Olsztyn: Policjanci szkolili pracowników olsztyńskiej administracji publicznej
W grudniu olsztyńscy policjanci spotkali się dwukrotnie z pracownikami urzędów pracy województwa warmińsko – mazurskiego, by przeprowadzić szkolenia z zakresu ochrony prawnej funkcjonariusza publicznego. Przedstawiciele Wydziału Prewencji podpowiadali również, jak reagować na sytuacje trudne, związane z agresją klientów urzędu.
W ramach współpracy Komendy Miejskiej Policji w Olsztynie z Wojewódzkim Urzędem Pracy w Olsztynie w grudniu bieżącego roku dwukrotnie zorganizowane zostało szkolenie pt. "Reagowanie w sytuacjach trudnych – jak obronić się przed agresją klientów". Zajęcia prowadzili przedstawiciele olsztyńskiego Wydziału Prewencji – podkom. Krzysztof Wasyńczuk i Lidia Cynt. Do udziału w szkoleniach została zaproszona kadra urzędów pracy z województwa warmińsko – mazurskiego: przedstawiciele Sieci europejskich ofert pracy EURES oraz członkowie Warmińsko - Mazurskiego Paktu na Rzecz Rozwoju Poradnictwa Zawodowego.
Lidia Cynt, pracownik cywilny olsztyńskiej Komendy, tak wyjaśnia dobór tematyki szkolenia:
„Chcemy pracownikom urzędów pracy uświadomić, iż nie powinni być obojętni, a tym bardziej bezradni, wobec ewentualnej agresji klientów, wysłuchiwanych gróźb, czy też wyzwisk. Prawo wyjątkowo chroni pracowników samorządu terytorialnego i uważamy, że funkcjonariusze publiczni muszą znać swoje prawa i obowiązki.”
Na początku szkolenia słuchacze zapoznali się ze strukturą organizacyjną polskiej Policji, a prowadzący wyjaśnili w jaki sposób możliwe jest uzyskanie pomocy w sytuacjach kryzysowych lub w przypadku stania się ofiarą przestępstwa. Następnie pośrednicy pracy i doradcy zawodowi opowiadali o sytuacjach, które spotkały ich podczas wykonywania codziennych obowiązków zawodowych. Przywołane zostały przykładowe sytuacje kryzysowe związane z frustracją osób bezrobotnych, wynikające m.in. z braku ofert pracy, z zaproponowania pracy niezadowalającej petenta, lub też z powodu niezrozumienia procedury postępowania urzędnika. Prowadzący podpowiedzieli, w jaki sposób nie doprowadzić do eskalacji złości klientów oraz wyjaśnili, w jakich sytuacjach niezbędna jest interwencja funkcjonariuszy Policji.
W kolejnej części przedstawiciele Policji wyjaśnili kodeksowe znaczenie pojęcia „funkcjonariusz publiczny”, podkreślając, jakie uprawnienia przysługują pracownikom samorządu terytorialnego i w jaki sposób można dochodzić ich na drodze sądowej. Dokonali ponadto przeglądu wybranych przestępstw przeciwko działalności instytucji państwowych i samorządu terytorialnego, związanych m.in. z naruszeniem nietykalności cielesnej, czynną napaścią i znieważeniem. Na zakończenie prowadzący przybliżyli zagadnienie odpowiedzialności karnej funkcjonariuszy, omawiając przestępstwo poświadczenia w dokumencie nieprawdy, łapownictwa, płatnej protekcji i nadużycia funkcji publicznej.
Celem przeprowadzonych przez przedstawicieli Policji szkoleń dla pracowników urzędów pracy było zwiększenie wiedzy na temat przysługujących im praw oraz umiejętności ich egzekwowania, by tym samym u szkolonych zwiększone zostało poczucie bezpieczeństwa podczas wykonywania obowiązków zawodowych.
(lc/rj)