Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Kolejny raz ostrzegamy - uwaga na fałszywych kupujących na portalach internetowych, kobieta miała otrzymać 20 złotych, a straciła blisko 3 tysiące złotych

Kolejna metoda oszustów zbiera plony. Tym razem podszywają się pod osoby kupujące na popularnej platformie sprzedażowej. Przestępcy wysyłają do sprzedających informację, że chcą zakupić dany towar i następnie przekazują link, dzięki któremu rzekomo będzie możliwe otrzymanie zapłaty za zbyty towar. Sprzedający musi tylko podać numer swojej karty, aby pieniądze mogły wpłynąć na konto. I tu właśnie jest haczyk. Oszuści wchodzą w posiadanie danych, które następnie umożliwiają im dokonywanie transakcji na szkodę sprzedającego.

Choć ciągłe przypominanie o tym, aby uważać podczas internetowych transakcji może brzmieć jak banał, to jednak wcale nim nie jest. Pomimo tego, że cały czas w telewizji, na internetowych portalach czy mediach społecznościowych krążą informacje o osobach, które wpadły w pułapkę zastawioną przez oszustów, cały czas nie wszyscy zdają sobie sprawę z istniejących zagrożeń. A wówczas mogą stracić od kilku do nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych.

Do funkcjonariuszy węgorzewskiej komendy zgłosiła się kobieta, która w bardzo podobny sposób stracił blisko 3 tys. złotych. 37-latka oferowała do sprzedaży za pośrednictwem serwisu zabawkę dinozaura wartą 20 zł. Poprzez aplikację skontaktowała się z nim osoba, która była zainteresowana kupnem wystawionego przedmiotu. Rzekomy kupca poinformował sprzedającą, że już dokonał zakupu i nawet zapłacił za produkt. Mieszkanka Węgorzewa, otrzymała link łudząco podobny do prawdziwej witryny. Następnie została poproszona o podanie numeru swojej karty płatniczej, na którą miały wpłynąć środki za zakupiony towar. Za pół godziny pokrzywdzona została powiadomiona smsem, że jej karta został zablokowana, a z konta łącznie ubyło blisko 3 tys. zł

Przestępcy zaangażowani w oszustwo są bardzo dobrze przygotowani. Przekazywane przez nich linki często przypominają odnośniki do prawdziwych stron, a różnice są prawie niedostrzegalne. By być bardziej wiarygodnymi wykorzystują także znaki firmowe platform sprzedażowych, ale też firm świadczących usługi pocztowe i kurierskie. Dlatego za każdym razem powinniśmy dokładnie weryfikować strony internetowe, z których korzystamy. Nie powinno się klikać w linki otrzymane od nieznanych osób. Jednak najgorszym błędem jest przekazywanie danych takich jak login i hasło do bankowości internetowej, czy właśnie informacji zapisanych na karcie płatniczej. Wówczas oszuści bez problemu mogą wejść w posiadanie naszych pieniędzy, których odzyskanie jest bardzo trudne.

Pamiętajmy !

  • Kupując w sieci kierujmy się ograniczonym zaufaniem do sprzedającego;
  • Zachowujmy całą korespondencję ze sprzedawcą. Jeśli nas oszuka, pozwoli to policji szybko go ująć;
  • Korzystajmy tylko ze znanych i sprawdzonych portali internetowych, sprawdzając opinie oraz komentarze;
  • Sprawdzajmy czy sklep podaje swój adres i numer telefonu, ponieważ w razie jakichkolwiek pytań, możemy tam zadzwonić;
  • Przy płaceniu kartą kredytową zwracajmy uwagę, czy połączenie internetowe jest bezpieczne i czy przesyłane przez nas dane nie zostaną wykorzystane przez osoby nieuprawnione. Na dole strony powinien pojawić się symbol zamkniętej kłódki, a na końcu adresu – literki „https”. Zazwyczaj można też zamówić towar z opcją płatności przy odbiorze;
  • Kupując telefon komórkowy zapytajmy o ładowarkę i dowód zakupu, ponieważ telefony pochodzące z kradzieży sprzedawane są zazwyczaj bez ładowarki i dokumentacji;
  • Zamawiając sprzęt zapytajmy, czy sprzedawca dołącza oryginalne oprogramowanie na płytach i instrukcję obsługi;
  • Pamiętajmy, że mamy możliwość uzgodnienia sposobu płatności za  wybrany przedmiot. Jeśli tylko pojawiły się wątpliwości co do wiarygodności sprzedającego warto umówić się na "ODBIÓR OSOBISTY" lub wybrać opcje płatności, nawet o parę złotych droższą, ale bezpieczniejszą "ZA POBRANIEM".
  • Jeśli, mimo zachowania zasad ostrożności zamówiony towar do nas nie dotrze lub dostaniemy zamiast produktu puste pudełko, natychmiast zadzwońmy na policję na numer 112.

Zapisana korespondencja i przesłana przez oszusta paczka będą stanowiły dowód przestępstwa.

(af/kh)

Powrót na górę strony