Nidzica: Jak nie stać się ofiarą cyberprzemocy? O tym policjanci rozmawiali z uczniami
Nidziccy policjanci w minionym tygodniu odwiedzili licealistów w Zespole Szkół Zawodowych i Ogólnokształcących w Nidzicy. Celem ich wizyty były rozmowy na temat przemocy w sieci.
Wraz z rozwojem mediów elektronicznych oraz wzrostem ich popularności
obserwujemy wśród dzieci i młodzieży rosnącą liczbę przypadków uznawanych
za przejawy tzw. cyberprzemocy, czyli przemocy z użyciem internetu oraz telefonów komórkowych. Dzieci często podejmują działania uznawane za cyberprzemoc, nie mając świadomości ich konsekwencji. Tymczasem specyfika mediów elektronicznych sprawia, że intensywność krzywdy doznawanej przez ofiary cyberprzemocy, ich poczucie zagrożenia, przekracza możliwości poradzenia sobie z taką sytuacją. Nawet jeśli pozornie jest ona błaha to może doprowadzić do prawdziwej tragedii.
W odróżnieniu od „tradycyjnej” przemocy zjawisko cyberprzemocy charakteryzuje wysoki poziom anonimowości sprawcy. Ponadto na znaczeniu traci klasycznie rozumiana „siła”, mierzona cechami fizycznymi czy społecznymi, a atutem sprawcy staje się umiejętność wykorzystywania możliwości, jakie dają media elektroniczne. Charakterystyczna dla problemu szybkość rozpowszechniania materiałów kierowanych przeciwko ofierze oraz ich powszechna dostępność w sieci sprawiają, że jest to zjawisko szczególnie niebezpieczne. Kompromitujące zdjęcia, filmy czy informacje potrafią zrobić w Internecie bardzo szybką „karierę”, a ich usunięcie jest często praktycznie niemożliwe.
Wychodząc naprzeciw tego problemu policjanci stworzyli plan działań prewencyjno – edukacyjnych „Bezpieczni w Internecie”. W trakcie tych spotkań policjanci zajmujący się na co dzień prewencją kryminalną prezentowali krótkie filmy, które przedstawiały prosty mechanizm powstania cyberprzemocy. Funkcjonariusze wykorzystując swoje doświadczenie opowiadali o tym jak bezpiecznie korzystać z Internetu, telefonu komórkowego. Licealiści bardzo chętnie włączali się do dyskusji, opowiadali o swoich doświadczeniach i przeżyciach związanych z internetem.