Bezpiecznie on-line - Hejt wśród dzieci - Aktualności - Policja Warmińsko-Mazurska

Aktualności

Strona znajduje się w archiwum.

Bezpiecznie on-line - Hejt wśród dzieci

Hejt (ang. „to hate” – nienawidzić) to agresja słowna wymierzona w jednostkę lub grupę osób. Hejter zamieszcza negatywne, pełne nienawiści i pogardy opinie pod adresem innych użytkowników. Komentuje, aby znieważyć i obrazić, używając ostrych i często niecenzuralnych słów. Niestety coraz częściej to zjawisko występuje wśród dzieci.

Dzieci spędzające większość czasu przed ekranami komórek, tabletów i monitorów to już codzienność pandemicznych czasów. Warto, by rodzice poświęcili chwilę na przyjrzenie się, co dzieje się w wirtualnym świecie najmłodszych użytkowników Internetu.

Hejt - największa plaga internetu

Hejt to nic innego jak wyrażanie negatywnych, pełnych pogardy opinii na temat innych w Internecie. Zjawisko zatacza coraz szersze kręgi, bo hejterzy czują się w Internecie anonimowi. Co więcej-  informacje w sieci rozprzestrzeniają się błyskawicznie i mogą dotrzeć do bardzo szerokiego grona odbiorców. To wszystko zachęca niektórych ludzi do obrażania innych w taki sposób, w jaki nie odważyliby się zrobić tego w realnym życiu.

Hejt przejawia się nie tylko za pomocą słów, ale tez a pomocą memów, gifów, grafik czy filmów. Treści nie mają nic wspólnego z konstruktywną krytyką, a jedynym ich celem jest bolesne obrażenie. Z hejtem wiąże się także pojęcie mowy nienawiści, czyli wypowiedzi, których celem jest obrażenie i  wzbudzenie niechęci wobec innych ze względu na ich tożsamość czy odmienność. Mowa nienawiści prowadzi wprost do rozpowszechniania uprzedzeń i dyskryminacji ze względu na m.in. narodowość, płeć, pochodzenie etniczne czy rasę.

Niestety coraz częściej zjawisko hejtu boleśnie dotyka dzieci, które nie mają jeszcze dobrze wykształconych mechanizmów obronnych.  Młode ofiary hejtu reagują bardzo emocjonalnie, nie radzą sobie z problemem, a w skrajnych przypadkach i bez odpowiedniego wsparcia sytuacje mogą mieć tragiczne skutki.

 Najważniejsze, by nie dawać przyzwolenia na hejt. Zachowania o takim charakterze należy zgłaszać administratorowi strony czy mediów społecznościowych, a te, które wyczerpują znamiona przestępstwa lub wykroczenia na policję. Niezmierne ważne jest, by dać wsparcie ofierze tej formy przemocy. Dzieci bardzo często wstydzą się lub boją o tym mówić, a brak reakcji na hejt niestety rozzuchwala hejtera. Dlatego rodzicu:

Rozmawiaj ze swoim dzieckiem!

„Hejt ukrywa się pod maską nienawiści, kompromitowania, obrażania, znęcania się i dręczenia. I teraz uważaj: Twoje dziecko może być ich ofiarą. Albo sprawcą”. To fragment spotu MSWiA skierowanego głównie do rodziców. Jest w nim mowa o tym jak ważna jest uwaga na to, co dzieje się z dzieckiem. Niezmiernie istotna jest również rozmowa oraz zdrowa kontrola.

Należy pamiętać, że bardzo łatwo można stać się zarówno ofiarą, jak i sprawcą hejtu. Negatywne i agresywne komentarze oraz wrogość ze strony innych, pozornie anonimowych osób w Internecie, mogą dotknąć każdego z nas. Jak się wtedy zachować, gdzie szukać wsparcia i jak go udzielić ofiarom hejtu? Co zrobić, gdy sprawcą jest nasze dziecko? W poszukaniu odpowiedzi na te pytania może pomóc prezentowany spot profilaktyczny. Jest on skierowany głównie do rodziców i opiekunów. Ostrzega i wskazuje, by trzymać rękę na pulsie, rozmawiać z dzieckiem i nie bagatelizować sytuacji. W nagraniu odnajdziemy również numery telefonów, pod którymi znajdziemy pomoc, jeśli nie wiemy jak postępować lub nie radzimy sobie z sytuacją.

www.liniadzieciom.pl

Telefony zaufania:
800 080 222 – całodobowa bezpłatna infolinia dla dzieci, młodzieży, rodziców i pedagogów
800 121 212 – dziecięcy telefon zaufania Rzecznika Praw Dziecka
116 111 – telefon zaufania dla dzieci i młodzieży www.razembezpieczniej.mswia.gov.pl

(mk/kh)

Pobierz plik (format mp4 - rozmiar 10.01 MB)

Pobierz plik (format mp4 - rozmiar 12.2 MB)

Powrót na górę strony