Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Dron nie odleci… uwaga na oszustów internetowych!

Doszło do kolejnego oszustwa internetowego polegającego na wprowadzeniu w błąd kupującego, który niekorzystnie rozporządził swoim mieniem. Do oszustwa doszło za pomocą jednego z portali społecznościowych, gdzie często „spotykają się” sprzedający i kupujący.

Pokrzywdzonym w tej internetowej transakcji został 31-letni mieszkaniec gminy Rozogi, który został wprowadzony w błąd poprzez osobę podającą się za sprzedającego drona na jednym z portali społecznościowych. Mężczyzna dokonał przedpłaty pieniędzy w kwocie 820 zł na konto rzekomego sprzedawcy. Nieuczciwy sprzedający po otrzymaniu pieniędzy usunął swoje konto i nie nawiązał kontaktu z kupującym. Niestety pokrzywdzony nie otrzymał zamawianego towaru i poprzez wprowadzenie w błąd dokonał niekorzystnego rozporządzenia swoimi pieniędzmi. Pokrzywdzony zgłosił sprawę na policję. Coraz więcej osób robi zakupy w internetowych sklepach lub na aukcjach internetowych. Należy pamiętać przy tym, że zdecydowana większość ofert to oferty uczciwe, których sprzedawcy wzorowo wywiązują się ze swoich obietnic. Niestety, tak jak powyższy przykład wskazuje w Internecie również działają przestępcy i oszuści. Zaniżone ceny oferowanych towarów, fikcyjne opinie klientów czy żądanie przedpłaty – to metody, które stosują oszuści, którzy chcą wyłudzić od nas pieniądze.

Wiele osób zgłasza się na Policję, aby poinformować o oszustwie. Zdarza się, że poszkodowani zamiast zamówionego towaru otrzymują bezwartościowe przedmioty bądź przesyłka w ogóle do nich nie dociera. Zapłacenie za przedmiot i nie otrzymanie go to nic innego jak wyłudzenie czyli oszustwo. Kodeks Karny przewiduje za ten czyn karę nawet do 8 lat pozbawienia wolności.


Co powinno zwrócić naszą uwagę przy zakupach w Internecie:

  • Przede wszystkim pamiętajmy, by zawsze kierować się ograniczonym zaufaniem do sprzedającego, Bardzo tania oferta to bardzo często oferta podejrzana.
  • Zwróćmy uwagę na ilość komentarzy lub opinii o sprzedawcy zamieszczonych na niezależnych portalach.
  • Sprawdźmy w karcie sprzedawcy komentarze (pozytywne, neutralne, negatywne), ale także od kiedy osoba jest użytkownikiem serwisu i co sprzedawała/sprzedaje.
  • Dokładnie zapoznajmy się z ofertą – jeżeli coś budzi naszej podejrzenia nie bójmy się pytać przez telefon lub maila.
  • Otrzymując ofertę e-mailem nie korzystajmy z linków, na stronę sklepu wejdźmy wpisując adres w oknie przeglądarki, unikniemy w ten sposób stron podszywających się pod legalnie działające sklepy,
  • Poprośmy o numer telefonu stacjonarnego, poszukajmy jaki numer widnieje pod nazwiskiem sprzedawcy w książce telefonicznej, sprawdźmy kod pocztowy i numer kierunkowy czy zgadzają się z miejscem zamieszkania sprzedawcy.
  • Zrezygnujmy z aukcji, w których nie ma możliwości odbioru osobistego, nawet gdy mieszkamy daleko, zapytajmy czy można po towar zgłosić się osobiście.
  • W przypadku cennych przesyłek wybierajmy list/paczkę z zadeklarowaną wartością. Ustalmy ze sprzedawcą, kto zapłaci za tę usługę. Wiele firm, np. kurierskich, oferuje ubezpieczenie bez dodatkowych opłat. Omówmy też sposób zapakowania towaru. Im lepiej zapakowany przedmiot, tym mniejsze prawdopodobieństwo uszkodzenia towaru.
  • Przy płaceniu kartą kredytową zwracajmy uwagę, czy połączenie internetowe jest bezpieczne i czy przesyłane przez nas dane nie zostaną wykorzystane przez osoby nieuprawnione. Na dole strony powinien pojawić się symbol zamkniętej kłódki, a na końcu adresu – literki "https". Zazwyczaj można też zamówić towar z opcją płatności przy odbiorze,
  • Gromadźmy całą korespondencję. Nie zajmuje wiele miejsca, a jest bezcennym dowodem kontaktów ze sprzedającym.
  • Pamiętajmy, że wielu sprzedawców prowadzi równocześnie wiele transakcji. Bądźmy wyrozumiali, jeśli sprzedawca nie kontaktuje się z nami natychmiast. Ma na to 7 dni. Pamiętajmy również o przysługującym nam prawie do zwrotu towaru w ciągu 14 dni od jego otrzymania. Jest to nasze prawo jeśli kupujemy w Internecie.
  • Jeśli towar nie dotarł, nie panikujmy. Przesyłka mogła zaginąć z różnych powodów. Skontaktujmy się ze sprzedawcą, który powinien wyjaśnić sytuację. Poprośmy go o numer nadania, datę wysłania, adres firmy kurierskiej

Postępowanie osoby pokrzywdzonej

Osoba, która stała się ofiarą oszustwa internetowego (cyberprzestępstwa) ma prawo złożyć zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa w jednostce Policji lub w prokuraturze, najlepiej najbliższej dla miejsca zamieszkania lub miejsca, w którym w danym momencie się znajduje. Ze względu na możliwość utraty lub zniszczenia danych informatycznych zawiadomienie o popełnieniu tego typu przestępstwa, należy złożyć możliwie w jak najkrótszym czasie od momentu jego ujawnienia.

(jm/kh)

Powrót na górę strony