Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Chciała sprzedać buty. Padła ofiarą oszusta

Oszuści cały czas wymyślają nowe metody, by wprowadzić nas w błąd i przejąć nasze oszczędności. Tym razem, zamiast linka w komunikatorze, pokrzywdzona dostała wiadomość e-mail w celu akceptacji zamówienia. Straciła 1600 złotych.

Wydawać by się mogło, że ofiarami internetowych oszustów padają głównie kupujący. Nic bardziej mylnego! W ostatnim czasie na terenie całej Polski dochodzi do wielu przypadków oszustw, w których pokrzywdzonymi są osoby sprzedające.

Za każdym razem wygląda to bardzo podobnie. Wystawiamy jakiś przedmiot na portalu sprzedażowym, odzywa się do nas osoba, która jest zainteresowana kupnem. Twierdzi, że opłaciła już zamówienie, ale trzeba je potwierdzić i odebrać przelew. W tym celu wysyła nam link do poboru płatności. Po wejściu w link może pojawić się strona łudząco podobna do strony naszej bankowości internetowej, do strony jednej z firm kurierskich lub podrobiona strona portalu sprzedażowego. Na stronie należy podać dane karty płatniczej, login oraz hasło. Nieświadome osoby podają wszystkie te dane i w ten sposób otwierają oszustom dostęp do swojego konta.
Tym razem sprawa wyglądała bardzo podobnie. Młoda mieszkanka Olsztyna wystawiła na sprzedaż buty. Odezwała się do niej osoba zainteresowana kupnem. Poprosiła o podanie adresu e-mail celem potwierdzenia, czy dany adres powiązany jest z kontem na portalu. Pokrzywdzona podała swój adres e-mail po czym dostała na niego wiadomość, że został on zweryfikowany i zatwierdzony. Następnie otrzymała wiadomość  z potwierdzeniem wykonania przelewu za buty. W celu otrzymania pieniędzy musiała zaakceptować transakcję klikając odpowiednią zakładkę w wiadomości. Po wybraniu ikony banku, w którym ma konto, dostęp do bankowości internetowej i aplikacji banku został zablokowany a z jej konta zniknęło 1600 zł.

JAK UNIKNĄĆ OSZUSTWA?

• Czytaj SMS-y od Banków. Zwróć uwagę na to, co autoryzujesz.
• Poznaj zasady bezpieczeństwa swojego banku i stosuj się do nich gdy korzystasz z portali aukcyjnych
• Miej ograniczone zaufanie do potencjalnych kontrahentów.
• Rozliczaj się bezpośrednio przez dany portal. Unikaj bezpośrednich transakcji. Uważaj na próby nawiązania kontaktu poza portalem.
• Oszuści mogą podrobić stronę portalu aukcyjnego – tak samo jak i każdą inną stronę, również naszą. Dlatego zwracaj uwagę na adres widoczny w przeglądarce.
• Zwróć uwagę na poprawność językową strony, na której przekazujesz dane karty. Fałszywe strony często zawierają błędy, są napisane niegramatycznie.

CO ROBIĆ, GDY ZOSTANIESZ OSZUKANY?

• Koniecznie skontaktuj się ze swoim Bankiem przez infolinię.
• Możesz od ręki zastrzec swoją kartę w bankowości lub aplikacji swojego banku.
• Poinformuj Policję.

(ab/kh)

Powrót na górę strony