Nowe Miasto Lub.: Zakończono modernizację i rozbudowę nowomiejskiej komendy Policji
Jest nowoczesna i funkcjonalna, mowa o nowomiejskiej komendzie. Po trwających blisko cztery lata pracach remontowo-budowlanych zakończyła się inwestycja modernizacyjna Komendy Powiatowej Policji w Nowym Mieście Lubawskim.
Cała inwestycja podzielona była na dwa etapy. Pierwszy obejmował gruntowny remont istniejącego budynku komendy, natomiast drugi to rozbudowa nowego skrzydła. Remont i modernizacja obiektu rozpoczęły się w 2011 roku. Zakres prac budowalnaych, które wówczas wykonano był ogromny. Położono nowe stropy. Wymieniono stolarkę okienną i drzwiową. Odnowiono elewację budynku, która musiała być zgodna z zaleceniami konserwatora zabytków. Wymieniono wszystkie istotne instalacje, począwszy od elektrycznej poprzez grzewczą, wodną i kanalizacyjną do wentylacyjnej oraz teleinformatycznej. Wszystkie pomieszczenia wewnątrz budynku zmieniły swoje oblicze. Wyremontowano pokoje, dyżurkę, toalety oraz pomieszczenia dla osób zatrzymanych zgodnie ze współczesnymi wymaganiami. Koszt remontu wraz z kosztami budowlanymi wyniósł około 2,5 miliona złotych. Dzięki ogromnemu wsparciu lokalnych samorządów wyposażono biura i pomieszczenia.
Po rocznej przerwie, pod koniec 2013 roku zapoczątkowano budowę nowego skrzydła komendy, która rozpoczęła się wyburzeniem zniszczonego zaplecza - starych garaży i kojców dla psów. Zalano wówczas ławy fundamentowe, a z początkiem wiosny na dobre ruszyły prace budowlane, które zakończyły się na początku tego roku. Nowe skrzydło jest jednopiętrowe. Na piętrze znajdują się pomieszczenia techników kryminalistyki wraz z dygestorium i pokojem okazań z lustrem weneckim. Są tam także pomieszczenia administracyjno-gospodarcze, składnica akt, pomieszczenie dla nieetatowego pododdziału prewencji, magazyny, pokój gościnny oraz siłownia. Na parterze umiejscowiono szatnię, prysznice i aneks kuchenny. Jednak parter nowego budynku stanowią w przeważającej części garaże mieszczące 14 samochodów będących na wyposażeniu nowomiejskich policjantów. W garażu umiejscowiono też agregat prądotwórczy, który zapewnia zasilenie całej komendy w razie przerw w dostawie prądu. Dla pozostałych aut wybudowano na zapleczu specjalną wiatę garażową.Ponadto wybudowano pomieszczenia dla policyjnych psów oraz garaż dla motocykli. Podczas budowy podłączono komendę do centralnej kotłowni. Wyremontowano dziedziniec komendy oraz parking przed budynkiem. Budowa nowej części wraz z wyposażeniem kosztowała kolejne 2,5 ml złotych.
Nowomiejska komenda jest wyjątkowo zabezpieczona i monitorowana. Oka zamieszczonych kamer śledzą wszelkie ruchy w budynku oraz na terenie wokół niego. Rejestratory na bieżąco zapisują obraz z kilkunastu kamer, tak by w razie zaistniałej potrzeby mieć możliwość odtworzenia konkretnej sceny.
Budynek nowomiejskiej komendy został także dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Zakupiono schodołaz, który umożliwia osobom poruszającym się na wózku inwalidzkim wjechanie do budynku i pokonanie znajdujących się wewnątrz schodów.
Całość inwestycji kosztowała około 5 ml. złotych. Część z tych pieniędzy, około 250 tyś zł pochodziła z samorządów powiatu nowomiejskiego, pozostałość z budżetu Policji.