Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

KWP: Pięć przykazań uważnego pieszego – policyjna inicjatywa w tramwajach i autobusach

Patrz na przejście, nie w telefon – to jeden z kilku komunikatów, które od dziś można będzie usłyszeć w olsztyńskich tramwajach i autobusach niektórych linii. Policjanci wraz z przedstawicielami Zarządu Dróg Zieleni i Transportu po raz drugi ruszają z akcją skierowaną do niechronionych uczestników ruchu drogowego.

Zapewnienie bezpieczeństwa pieszym czyli niechronionym uczestnikom ruchu drogowego nabiera szczególnego znaczenia jesienią. W tym czasie na drogach naszego regionu dochodzi do wielu - często tragicznych w skutkach - zdarzeń drogowych z udziałem pieszych. Szybko zapadający zmrok, opady deszczu, trudne warunki atmosferyczne  nie sprzyjają ani pieszym, ani kierowcom. Warmińsko - mazurscy policjanci postanowili zaapelować do pieszych o wzmożoną koncentrację i uwagę. Funkcjonariusze już po raz drugi zwrócili się do olsztyńskiego Zarządu Dróg Zieleni i Transportu z prośbą o emisję krótkich komunikatów głosowych w olsztyńskich tramwajach oraz autobusach.

5 komunikatów

Dzięki współpracy na linii Policja a ZDZiT, pasażerowie wszystkich linii tramwajowych oraz wybranych linii autobusowych będą mogli usłyszeć pięć różnych komunikatów dotyczących zachowania bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Linie autobusowe zostały wybrane nieprzypadkowo: są jednymi z najdłuższych tras w mieście, a komunikaty zostały dobrane adekwatnie do ewentualnych zagrożeń, które mogą spotkać pieszych. Pojawiają się m.in. w okolicach szkół, szpitali, przystanków przy galeriach handlowych, a także poza obszarem zabudowanym. Zostały także dobrane do pory dnia. Przekaz tych komunikatów jest bardzo jasny i prosty:

- Nie wbiegaj na przejście dla pieszych

- Przed przejściem rozejrzyj się

- Patrz na przejście, nie w telefon

- Przechodź tylko na zielonym świetle

- Bądź widoczny, noś odblaski

Niby każdy to wie, tymczasem…

Komunikaty emitowane przed określonymi przystankami być może wielu pasażerom wydadzą się oczywiste. Jesteśmy przekonani, że każdy z nas doskonale zna podstawowe zasady bezpieczeństwa. Tymczasem z analizy wypadków z udziałem osób pieszych wynika, że corocznie ponad 50% z nich zdarza się w miejscach przeznaczonych lub udostępnionych dla ruchu pieszych. Okazuje się, że - wbrew powszechnemu przekonaniu o  ich bezpieczeństwie - właśnie tam dochodzi do największej kumulacji zdarzeń. Wynikają one w głównej mierze z braku zachowania szczególnej ostrożności w rejonie przejść dla pieszych i skrzyżowań przez kierujących pojazdami oraz samych niechronionych uczestników ruchu drogowego.

Komunikaty będą emitowane w tramwajach linii nr 1,2,3 i w autobusach linii nr 113,117,127,129,116,136 , 108,112, - na wybranych przystankach i w wybranych godzinach.

Wybrane miejsca wypadków z udziałem osób pieszych i ich skutki w latach 2015 - 2017

Wybrane miejsca ruchu pieszych 

Liczba wypadków

Liczba zabitych

Liczba rannych

Rok

2015

2016

2017

2015

2016

2017

2015

2016

2017

Przejście dla pieszych

134

153

166

6

11

9

134

145

160

Skrzyżowanie

78

84

85

4

8

6

78

78

79

Chodnik, droga dla pieszych

22

29

12

2

0

0

27

30

11

Pobocze

1

4

1

0

2

0

1

2

1

Przystanek komunikacji publicznej

2

1

0

0

0

0

2

1

0

Ogółem

237

271

264

12

21

15

242

256

251

 

Analizując wypadki spowodowane przez pieszych, widać, że na przestrzeni ostatnich lat w dalszym ciągu większość wypadków spowodowanych przez pieszych stanowią te, w których piesi w sposób nieostrożny próbują przekroczyć jezdnię, nie upewniając się co do możliwości bezpiecznego przejścia i wkraczając wprost przed jadący pojazd. W 2017 roku na 86 wypadków aż 48 zdarzeń wynikało z tej przyczyny – to blisko 56%. Piesi w 2017 roku byli sprawcami 89 kolizji, tj. 18 więcej niż w roku 2016, z czego nieostrożne wejście na jezdnię wprost przed jadący pojazd stanowiło blisko 50% wszystkich kolizji w tej kategorii.  

