Podszywają się pod banki, służby czy rodzinę – nie daj się oszukać. Wysłuchaj nagrania z oszustem
Oszuści wykorzystują zaufanie społeczne, podszywając się pod banki, policję, a nawet znajomych z portali społecznościowych. Celem jest wyłudzenie kodów BLIK, danych do logowania do bankowości elektronicznej lub instalacji złośliwego oprogramowania. Apelujemy – nigdy nie udostępniaj danych przez telefon ani kodów BLIK – to może być OSZUSTWO! Jak może wyglądać taka próba oszustwa? Zachęcamy do wysłuchania nagrania rozmowy z oszustem, by w przyszłości nie dać się złapać na podobne sztuczki.
Olsztyn
Do olsztyńskiej komendy zgłosił się 64-latek, który padł ofiarą oszustów. W poniedziałek (26.05.2025 r.) skontaktował się z nim nieznany mu mężczyzna, który poinformował go, że ktoś właśnie próbuje zaciągnąć kredyt na dane pokrzywdzonego. Poinformował, że zajmuje się tym również dział cyberbezpieczeństwa i za chwilę skontaktuje się z nim pracownik tego działu. Pokrzywdzony po chwili odebrał kolejne połączenie. W słuchawce usłyszał męski głos, który poinformował, że prawdopodobnie doszło do wycieku danych i 64-latek może paść ofiarą przestępstwa. Polecił pokrzywdzonemu, by pojechał do placówki banku i wziął pożyczkę gotówkową. To miało uchronić go przed działaniem przestępców. Pokrzywdzony będąc cały czas na linii z oszustem pojechał do swojego banku i zaciągnął kredyt na kwotę 35 tysięcy złotych. Następnie, zgodnie z poleceniami oszusta, wpłacił gotówkę we wpłatomacie za pomocą kodów BLIK podawanych przez rozmówcę. W ten sposób miał zabezpieczyć pieniądze, a także uniemożliwić zaciągnięcie kredytu przez nieuczciwe osoby. Niestety, padł ofiarą oszustwa.
Co zrobić, żeby nie dać się oszukać?
Osoby podające się za konsultantów liczą na to, że uśpią czujność rozmówcy i nakłonią ją do ujawnienia informacji. Oto kilka wskazówek, jak się przed nimi bronić:
- Nie ufaj bezkrytycznie wyświetlanemu numerowi lub nazwie osoby dzwoniącej. Przestępcy są w stanie je sfałszować! Aby zweryfikować rozmówcę rozłącz się i oddzwoń, sprawdzając wcześniej poprawność numeru. Możesz porównać go z numerem zawartym na stronie internetowej organizacji. Niektóre banki oferują możliwość weryfikacji konsultanta poprzez aplikację.
- W żadnym wypadku nie pozwalaj osobie dzwoniącej na tymczasowe przejęcie kontroli nad twoim komputerem (pracownicy banku nigdy tego nie robią) ani nie pobieraj sugerowanego przez nią oprogramowania. Tą metodą przestępcy mogą zainfekować twój komputer.
- Przed podaniem informacji mogących służyć do autoryzacji np.: adresu zamieszkania, nazwiska panieńskiego matki, zawsze upewnij się, że zweryfikowałeś rozmówcę.
- Pamiętaj: gdy ktoś zadzwoni do ciebie i będzie ponaglał cię do czegoś, zachowaj czujność.
Nidzica
We wtorek (27.05.2025 r.) nidziccy policjanci otrzymali kolejne zgłoszenie o oszustwie metodą na BLIK. Mieszkanka powiatu nidzickiego poinformowała funkcjonariuszy o włamaniu na konto na popularnym portalu społecznościowym jej znajomej. Następnie oszust podszywając się pod nią skontaktował się ze zgłaszającą przez komunikator i poprosił o kod BLIK. Kobieta nie odmówiła pomocy wierząc, że pomaga finansowo znajomej, nie zweryfikowała prośby i w ten sposób straciła ponad 800 złotych.
