Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Iława: Ukradł rowery żeby mieć na alkohol. Usłyszał zarzuty

Kara do 7,5 roku pozbawienia wolności grozi mieszkańcowi Iławy. Mężczyzna ukradł dwa rowery z jednej z lokalnych galerii. 35 – latek sprzedał jednoślady w lombardzie, żeby w ten sposób uzyskać pieniądze na alkohol. Teraz ze swojego zachowania będzie tłumaczył się przed sądem.

Oficer dyżurny iławskiej policji został poinformowany o kradzieży roweru. Funkcjonariusze natychmiast pojechali na miejsce zgłoszenia, gdzie ustalili, że sprawca wykorzystując fakt pozostawienia niezabezpieczonego roweru przed jedną z lokalnych galerii, zabrał go i odjechał. Policjanci przyjęli zawiadomienie oraz przesłuchali świadków. W trakcie prowadzonego postępowania ustalili, że to nie była jedyna kradzież jednośladu w tym w dniu w galerii. Okazało się, że w innym przypadku sprawca - tym razem wykorzystując fakt pozostawienia niezabezpieczonego jednośladu na korytarzu - zabrał go i odjechał. W trakcie czynności policjanci ustalili podejrzanego w sprawie obu kradzieży rowerów i zatrzymali go. Okazał się nim 35 – latek. Zebrany materiał dowodowy pozwolił na przedstawienie zarzutów mężczyźnie, do których się przyznał. Zabrane rowery pozostawił w lombardzie, by uzyskane w ten sposób pieniądze przeznaczyć na zakup alkoholu. Policjanci odzyskali skradzione jednoślady.

Nie było to pierwsze przestępstwo tego typu dokonane przez tego mężczyznę. Kodeks karny za kradzież w warunkach tzw. „recydywy” (czyli powrotu do przestępstwa w ciągu 5 lat od odbycia co najmniej 6 miesięcy kary pozbawienia wolności, za umyślne przestępstwo podobne do przestępstwa, za które już był skazany) przewiduje karę do 7 i pół roku pozbawienia wolności.

Przypominamy!!!

Ofiarą przestępców stają się osoby, które zapominają, są roztargnione, czy zbyt ufne, a także, które niewłaściwie zabezpieczają cenne przedmioty.

Kiedy idziemy kupić rower zapytajmy sprzedawcę o możliwość dokupienia dobrego mechanicznego zabezpieczenia, jednak nie kierujmy się tylko względami finansowymi, należy zwrócić przede wszystkim uwagę, aby zabezpieczenie rzeczywiście uniemożliwiło kradzież jednośladu. Nawet jeżeli nie są tanie to ich zakup jest wielokrotnie tańszy niż zakup nowego rower

· Kupując nawet najlepsze i najdroższe zapięcie musimy pamiętać, aby z niego korzystać. Nigdy nie pozostawiajmy nieprzypiętego roweru przed sklepem bądź innym miejscem ogólnie dostępnym!

· Nie przypinajmy roweru do krat bądź innych elementów stanowiących tylko element dekoracyjny budynku ponieważ zbyt cienką kratę, złodziej może zabrać wraz z rowerem.

· Nawet zostawiając jednoślad czy wózek dziecięcy w piwnicy na balkonie czy klatce schodowej przypnij go do elementów na stałe przytwierdzonych do ściany, ale przede wszystkim zastanówmy się, czy jest to rzeczywiście dobrze zabezpieczone miejsce.

· Kiedy zostawiamy rower na klatce schodowej pamiętajmy, aby zamykać drzwi wejściowe i poprośmy innych mieszkańców bloku, aby też to uczynili.

· Pozostawiając rower w miejscu ogólnodostępnym starajmy się zostawić go w miejscu monitorowanym np. obok kamery miejskiej.

· Zapiszmy numer ramy oraz inne numery nabite na rowerze, a także zróbmy mu zdjęcie. W przypadku kradzieży przekażmy te dane policji, które ułatwią odzyskanie jednośladu.

· Jeżeli mamy możliwość ubezpieczmy swój rower od kradzieży.

· Pamiętaj także, że łupem padają nie tylko rowery, ale także osprzęt przy nich pozostawiany, taki jak licznik, pompka czy zawieszone torby.

Jak przypiąć rower?

Nigdy nie przypinamy za samo koło, ponieważ jego odkręcenie zajmuje kilkanaście sekund. Najlepiej przypiąć rower za ramę, jednym z wybranych poniżej zapięć, do elementu na stałe przytwierdzonego do ściany.

Linka - Jest to zazwyczaj stalowa pleciona, linka powleczona plastikową osłoną należy jednak pamiętać, że takie linki, nawet bardzo grube – są do przecięcia i to bardzo szybko ale za to przydają się do dodatkowego zabezpieczenia roweru, na przykład przypięcia kół.

Linka z tulejami - czyli tzw. steel-o-flex. Na stalową linkę nawleczone są metalowe tulejki, które utrudniają przecięcie linki jednak z takim zabezpieczeniem złodziej sobie poradzie bez problemu.

U-lock - Jest to stalowy pałąk, który należy przełożyć przez ramę oraz miejsce do którego chcemy przypiąć rower, stal ta jest odpowiednio utwardzana. Kupując to zapieńcie sprawdźmy czy zamek jest zabezpieczony przed podważeniem, a pałąk ma średnicę minimum 12 milimetrów.

Łańcuch - Materiał z którego jest wykonany, różni się od tych sprzedawanych w sklepach na metry jego podstawową niedogodnością jest waga (nawet 4 kilogramy) jednak łańcuchem łatwiej przypiąć np. dwa rowery do nietypowej barierki.

Zabezpieczenia składane – jest dość elastyczne co pozwala na łatwiejsze przypięcie roweru niż U-Lock ale i lżejsze od łańcucha a przede wszystkim po złożeniu zajmuje mało miejsca jednak słabym punktem tego zabezpieczenia są nity łączące poszczególne panele.

Blokada na tylne koło roweru - stosowana zazwyczaj do rowerów miejskich, obejmuje ona obręcz oraz oponę i nie pozwala na odjechanie na rowerze oraz zabezpiecza przed kradzieżą koła. Tylko należy pamiętać, że jest to uzupełnienie innych zapięć.

Pamiętajmy!

Kradzież zabezpieczonego roweru trwa dłużej, a przede wszystkim naraża złodzieja na zatrzymanie go na gorącym uczynku. W przypadku gdy już niestety dojdzie do kradzieży należy natychmiast powiadomić policję.

(JK/TM)

Powrót na górę strony