Bądź czujny i nie daj się oszukać!
Podszywają się pod banki, instytucje, urzędy państwowe, aby od pokrzywdzonych wyłudzić dane oraz pieniądze, niestety często oszczędności życia. Policjanci alarmują i ostrzegają - wszelkie telefoniczne prośby zwłaszcza o przelanie pieniędzy, należy zweryfikować osobiście w swoim banku.
Jedną z metod, której coraz częściej używają cyberprzestępcy, aby wykorzystać naszą nieostrożność to spoofing telefoniczny, czyli fałszywe połączenia telefoniczne przestępców podszywających się pod banki.
Jak wygląda działanie oszusta?
Pokrzywdzony otrzymuje telefon od „pracownika banku”, który informuje go o włamaniu na konto lub o podejrzanych operacjach bankowych. Oszust prosi rozmówcę nie tylko o podanie poufnych danych, ale również o zainstalowanie oprogramowania, które rzekomo może ochronić ofiarę – w rzeczywistości pozwala przejąć kontrolę nad jej urządzeniem. W konsekwencji przestępcy uzyskują dostęp do bankowości klienta, zmieniają hasło i wypłacają zgromadzone na koncie pieniądze.
Zdarza się, że oszuści podają się też za policjantów lub innych urzędników państwowych, próbując wyłudzić dane lub hasła dostępu do różnych usług i serwisów.
Mieszkańcy Warmii i Mazur pomimo coraz większej aktywności w przestrzeni cyfrowej, wciąż nie dysponują dostatecznie dużą wiedzą z obszaru cyberbezpieczeństwa.
Jak ochronić się przed oszustami?
- Zachowaj szczególną ostrożność, gdy ktoś będzie dzwonił i przedstawiał się jako pracownik banku lub innej instytucji.
- Pamiętaj, że nawet jeśli numer, z którego dzwoni, jest taki sam, jak ten podany na oficjalnej stronie, połączenie może być sfałszowane. Skontaktuj się ze swoim bankiem, samodzielnie wybierz numer na klawiaturze telefonu i zweryfikuj, czy osoba, która dzwoniła, mówiła prawdę.
- Prawdziwy pracownik banku nigdy nie będzie żądał przelania Twoich pieniędzy na nieznane konto.
- Nie będzie również namawiał do przekazania Twoich danych do logowania oraz Twoich danych osobowych.
- Nie zażąda instalacji nieznanego oprogramowania.
- Każdą taką prośbę sprawdź osobiście w swoim banku.
- Sprawdź, jakie zabezpieczenia wprowadził Twój bank i w jaki sposób możesz zweryfikować, tożsamość pracownika, który się z Tobą kontaktuje. Coraz więcej banków udostępnia taką funkcję poprzez wykorzystanie swojej aplikacji mobilnej.
- Nie otwieraj przesłanych linków ani załączników, jeśli nie znasz nadawcy i nie masz pewności, co mogą zawierać otrzymane treści.
- Dbaj o bezpieczeństwo swoich haseł, stosuj weryfikację dwuetapową.
- Aplikacje pobieraj tylko z zaufanych źródeł.
- Aktualizuj swój sprzęt i oprogramowanie, z którego korzystasz.
- Korzystaj z oprogramowania antywirusowego.
(kh/rj)