Olecko
W tym tygodniu oleccy policjanci otrzymali zgłoszenie o oszustwie metodą "na BLIK". Mieszkaniec Olecka poinformował policjantów, że otrzymał telefon od osoby podającej się za pracownika banku, która przekazała mu informację, że jego środki na koncie są zagrożone i aby je zabezpieczyć trzeba je przelać na inne – wskazane przez rzekomego pracownika konto. Mężczyzna postąpił zgodnie z instrukcjami swojego rozmówcy i przelał przy użyciu kodów BLIK pieniądze na łączną kwotę 16500 zł.
Do kolejnych oszustw doszło we wtorek (27.05.2025 r.). Oleccy policjanci przyjęli trzy zawiadomienia o oszustwie „na bon wakacyjny”. Z relacji pokrzywdzonych wynikało, że na portalu społecznościowym w relacji swojej znajomej zauważyli ogłoszenie, z treści którego wynikało, że posiada ona na sprzedaż w bardzo atrakcyjnej cenie kupon wakacyjny popularnego biura podróży. Pokrzywdzeni skontaktowali się z osobą wystawiającą ofertę przez komunikator, gdzie zostali przekierowani na profil innej osoby, do której rzekomo miało należeć ogłoszenie i tam ustalili szczegóły zakupu kuponu o wartości 12000 zł za cenę 6000 zł. Po wykonaniu przelewów na wskazane w przesłanej wiadomości konto bankowe, pokrzywdzeni skontaktowali się z właścicielką profilu na portalu społecznościowym. Po otrzymanej od kobiety informacji, że żadnego ogłoszenia nie umieszczała na swoim profilu, i że ktoś włamał się na jej konto, zgłaszający zorientowali się, że padli ofiarami oszustwa i postanowili sprawę zgłosić na Policję.
Apelujemy także o szczególną ostrożność w sytuacji, w której natrafiamy na „atrakcyjne” oferty w Internecie. Zawsze weryfikujmy także zarówno treść samego ogłoszenia, jak i opinie o ogłoszeniodawcy.
Jeśli otrzymamy prośbę o przelew za pomocą BLIK-a lub o przekazanie kodu BLIK – zadzwońmy do tej osoby, zweryfikujmy jej dane i potwierdźmy prośbę. Pomoże to uniknąć nieprzyjemności. Niestety transakcji dokonanych za pomocą kodu BLIK nie można cofnąć, dlatego zabezpieczmy dostęp do konta, wykorzystując dwuskładnikowe uwierzytelnienie logowania. Nie podawajmy kodu BLIK bez potwierdzenia. Sprawdzajmy dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowej.
Elbląg - rozmowa z oszustem
Zdarza się również, że oszuści zadzwonią na numer policjanta. Taka rozmowa może wtedy posłużyć nie tylko jako dowód w sprawie przeciwko oszustom, ale również jako przestroga i przedstawienie jej odbiorcom w celu przeciwdziałania oszustwom. Tak stało się w przypadku tej rozmowy prezentowanej w poniższym nagraniu. Pewien pan ze wschodnim akcentem zadzwonił, aby namówić osobę do założenia konta inwestycyjnego i następnie wpłacenia za pomocą kodu blik pieniędzy.
Jak słychać na nagraniu, nie chce od razu dużej kwoty ale…
Należy pamiętać, że to oszustwo może trwać nawet kilka miesięcy, a my będziemy przekonani, że inwestujemy kolejne środki, których niestety NIGDY nie wypłacimy.
Oczywiście numer, z którego dzwonił oszust został zgłoszony do CERT Polska poprzez stronę http://www.cert.pl oraz zielony przycisk „zgłoś incydent”.
A poniżej ku przestrodze i edukacji prezentujemy nagranie. Pamiętaj! Ktoś taki może zadzwonić również do Ciebie. Nie daj się oszukać.
Gdzie należy zgłaszać?
Jeśli podejrzewasz, że padłeś ofiarą oszustwa lub zauważyłeś podejrzane działania:
- skontaktuj się z najbliższą jednostką policji;
- zgłoś incydent do banku, jeśli dotyczy to Twojego konta lub płatności;
- zgłoś cyberoszustwo do CERT Polska – przyjmuje zgłoszenia dot. m.in. fałszywych stron internetowych, prób phishingu, podejrzanych wiadomości SMS, e-maili oraz aktywności w mediach społecznościowych.
(ab/kn/ap/do/kh)