Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

KWP: Razem przeciwko przemocy, rozwiązując problemy mieszkańców. O współpracy policji z pracownikami pomocy społecznej

Pracownicy socjalni niemal codziennie współpracują z policjantami. Zgłaszają interwencje dotyczące zaniedbywania obowiązków rodzicielskich, alarmują widząc konieczność natychmiastowej reakcji policji wobec zagrożenia w domu, czy w otoczeniu sąsiedzkim. Razem z dzielnicowymi pracują w zespołach zajmujących się pomocą rodzinom, które są objęte procedurą Niebieskiej Karty. Mamy do siebie telefony, które jak trzeba dzwonią w środku nocy, mówią policjanci. Dlatego w dniu ich święta,chcemy im złożyć życzenia.

Pracownik socjalny – policjant. Wspólnie w rozwiązywaniu problemów                           

Pracownik socjalny to zawód o charakterze pomocowym. Pracuje wśród osób,  które potrzebują pomocy do usamodzielnienia się, odzyskania i umocnienia zdolności do funkcjonowania w społeczeństwie. Tym samym podstawowym celem pracy socjalnej staje się niesienie pomocy ludziom znajdującym się w różnych trudnych sytuacjach życiowych, nie tylko związanych z problemami materialnym, ale także psychicznymi, emocjonalnymi czy duchowymi.

Bardzo często w tych trudnych zawodowych sytuacjach pracowników socjalnych wspierają policjanci. To od pań z pomocy społecznej wiele razy w ciągu roku otrzymujemy informację o złej sytuacji w jakiejś rodzinie, konieczności podjęcia interwencji wobec nietrzeźwych rodziców, czy zwaśnionych sąsiadów. Wspólnie rozwiązujemy lokalne problemy. Wspólnie mamy większą siłę przebicia, żeby coś wskórać i pomóc - powiedział kierownik rewiru dzielnicowych z Olsztyna.

Współpraca policji z pracownikami socjalnymi to również wspólne działanie na rzecz przeciwdziałania przemocy w rodzinie wynikające z realizacji procedury „Niebieskie Karty”, choćby podczas spotkań Zespołów Interdyscyplinarnych lub Grup Roboczych. Procedura ta zawiera szereg czynności realizowanych przez przedstawicieli jednostek organizacyjnych pomocy społecznej, gminnych komisji rozwiązywania problemów alkoholowych, Policji, oświaty i ochrony zdrowia, w związku z uzasadnionym podejrzeniem zaistnienia przemocy w rodzinie.

Żeby trudna praca była bezpieczna. Nowe przepisy i policyjne szkolenia

Olsztyn, wrzesień 2015. Około godziny 14.00 oficer dyżurny Komendy Miejskiej Policji w Olsztynie otrzymał telefoniczne zgłoszenie, że w jednym z domów na terenie Olsztyna 62-latek groził pozbawieniem życia pracownicy Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej. Z jej relacji wynikało, że podczas wizyty domowej, którą miała w zakresie swoich obowiązków, 62-letni mężczyzna bez powodu skierował w jej kierunku broń, grożąc jej.

Przerażona kobieta po wyjściu z mieszkania sprawcy, natychmiast wezwała policjantów. Funkcjonariusze chwilę później zatrzymali mieszkańca Olsztyna. Mężczyzna trafił do aresztu. Funkcjonariusze znaleźli przy nim broń, naboje, nóż oraz gaz. Śledczy ustalają, czy przedmiot, którym wymachiwał mieszkaniec miasta był bronią palną. Marek C. stanie przed sądem.

Tego typu przypadki, czasem zakończone dla pracownika socjalnego tragicznie, stały się dla Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej podstawą dla nowych przepisów, które weszły w życie z dniem 5 października br. i wprowadziły specjalną procedurę, która ma zapewnić asystę policjanta pracownikowi socjalnemu wykonującemu swoje zadania w terenie. Rozwiązanie to pozwoli pracownikom socjalnym poczuć się bezpieczniej.

Od 24 września 2015 r. specjalny zespół z KWP w Olsztynie, w którego skład wchodzą specjaliści z Wydziału Prewencji, Sztabu Policji oraz psycholog, we współpracy z Warmińsko-Mazurskim Urzędem Wojewódzkim w Olsztynie rozpoczął cykl szkoleń dla pracowników socjalnych w obszarze radzenia sobie w sytuacjach trudnych.

W szkoleniach zaplanowano udział prawie 1000 pracowników socjalnych z województwa warmińsko-mazurskiego, w ramach 68 dni szkoleniowych.

Celem szkolenia jest ćwiczenie umiejętności nawiązania pierwszego kontaktu w sytuacji kryzysowej, podtrzymania kontaktu do przyjazdu negocjatorów policyjnych, radzenia sobie z własnymi emocjami, w tym kontrolowania złości, oceny konkretnej sytuacji oraz zachowania osób w niej uczestniczących pod kątem rozpoznania czynników ryzyka mających wpływ na powstanie i eskalację niepożądanych reakcji, ale także  poznanie i stosowanie technik deeskalacyjnych opartych na umiejętnościach interpersonalnych, poznanie struktur organizacyjnych Policji w kontekście możliwości uzyskania szybkiej pomocy, poznanie podstawowych zasad samoobrony w celu uniknięcia zagrożenia.

Szkolenie składa się z części teoretycznej, w trakcie której policyjni specjaliści omawiają poszczególne zagadnienia, będące jednocześnie wprowadzeniem do zajęć warsztatowych oraz ćwiczeń/symulacji.

Symulacje obejmują przykładowe sytuacje kryzysowe, jakie mogą zaistnieć na terenie ośrodków pomocy socjalnej lub w terenie np. odmowa wypłaty świadczenia, cofnięciem świadczenia, niezrozumienie procedury postępowania pracownika socjalnego i upatrywanie w tym jego złej woli, przyznaniem świadczenia w kwocie (wielkości) niezadawalającej petenta, negowaniem okoliczności wskazanych przez petenta, czy przewlekłości postępowania w sprawie przyznania świadczenia.

W ocenie kilkudziesięciu uczestniczek szkoleń, które już się odbyły, były ono bardzo potrzebne. Pozwoliły im poszerzyć zawodowe i osobiste kompetencje.

Życzenia lepszego zawodowego jutra

Z okazji święta pracowników socjalnych życzymy im spokojnej i satysfakcjonującej pracy. Ponoć „głową muru nie przebijesz”, ale właśnie codzienne zaangażowanie pracowników socjalnych w rozwiązywanie ludzkich spraw jest dowodem na to, że konsekwencja, upór, oddanie sprawie „kruszą najtwardszy mur.” – powiedział insp. Marek Walczak Komendant Wojewódzki Policji w Olsztynie. - Skuteczna pomoc w skomplikowanych problemach rodzinnych, osobistych właśnie wymaga poświęcenia, ponadprzeciętnego zaangażowania i międzyinstytucjonalnego wsparcia. My je pracownikom socjalnym zapewniamy.

af

Powrót na górę strony