KWP: Pięć przykazań uważnego pieszego – policyjna inicjatywa w tramwajach i autobusach
Patrz na przejście, nie w telefon – to jeden z kilku komunikatów, które od dziś można będzie usłyszeć w olsztyńskich tramwajach i autobusach niektórych linii. Policjanci wraz z przedstawicielami Zarządu Dróg Zieleni i Transportu po raz drugi ruszają z akcją skierowaną do niechronionych uczestników ruchu drogowego.
Zapewnienie bezpieczeństwa pieszym czyli niechronionym uczestnikom ruchu drogowego nabiera szczególnego znaczenia jesienią. W tym czasie na drogach naszego regionu dochodzi do wielu - często tragicznych w skutkach - zdarzeń drogowych z udziałem pieszych. Szybko zapadający zmrok, opady deszczu, trudne warunki atmosferyczne nie sprzyjają ani pieszym, ani kierowcom. Warmińsko - mazurscy policjanci postanowili zaapelować do pieszych o wzmożoną koncentrację i uwagę. Funkcjonariusze już po raz drugi zwrócili się do olsztyńskiego Zarządu Dróg Zieleni i Transportu z prośbą o emisję krótkich komunikatów głosowych w olsztyńskich tramwajach oraz autobusach.
5 komunikatów
Dzięki współpracy na linii Policja a ZDZiT, pasażerowie wszystkich linii tramwajowych oraz wybranych linii autobusowych będą mogli usłyszeć pięć różnych komunikatów dotyczących zachowania bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Linie autobusowe zostały wybrane nieprzypadkowo: są jednymi z najdłuższych tras w mieście, a komunikaty zostały dobrane adekwatnie do ewentualnych zagrożeń, które mogą spotkać pieszych. Pojawiają się m.in. w okolicach szkół, szpitali, przystanków przy galeriach handlowych, a także poza obszarem zabudowanym. Zostały także dobrane do pory dnia. Przekaz tych komunikatów jest bardzo jasny i prosty:
- Nie wbiegaj na przejście dla pieszych
- Przed przejściem rozejrzyj się
- Patrz na przejście, nie w telefon
- Przechodź tylko na zielonym świetle
- Bądź widoczny, noś odblaski
Niby każdy to wie, tymczasem…
Komunikaty emitowane przed określonymi przystankami być może wielu pasażerom wydadzą się oczywiste. Jesteśmy przekonani, że każdy z nas doskonale zna podstawowe zasady bezpieczeństwa. Tymczasem z analizy wypadków z udziałem osób pieszych wynika, że corocznie ponad 50% z nich zdarza się w miejscach przeznaczonych lub udostępnionych dla ruchu pieszych. Okazuje się, że - wbrew powszechnemu przekonaniu o ich bezpieczeństwie - właśnie tam dochodzi do największej kumulacji zdarzeń. Wynikają one w głównej mierze z braku zachowania szczególnej ostrożności w rejonie przejść dla pieszych i skrzyżowań przez kierujących pojazdami oraz samych niechronionych uczestników ruchu drogowego.
Komunikaty będą emitowane w tramwajach linii nr 1,2,3 i w autobusach linii nr 113,117,127,129,116,136 , 108,112, - na wybranych przystankach i w wybranych godzinach.
Wybrane miejsca wypadków z udziałem osób pieszych i ich skutki w latach 2015 - 2017
Wybrane miejsca ruchu pieszych |
Liczba wypadków |
Liczba zabitych |
Liczba rannych |
||||||
Rok |
2015 |
2016 |
2017 |
2015 |
2016 |
2017 |
2015 |
2016 |
2017 |
Przejście dla pieszych |
134 |
153 |
166 |
6 |
11 |
9 |
134 |
145 |
160 |
Skrzyżowanie |
78 |
84 |
85 |
4 |
8 |
6 |
78 |
78 |
79 |
Chodnik, droga dla pieszych |
22 |
29 |
12 |
2 |
0 |
0 |
27 |
30 |
11 |
Pobocze |
1 |
4 |
1 |
0 |
2 |
0 |
1 |
2 |
1 |
Przystanek komunikacji publicznej |
2 |
1 |
0 |
0 |
0 |
0 |
2 |
1 |
0 |
Ogółem |
237 |
271 |
264 |
12 |
21 |
15 |
242 |
256 |
251 |
Analizując wypadki spowodowane przez pieszych, widać, że na przestrzeni ostatnich lat w dalszym ciągu większość wypadków spowodowanych przez pieszych stanowią te, w których piesi w sposób nieostrożny próbują przekroczyć jezdnię, nie upewniając się co do możliwości bezpiecznego przejścia i wkraczając wprost przed jadący pojazd. W 2017 roku na 86 wypadków aż 48 zdarzeń wynikało z tej przyczyny – to blisko 56%. Piesi w 2017 roku byli sprawcami 89 kolizji, tj. 18 więcej niż w roku 2016, z czego nieostrożne wejście na jezdnię wprost przed jadący pojazd stanowiło blisko 50% wszystkich kolizji w tej kategorii.
