Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Kolejne osoby oszukane- nie klikaj podejrzanych linków, nie podawaj kodów blik – UWAŻAJ NA OSZUSTÓW!

Osoby korzystające z komunikatorów są narażeni na oszustwa. Cyberprzestępcy często nie szukają konkretnych użytkowników – najczęściej stosują metodę prób i błędów. Zwykle wykorzystują swoje strategie przeciwko wielu osobom, mając nadzieję, że zwabią część z nich. I zbyt często niestety im się to udaje.

W sobotę (29.06.2024 r.) policjanci węgorzewskiej komendy przyjęli zawiadomienie, z którego wynikało, że mieszkanka gminy Budry straciła 800 złotych. Funkcjonariusze ustalili, że osoba podająca się za brata 21- latki podczas prowadzonej konwersacji na komunikatorze namówiła ją do przesłania kodu blik. Kobieta bezgranicznie ufała komunikatorowi. Nie podejrzewała, że ktoś podszywa się pod jej brata i... straciła 800 złotych.

Natomiast w poniedziałek (01.07.2024 r.) zgłosiła się 41- letnia mieszkanka Węgorzewa, która zawiadomiła o oszustwie w sieci. Kobieta za pośrednictwem portalu społecznościowego wystawiła ogłoszenie dotyczące sprzedaży stołu kuchennego. Oszust podszył się pod osobę zainteresowaną produktem, a następnie za pośrednictwem znanego komunikatora wysłał wiadomość z prośbą o podanie adresu e- mail, w celu zamówienia kuriera. Przesłał link do strony, gdzie 41- latka wypełniła swoje dane do przesyłki.  Następnie została przekierowana do aplikacji bankowej, do której się zalogowała. Oszust zadzwonił do pokrzywdzonej, poprosił o podanie kodów blik. 41- latka zaakceptowała trzy transakcje. Po zakończonej rozmowie ponownie zalogowała się na konto bankowe, gdzie zobaczyła, że zostały wykonane trzy transakcje wypłaty pieniędzy przy użyciu kodów blik na łączną kwotę 7400 złotych.

Policjanci radzą, jak bezpiecznie sprzedawać na portalach ogłoszeniowych. Aby nie stać się łatwym celem dla cyberprzestępców, gdy sprzedajesz towar:
•    dokładnie zapoznaj się z regulaminem (komunikatami i ostrzeżeniami) serwisu ogłoszeniowego, na którym wystawiasz swoje rzeczy na sprzedaż;
•    zawsze zwracaj uwagę na otrzymywane wiadomości - czy są napisane poprawną polszczyzną i nie zawierają literówek i błędów;
•    negocjacje prowadź w ramach serwisu i nie zgadzaj się na przeniesienie rozmowy na email, telefon czy zewnętrzny komunikator internetowy;
•    nie klikaj w żadne linki, które otrzymasz w wiadomościach poza serwisem (np. szczególnie przesyłane za pomocą komunikatorów czy SMS) od osób zainteresowanych kupnem;
•    sprawdzaj dokładnie adresy stron, do których zostajesz przekierowany, ponieważ ważny jest każdy znak!  – oszuści często w adresie fałszywych witryn zastępują kropki myślnikami lub literę „o” cyfrą zero);
•    nie udostępniaj kupującemu kodów BLIK ani nie zatwierdzaj odruchowo transakcji – zawsze dokładnie czytaj smsy i powiadomienia z banku dotyczące potwierdzenia przelewów z wychodzących Twojego konta, jak i operacji z wykorzystaniem kodów BLIK,
•    nie ulegaj presji i nie zgadzaj się na żadne opcje proponowane przez kupującego, jeśli nie jesteś absolutnie pewny, jak to działa;
•    towar wysyłaj, gdy pieniądze wpłyną już na Twoje konto; nie sugeruj się przesłanym przez kupującego dowodem zapłaty (w tym również potwierdzeniem przelewu bankowego), ponieważ może być sfałszowany.
W przypadku, gdy dojdzie do oszustwa lub jego usiłowania, powiadom o tym Policję.

(mh/kh)

Powrót na górę strony