Elbląg: Uwaga na jednoślady! Motocykle wyjeżdżają z garaży
W Elblągu jest zarejestrowanych 7079 motocykli. Kierowcy samochodów narzekają na zagrożenia, jakie powodują oni na drodze, a tymczasem ze statystyk wynika, że często to kierowcy samochodów ponoszą winę za zdarzenia z udziałem motocykli. Policjanci apelują o ostrożność do jednych, jak i do drugich.
Kierowcy samochodów narzekają na zagrożenia, jakie motocykliści powodują na drodze, a tymczasem ze statystyk wynika, że często to kierowcy samochodów ponoszą winę za zdarzenia z udziałem motocykli. W 2016 roku na terenie działania elbląskiej policji w 15 przypadkach to właśnie kierowcy motocykli byli ofiarami. Jeden z nich stracił na drodze życie a jeden został ranny. Z kolei motocykliści spowodowali 8 wypadków, w których zginęła 1 osoba, a 7 zostało rannych. Z ich winy doszło do 12 kolizji. Najczęstsze przyczyny wypadków spowodowanych przez motocyklistów to niedostosowanie prędkości do warunków ruchu, nieprawidłowe wyprzedzanie i niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami.
Trzeba wiedzieć!
Niezwykle ważne jest zachowanie bezpiecznego odstępu od motocykla - nie standardowych 2, ale nawet 4 sekund. Należy pamiętać, że w razie zderzenia kierowca motocykla jest kilkadziesiąt razy bardziej narażony na ryzyko śmierci niż kierowca auta. Trzeba być wyjątkowo uważnym podczas skrętu w lewo - trudno jest ocenić szybkość motocykla, a jego kierunkowskaz może być przypadkowo włączony lub też nie wyłączył się automatycznie po skręcie, dlatego znacznie łatwiej niż w samochodzie popełnić błąd i sygnalizować inny kierunek ruchu od tego, w stronę którego zmierzamy. Kierunkowskaz może być też po prostu trudno zauważyć, dlatego należy być czujnym na inne sygnały, takie jak ruch głowy motocyklisty, sugerujący sprawdzanie drogi przed skrętem lub pochylenie ciała w jedną ze stron.
Motocyklisto pamiętaj!
Zawsze dostosowuj prędkość do warunków na drodze. Najczęstsze przyczyny wypadków spowodowanych przez motocyklistów to niedostosowanie prędkości do warunków ruchu, nieprawidłowe wyprzedzanie i niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami.
Skrzyżowania powinno się pokonywać wolno, wolno też należy do nich dojeżdżać. Zawsze trzeba mieć na uwadze, że możemy znajdować się w martwym polu innego kierowcy. Kiedy skręcamy w prawo, starajmy się ustawić na pasie pod kątem, żeby być bardziej widocznym dla kierowców za nami. Takie ustawienie sprawia też, że inni uczestnicy ruchu nie będą próbowali ustawić się bezpośrednio przy motocyklu.
Należy również mieć na uwadze, że środek pasa nie jest najbezpieczniejszym miejscem do jazdy, ponieważ może znajdować się na nim olej z innych pojazdów, który w czasie deszczu może przyczynić się do poślizgu.
Nierzadkim błędem jest założenie przez motocyklistę, że inni, prowadzący samochód, go widzą. Kierowcy, którzy mieli kolizję z motocyklistami bardzo często przyznają, że nie widzieli ich do chwili, kiedy było już za późno. Odpowiednio wcześnie należy sygnalizować więc plan skrętu, ale ważny jest też odpowiedni ubiór - jaskrawe, żywe kolory zwiększają widoczność.
Ubiór ma znaczenie nie tylko dla widoczności, ale i bezpieczeństwa - motocyklista powinien zawsze zakładać ubranie z długimi rękawami i nogawkami, rękawiczki, specjalne stroje z wzmocnieniami na kolanach i łokciach, ale też takie, które nie utrudniają ruchów. A przede wszystkim zawsze należy zakładać dopasowany indywidualnie kask.
Zachęcamy też do zakładania bez względu na porę dni elementów odblaskowych. W ciągu dnia jaskrawy kolor znacznie poprawia widoczność użytkowników jednośladów i może uchronić nas od zdarzenia drogowego i uratować zdrowie, a nawet życie.
(JS/TM)