Na wnuczka, na znajomego z portalu społecznościowego, na pracownika banku… oszuści nadal aktywni
Oszuści internetowi nie próżnują. Wabią swoje ofiary „na wnuczka”, „na policjanta”, „na pracownika banku” oraz podszywają się pod znajomych z portali społecznościowych. Wystarczy wejść w podesłany przez sprzedawcę czy kupującego link przekierowujący na płatność banku, podać kod BLIK „znajomemu” i przekazać pieniądze "zaufanej" osobie, by stać się ofiarą oszustwa.
Tylko w ciągu ostatnich dni na terenie powiatu działdowskiego wpłynęły zgłoszenia dotyczące oszustw internetowych. Dwóch mieszkańców straciło tysiąc i pięćset złotych, bo uwierzyli, że kontaktuje się z nimi znajomy z portalu społecznościowego i potrzebuje wsparcia finansowego. W innym zdarzeniu, zgłaszająca straciła 200 euro, po tym jak została wprowadzona w błąd, co do konieczności wniesienia opłaty manipulacyjnej dotyczącej transakcji sprzedaży pojazdu. Inna osoba uniknęła oszustwa na 10 tysięcy złotych, gdy zadzwonił do niej pracownik banku próbując wyłudzić pieniądze. A kolejne osoby nie dały się nabrać „na wnuczka”, gdy zadzwoniła oszustka twierdząc, że jest córką i spowodowała wypadek, a teraz by uniknąć odpowiedzialności musi wpłacić pieniądze.
Policja apeluje do mieszkańców o szczególną ostrożność i niepodawanie swoich danych dostępowych do kont, kart bankomatowych i kodów BLIK. Robiąc jakiekolwiek zakupy przez Internet nie wchodźmy w linki podsyłane przez sprzedających lub kupujących celem potwierdzenia płatności. Każdy link odsyłający nas do strony płatności banku, gdzie musimy podać swój login i hasło celem potwierdzenia płatności jest oszustwem.
W jaki sposób uchronić się przed oszustwem?
Przerwijmy połączenie i natychmiast skontaktujmy się z osobą, za którą podaje się dzwoniący (syn, wnuczek) lub skontaktujmy się z innymi członkami rodziny, którzy mogą potwierdzić tożsamość potrzebującego. Zadzwońmy do banku lub na komendę i zapytajmy, czy ktoś próbował się z nami skontaktować w sprawie naszego konta bankowego i zagrożonych środków na koncie. Nigdy nie podawajmy swoich loginów i haseł do konta, karty bankomatowej ani kodu BLIK. Nigdy nie róbmy takich rzeczy podczas rozmowy telefonicznej, bo tak naprawdę nie wiemy, kto jest po drugiej stronie słuchawki. Oszust wykorzysta każdą okazję. Nie podawajmy swoich danych i nie instalujmy żadnych aplikacji, o których zainstalowanie prosi nas rzekomy „pracownik banku” lub policjant.
Policjanci szczególnie proszą o czujność ludzi, których starsi członkowie rodziny zamieszkują samotnie. Wytłumaczcie babciom i dziadkom jak działają oszuści. Ustalcie, że nigdy nie będziecie finansowych spraw załatwiać telefonicznie, a już z całą pewnością nie przyślecie po ewentualne pieniądze nikogo obcego.
W przypadku obaw i podejrzeń co do próby dokonania przestępstwa natychmiast powiadommy najbliższą jednostkę policji dzwoniąc pod numer alarmowy 112. Rozsądek i rozwaga w tym przypadku z pewnością uchronią nas przed staniem się ofiarą naciągaczy.
(jn/kh)