 

Powrót na górę strony