Oszust podał się za bankowca i polecił ściągnąć aplikację. Kętrzynianka straciła blisko 20 000 złotych
Policjanci ostrzegają przed oszustami podającymi się za pracowników banku. Drogą telefoniczną, oszuści twierdzący, że są konsultantami banku, nakłaniają klienta do zainstalowania aplikacji. Dzięki tej metodzie sprawcy są w stanie przejąć dostęp do konta bankowego ofiary i środków na nim zgromadzonych. W ten sposób z konta mieszkanki miasta zniknęło blisko 20 000 złotych.
Początek zazwyczaj jest taki sam. Oszust dzwoni do konkretnej osoby i podaje się za konsultanta bankowego. Numer telefonu, z którego dzwoni fałszywy pracownik banku jest oficjalnym numerem banku, który można potwierdzić na stronie internetowej. Dzwoniący informuje o niepokojących transakcjach na koncie ofiary. Aby zapobiec i unieważnić te przelewy "konsultant" poleca zainstalowanie aplikacji, która umożliwia mu wykonywanie zdalnych działań na smartfonie lub komputerze rozmówcy. W ten sposób oszust uzyskuje dostęp do urządzenia ofiary i tym samym konta, z którego wykonuje przelewy, a następnie wypłaca zgromadzone na nim środki.
Tak właśnie było w przypadku mieszkanki Kętrzyna, która została oszukana przez mężczyzn podających się za pracowników banku. Z relacji pokrzywdzonej wynika, że oszuści mieli wschodni akcent. Dzwoniący mężczyzna poinformował klientkę banku o podejrzanym przelewie z jej konta w wysokości 44 tysięcy złotych, który miał być zablokowany. „Konsultant” dzwonił z oficjalnego numeru telefonu banku. Dzwoniący mężczyzna powiedział, że istnieje możliwość unieważnienia tej wypłaty poprzez zainstalowanie odpowiedniej aplikacji. Aplikacja miała dodatkowo zapewnić bezpieczeństwo finansowe przed kolejnymi kradzieżami pieniędzy z konta bankowego. Ofiara ściągnęła wskazaną aplikację i postępowała zgodnie ze wskazówkami kolejnego „pracownika banku”. Tym sposobem z konta kobiety zniknęło blisko 20 000 złotych.
Funkcjonariusze przyjęli od pokrzywdzonej zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa oszustwa na jej szkodę. Policjanci teraz prowadzą czynności mające na celu wyjaśnienie sprawy oraz ustalenie i zatrzymanie sprawcy.
Policjanci przypominają i ostrzegają:
Pracownicy banku nigdy nie proszą o podanie loginu i hasła do konta, a tym bardziej kodu autoryzacyjnego SMS; nie polecają też instalowania aplikacji, z której mogą wykonywać ruchy na koncie klienta. WAŻNE - tożsamość konsultanta zawsze można potwierdzić dzwoniąc na infolinię. O wszelkich próbach wyłudzenia pieniędzy należy natychmiast poinformować policję dzwoniąc na numer alarmowy 112.
(ep/kh)