Podsumowanie działań „Bezpieczny kierowca ciężarówki”
„Bezpieczny kierowca ciężarówki” to cykliczne działania kontrolno-prewencyjne prowadzone na drogach Warmii i Mazur. Tylko w ciągu jednego dnia policjanci biorący w nich udział, wspierani przez funkcjonariuszy Inspekcji Transportu Drogowego, skontrolowali 567 pojazdów, w tym 268 ciężarówek. W działaniach został wykorzystany m.in. dron. Niestety w dalszym ciągu zdarzają się kierowcy, którzy wsiadają za kierownicę pojazdu pod wpływem alkoholu czy lekceważą obowiązujące przepisy ruchu drogowego. Wobec takich nieodpowiedzialnych osób, policjanci wyciągają surowe konsekwencje.
Mając na uwadze bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu drogowego w środę (06.11.2024) na Warmii i Mazurach przeprowadzono kolejne działania kontrolno-prewencyjne pn. „Bezpieczny kierowca ciężarówki”. Policjanci wspierani też przez funkcjonariuszy Inspekcji Transportu Drogowego sprawdzali trzeźwość kierujących, dokumenty wymagane do prowadzenia i użytkowania tego typu pojazdów, jak również zwracali uwagę na przestrzeganie przepisów o czasie pracy i odpoczynku kierowcy. Do działań wykorzystany m.in. dron, z którego pomocą popełnione wykroczenia ujawnili policjanci z Kętrzyna.
Policjanci w regionie skontrolowali łącznie 567 pojazdów, w tym 268 ciężarówek o dmc powyżej 3,5 t. Funkcjonariusze nałożyli 79 mandatów karnych m.in. za przekroczenie dozwolonej prędkości, przekroczenie tonażu czy nieprawidłowy stan techniczny. Policjanci w trakcie działań zatrzymali dwóch kierujących pod wpływem alkoholu. Ponadto w 15 przypadkach interwencje zakończyły się zatrzymaniem dowodów rejestracyjnych pojazdów ciężarowych.
Na drogach Warmii i Mazur kierowcy pojazdów ciężarowych o dmc powyżej 3,5 t. w roku 2023 spowodowali 15 wypadków, w których zginęły 2 osoby, a 18 zostało rannych. Natomiast w 2024 r. spowodowali już 17 wypadków, w których zginęły 4 osoby, a 32 osoby zostały ranne.
Najczęstszą przyczyną kolizji i wypadków drogowych jest nadmierna prędkość, która jest podstawowym elementem warunkującym długość drogi hamowania. W pojazdach o dmc powyżej 3,5 t. czynnik ten ma jeszcze większe znaczenie niż w pojazdach osobowych, ponieważ długość drogi hamowania samochodu ciężarowego jest znacznie dłuższa od długości hamowania samochodu osobowego.
Coraz częściej jest zauważalne, że kierowcy pojazdów ciężarowych pozwalają sobie na postoje w miejscach do tego niedozwolonych tj. przy drodze, przed węzłami lub na poboczu, gdzie odbywają obowiązkową „pauzę” jednocześnie powodując duże zagrożenie bezpieczeństwa dla innych uczestników ruchu. W takich sytuacjach policjanci również podejmują interwencje wobec tych kierowców.
Działania „Bezpieczny kierowca ciężarówki” w regionie:
KPP Bartoszyce
Kolejne działania pn. „Bezpieczny kierowca ciężarówki” za nami
KPP Działdowo
Działania „Bezpieczny kierowca ciężarówki” w powicie działdowskim
KPP Nowe Miasto Lubawskie
KPP Ostróda
Podsumowanie akcji „Bezpieczny kierowca ciężarówki” na terenie powiatu ostródzkiego
(kh/aj)