Przyczyny wypadków spowodowanych przez osoby piesze i ich skutki w latach 2015 – 2017
Przyczyny z winy pieszych |
Liczba wypadków |
Liczba zabitych |
Liczba rannych |
Liczba kolizji |
||||||||
Rok |
2015 |
2016 |
2017 |
2015 |
2016 |
2017 |
2015 |
2016 |
2017 |
2015 |
2016 |
2017 |
Nieostrożne wejście na jezdnię: przed jadącym pojazdem |
53 |
52 |
48 |
8 |
4 |
5 |
45 |
48 |
43 |
52 |
40 |
44 |
Inne przyczyny |
1 |
11 |
10 |
0 |
1 |
0 |
1 |
10 |
10 |
5 |
13 |
21 |
Leżenie, siedzenie, klęczenie, stanie na jezdni |
7 |
5 |
7 |
3 |
2 |
3 |
4 |
3 |
4 |
2 |
3 |
6 |
Nieostrożne wejście na jezdnię: zza pojazdu, przeszkody |
10 |
9 |
7 |
1 |
1 |
0 |
9 |
8 |
7 |
8 |
5 |
7 |
Przekraczanie jezdni w miejscu niedozwolonym |
8 |
8 |
6 |
1 |
0 |
0 |
8 |
8 |
6 |
7 |
3 |
1 |
Wejście na jezdnię przy czerwonym świetle |
6 |
8 |
5 |
1 |
1 |
0 |
5 |
7 |
5 |
4 |
1 |
6 |
Chodzenie nieprawidłową stroną drogi |
6 |
3 |
3 |
3 |
1 |
2 |
4 |
2 |
1 |
8 |
6 |
3 |
Zatrzymanie, cofnięcie się |
1 |
1 |
0 |
0 |
0 |
0 |
1 |
1 |
0 |
0 |
0 |
1 |
Ogółem |
92 |
97 |
86 |
17 |
10 |
10 |
77 |
87 |
76 |
86 |
71 |
89 |
Bezpieczny pieszy jesienią
Każdy z nas bez względu na to, jaką rolę pełni w ruchu drogowym, ma wpływ na bezpieczeństwo. Kierowcy i piesi oprócz swoich praw mają także określone obowiązki. Apel o zachowanie ostrożności policjanci kierują szczególnie do pieszych, bo to oni w konfrontacji z samochodem nie mają szans na przeżycie. Jesienią, gdy warunki atmosferyczne nie sprzyjają widoczności i koncentracji, warto upewnić się, czy można bezpiecznie przejść przez jezdnię. Warto zadbać o swoje bezpieczeństwo, nosząc odblaski i warto podnieść wzrok znad ekranu telefonu. Pamiętajmy również o szacunku i wzajemnej życzliwości, bo na drodze rzadko kiedy jesteśmy sami.
„Noś odblaski. One ratują życie”
Piesi muszą pamiętać, że zgodnie z prawem poza obszarem zabudowanym po zmroku muszą używać odblasków. Mimo że w obszarze zabudowanym takiego obowiązku nie ma, to także i w mieście nawet w świetle latarni pieszy jest bardziej widoczny, kiedy posiada elementy odblaskowe, niż gdyby ich w ogóle nie miał. W ubiegłym roku na Warmii i Mazurach policjanci odnotowali 1407 przypadków braku wymaganych prawem odblasków. 1116 osób zostało ukaranych mandatem, 244 pouczono. Skierowano także 47 wniosków o ukaranie do sądu. Rok wcześniej policjanci odnotowali 1859 osób, które popełniły to wykroczenie, 1202 zostało ukaranych mandatem, 605 pouczono, wobec 52 osób skierowano wnioski o ukaranie do sądu. Z roku na rok obserwujemy spadek liczby osób niekorzystających z odblasków. To pozytywny trend. To pokazuje, że nasze działania uświadamiają społeczeństwu, jak ważny jest odblask.
Definicja, a życie…
Przejście dla pieszych to „powierzchnia jezdni, drogi dla rowerów lub torowiska przeznaczoną do przechodzenia przez pieszych, oznaczona odpowiednimi znakami drogowymi”. Tyle definicja. Z zasady przejście dla pieszych ma być miejscem bezpiecznego przechodzenia przez jezdnię. Niestety nie zawsze tak jest.
„W tym miejscu przecinają się ścieżki kierowców i pieszych. Wystarczy, że ktoś zignoruje przepisy ruchu drogowego i może dojść do niebezpiecznej sytuacji. W konfrontacji z autem pieszy niestety nie wygra” - podkreśla Naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Olsztynie mł. insp. Mariusz Tański.
Pozytywna inicjatywa:
Komunikaty głosowe dotyczące niechronionych uczestników ruchu drogowego pojawią się również w Elblągu. Niewykluczone, że inne miasta w naszym województwie zainteresują się tą bezpieczną i pozytywną inicjatywą.
mk/az/kw
Opis filmu: autobusy i tramwaje
Pobierz plik (format mp4 - rozmiar 3.8 MB)