Przyczyny wypadków spowodowanych przez osoby piesze i ich skutki w latach 2015 – 2017

Przyczyny z winy pieszych 

 Liczba wypadków

 Liczba zabitych

 Liczba rannych

 Liczba kolizji

Rok

2015

2016

2017

2015

2016

2017

2015

2016

2017

2015

2016

2017

Nieostrożne wejście na jezdnię: przed jadącym pojazdem

53

52

48

8

4

5

45

48

43

52

40

44

Inne przyczyny

1

11

10

0

1

0

1

10

10

5

13

21

Leżenie, siedzenie, klęczenie, stanie na jezdni

7

5

7

3

2

3

4

3

4

2

3

6

Nieostrożne wejście na jezdnię: zza pojazdu, przeszkody

10

9

7

1

1

0

9

8

7

8

5

7

Przekraczanie jezdni w miejscu niedozwolonym

8

8

6

1

0

0

8

8

6

7

3

1

Wejście na jezdnię przy czerwonym świetle

6

8

5

1

1

0

5

7

5

4

1

6

Chodzenie nieprawidłową stroną drogi

6

3

3

3

1

2

4

2

1

8

6

3

Zatrzymanie, cofnięcie się

1

1

0

0

0

0

1

1

0

0

0

1

Ogółem

92

97

86

17

10

10

77

87

76

86

71

89

           

 

Bezpieczny pieszy jesienią

Każdy z nas bez względu na to, jaką rolę pełni w ruchu drogowym, ma wpływ na bezpieczeństwo. Kierowcy i piesi oprócz swoich praw mają także określone obowiązki. Apel o zachowanie ostrożności policjanci kierują szczególnie do pieszych, bo to oni w konfrontacji z samochodem nie mają szans na przeżycie. Jesienią, gdy warunki atmosferyczne nie sprzyjają widoczności i koncentracji, warto upewnić się, czy można bezpiecznie przejść przez jezdnię. Warto zadbać o swoje bezpieczeństwo, nosząc odblaski i warto podnieść wzrok znad ekranu telefonu. Pamiętajmy również o szacunku i wzajemnej życzliwości, bo na drodze rzadko kiedy jesteśmy sami.

Noś odblaski. One ratują życie”

Piesi muszą pamiętać, że zgodnie z prawem poza obszarem zabudowanym po zmroku muszą używać odblasków. Mimo że w obszarze zabudowanym takiego obowiązku nie ma, to także i w mieście nawet w świetle latarni pieszy jest bardziej widoczny, kiedy posiada elementy odblaskowe, niż gdyby ich w ogóle nie miał. W ubiegłym roku na Warmii i Mazurach policjanci odnotowali 1407 przypadków braku wymaganych prawem odblasków. 1116 osób zostało ukaranych mandatem, 244 pouczono. Skierowano także 47 wniosków o ukaranie do sądu. Rok wcześniej policjanci odnotowali 1859 osób, które popełniły to wykroczenie, 1202 zostało ukaranych mandatem, 605 pouczono, wobec 52 osób skierowano wnioski o ukaranie do sądu. Z roku na rok obserwujemy spadek liczby osób niekorzystających z odblasków. To pozytywny trend. To pokazuje, że nasze działania uświadamiają społeczeństwu, jak ważny jest odblask.

 

Definicja, a życie…

Przejście dla pieszych to „powierzchnia jezdni, drogi dla rowerów lub torowiska przeznaczoną do przechodzenia przez pieszych, oznaczona odpowiednimi znakami drogowymi”. Tyle definicja. Z zasady przejście dla pieszych ma być miejscem bezpiecznego przechodzenia przez jezdnię. Niestety nie zawsze tak jest.

„W tym miejscu przecinają się ścieżki kierowców i pieszych. Wystarczy, że ktoś zignoruje przepisy ruchu drogowego i może dojść do niebezpiecznej sytuacji. W konfrontacji z autem pieszy niestety nie wygra” - podkreśla Naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Olsztynie mł. insp. Mariusz Tański.

 

Pozytywna inicjatywa:

Komunikaty głosowe dotyczące niechronionych uczestników ruchu drogowego pojawią się również w Elblągu. Niewykluczone, że inne miasta w naszym województwie zainteresują się tą bezpieczną i pozytywną inicjatywą.

mk/az/kw

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opis filmu: autobusy i tramwaje

Pobierz plik (format mp4 - rozmiar 3.8 MB)

Powrót na górę strony