Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

KWP: "Bądź błyskotliwy"- razem o bezpieczeństwie

W niedzielne popołudnie olsztyńskie Stare Miasto zalśniło setkami małych światełek, które mogą uratować życie. Podczas wielkiego wydarzenia „ Bądź błyskotliwy” promowano używanie elementów odblaskowych.

W niedzielne popołudnie olsztyńska Starówka zatętniła muzyką, śmiechem i radością.  Hasło „ Bądź błyskotliwy”   przyświecało dosłownie i w przenośni organizatorom wydarzenia. Zarząd Dróg Wojewódzkich do organizacji happeningu skierowanego do całych rodzin zaprosił wiele podmiotów. Policjanci warmińsko-mazurskiej drogówki włączyli się w organizację festynu, którego głównym celem było propagowanie bezpiecznych postaw w ruchu drogowym oraz zwrócenie uwagi na siłę odblasków.

Policyjne stanowisko jak zawsze cieszyło się wielkim zainteresowaniem- tych najmłodszych jak i ich rodziców. Motocykl i radiowóz były okupowane przez dzieci, natomiast VW Crafter-  specjalistyczny pojazd zwany „ mobilną stacją diagnostyczną” przyciągał uwagę starszych pasjonatów motoryzacji. W policyjnej strefie odbywały się też konkursy, quizy i wspólne rysowanie- by dzieci mogły zdobyć pieczątkę w grze miejskiej. Gra obejmowała wiele stacji zlokalizowanych wokół olsztyńskiego Starego Ratusza. Oprócz gry na dzieci i dorosłych czekało wiele atrakcji. Pokazy tańca,  mody odblaskowej i na końcu wielka parada.

 

 

Parada i energetyczny taniec w wykonaniu blisko stu tancerzy były najbardziej widowiskowymi punktami programu. W czasie parady olsztyńska starówka wibrowała i lśniła. Dzieci w odblaskowych, zaprojektowanych przez siebie ubraniach, z bębenkami, tubami, gwizdkami przeszły wokół Starego Ratusza. Do korowodu dołączali się chętnie wszyscy zgromadzeni widzowie, a tych przez cały festyn było ogromnie dużo.

Ten spektakularny i zapadający  w pamięć  występ  pokazał, jaką siłę mają elementy odblaskowe.

 

 

Siła odblasku

Posiadanie elementu odblaskowego zwiększa widoczność pieszego na drodze do około 150- 200 metrów. W tym przypadku kierowca ma więcej czasu na odpowiednią do warunków reakcję, a zyskane w ten sposób sekundy mogą uratować zdrowie czy nawet życie. Sytuacje, w której należy nosić elementy odblaskowe nie powinny ograniczać się tylko do obszaru niezabudowanego. Nawet w terenie zabudowanym, w świetle latarni, także w przypadku przechodzenia przez oświetlone przejście pieszy jest bardziej widoczny posiadając odblask, niż gdyby go nie miał.

Odblaski w świetle prawa

Polskie prawo od 31.08.2014 roku stanowi, że  każdy pieszy poruszający się po drodze po zmierzchu poza obszarem zabudowanym jest obowiązany używać elementów odblaskowych w sposób widoczny dla innych uczestników ruchu, chyba że porusza się po drodze przeznaczonej wyłącznie dla pieszych lub po chodniku.

Jakie konsekwencje za brak odblasku?

Za niestosowanie się do  przepisów niechroniony uczestnik  może zostać ukarany mandatem do stu złotych. Ta kwota wydaje się dość niska w porównaniu do śmiertelnego ryzyka, jakie ponosi pieszy. Wydaje się też  bardzo wysoka w porównaniu  do ceny odblasku. Nawet najmniejszy odblask, który można kupić za kilka złotych poprawia widoczność.

 Mł. insp. Robert Zalewski  Naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego KWP w Olsztynie mówi:

-  W 2015 roku na drogach naszego regionu policjanci odnotowali 2020 przypadków braku odblasku poza obszarem zabudowanym a więc 2020 przypadków narażania życia  Policjanci nałożyli 1200 mandatów za brak odblasku poza obszarem zabudowanym.750 osób zostało pouczonych. Skierowano 74 wnioski do sądu. Mimo, że świadomość dotycząca siły odblasku jest bardzo duża i praktycznie każdy ma odblask w domu to niestety nie mamy jeszcze nawyku, by go zabierać ze sobą.

Życie jest piękne. Noś odblaski!

Takim hasłem w ubiegłym roku policjanci przypominali o używaniu elementów odblaskowych.  Wiele w tym prawdy , bo za brak  odblasku możemy zapłacić nie sto złotych, a najwyższą cenę. Tam, gdzie stawką jest życie warto zrobić wszystko, by je chronić.

W ubiegłym roku na warmińsko- mazurskich drogach doszło do 320 wypadków z udziałem pieszych, w których 30 osób zginęło a ponad 300 zostało rannych.  Do największej liczby wypadków doszło w  listopadzie ( 36), grudniu ( 51) i styczniu ( 35). Najczęściej  dochodziło do nich w godzinach 14.00-21.00 ( 187).

W obszarze zabudowanym doszło do 281 wypadków drogowych, 17 osób zginęło, a 279 zostało rannych. Poza obszarem zabudowanym doszło do 39 wypadków drogowych, w których śmierć poniosło 13 osób a 28 zostało rannych.

Naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego KWP w Olsztynie  mł. insp. Robert Zalewski zauważa:

-  W obszarze niezabudowanym śmiertelność  tych wypadków wyniosła  33%. Prawo nakłada na pieszych obowiązek używania odblasku po zmroku poza obszarem zabudowanym. Od początku  2016 roku na  warmińsko- mazurskich drogach doszło do 33 wypadków z udziałem pieszych poza obszarem zabudowanym-6 osób poniosło w nich śmierć. Wśród tych wypadków zdarzył się jeden, w którym pieszy miał odblaski. Odniósł obrażenia.

Przed nami najtrudniejsze miesiące dla pieszych. Ciemne ubrania, czapki, szybko zapadający zmrok i trudne warunki atmosferyczne nie będą przeszkodą, jeśli dołożymy do nich odblaski. Bo życie jest piękne i warto o nie dbać.

 

 

III  Warmińsko- Mazurskie Forum Drogowe

W dniach  26-27 września w Olsztynie odbyło się III Warmińsko- Mazurskie Forum Drogowe. Patronat honorowy nad wydarzeniem objęło: Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa, Marszałek Województwa Warmińsko- Mazurskiego oraz Prezydent Olsztyna. W stolicy naszego regionu przez dwa dni debatowano na temat szeroko rozumianego bezpieczeństwa w ruchu drogowym- w aspekcie infrastruktury, nowoczesnych rozwiązań, diagnostyki dróg oraz bezpieczeństwa w ruchu drogowym.

Jednym z prelegentów był Naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego- mł. insp. Robert Zalewski , który przygotował wykład „ Aleje warmińsko-mazurskie mapa zagrożeń”.

-Do tworzenia mapy zaprosiliśmy przedstawicieli: Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Olsztynie, Zarządu Dróg Wojewódzkich w Olsztynie, Regionalnej Dyrekcją Ochrony Środowiska w Olsztynie, Warmińsko- Mazurskiego Zrzeszenia Przewoźników Drogowych oraz Narodowego Instytutu Dziedzictwa Oddział w Olsztynie.

Naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego KWP w Olsztynie podkreślił, jak  ważna  jest kompleksowa i systemowa współpraca wielu podmiotów, by w przyszłości   móc zapobiegać zdarzeniom drogowym.

 

 

 

(mk/rj)

Powrót na górę strony