Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Zamiast zarobić na sprzedaży, straciła 9000 złotych – kliknęła w podesłany link

Oszustwa na link potwierdzający płatność, to żadna nowość. Zarówno kupujący, jak i sprzedający na internetowych portalach sprzedażowych powinni zachować szczególną ostrożność. Każdą transakcję należy wykonywać wchodząc samodzielnie na stronę swojego banku, a nie za pomocą linków przesyłanych przez osoby obce. Policjanci ostrzegają przed wchodzeniem w przesyłane linki odsyłające na fałszywe strony bankowości i podawaniem swoich danych logowania. To najszybsza droga do utraty swoich oszczędności.

Cyberprzestępcy wykorzystają każdą okazję, by w łatwy sposób zarobić i pozbawić innych oszczędności. Jedną z metod jest transakcja kupna/sprzedaży produktów za pomocą strony internetowej i podesłanie linku do realizacji płatności. Sprzedający wystawia produkt do sprzedaży w Internecie, zainteresowany kupnem informuje o zakupie, po czym udostępnia link sprzedającemu, za pomocą którego ten ma „odebrać” rzekomą wpłatę za produkt. W momencie kliknięcia w link sprzedający zostaje przekierowany na stronę bankową łudząco podobną do strony swojego banku. Po podaniu danych logowania i zatwierdzeniu transakcji okazuje się, że oszust przejmuje dostęp do jego konta i zamiast nasze konto wzbogacić się o nowe środki finansowe zostaje uszczuplone o znaczną kwotę pieniędzy. Sprzedający zamiast zarobić, traci swoje oszczędności.

W ten oto sposób ofiarą oszustwa padła 42-letnia mieszkanka powiatu działdowskiego, która wystawiła ofertę sprzedaży dziecięcej zabawki. Skontaktowała się z nią osoba zainteresowana ofertą i podczas kontaktu ze sprzedającą na portalu internetowym wysłała link do potwierdzenia rzekomej usługi kurierskiej. Pokrzywdzona kliknęła w link i wpisała swoje dane logowania, a następnie wygenerowała dwa kody blik i przekazała je zainteresowanemu kupnem, przez co oszust wypłacił z jej konta pieniądze w łącznej kwocie 9000 złotych.

Policjanci apelują o zachowanie szczególnych środków ostrożności, zwłaszcza w przypadku korzystania z usług bankowości internetowej i mobilnej. Pamiętajmy, oszuści są bezwzględni i zrobią wszystko, aby osiągnąć swój cel. Jeśli ktokolwiek wymaga podania danych karty płatniczej lub danych służących do logowania do bankowości, oznacza to najprawdopodobniej próbę oszustwa. Nigdy nie przekazuj i nie podawaj takich danych na stronie otrzymanej w linku przez e-mail/komunikator/sms.

Jeśli podejrzewamy, że zostaliśmy oszukani, niezwłocznie skontaktujmy się ze swoim bankiem i poinformujmy Policję.

(jn/kh)

Powrót na górę strony