Kliknęła w link, straciła ponad 3 tysiące złotych
Mieszkanka powiatu działdowskiego chciała kupić wózek dziecięcy. Kliknęła w podesłany przez sprzedającego link, przekierowana została na stronę banku i udostępniła kody do logowania. Straciła ponad 3 tysiące złotych. Policja apeluje o rozsądek i szczególną ostrożność podczas realizacji transakcji zakupowych na portalach internetowych.
W poniedziałek (13.03.2023 r.) na Komendę Powiatową Policji w Działdowie zgłosiła się 26-letnia mieszkanka powiatu działdowskiego, której z konta zniknęły pieniądze. Kobieta padła ofiarą oszustwa internetowego podczas zakupów. Zainteresowana zakupem wystawionego na portalu sprzedażowym wózka dziecięcego, kliknęła w podesłany przez sprzedającego link, a następnie po przekierowaniu na stronę swojego banku udostępniła kody do realizacji transakcji płatności. Z jej konta zniknęło 3400 złotych.
Kolejny raz apelujemy o nieklikanie w linki, które przesyłają nam sprzedający bądź kupujący na internetowych portalach sprzedażowych. Oszuści internetowi nie znają litości i nie odpuszczą, gdy chcą wyłudzić od kogoś pieniądze. Pamiętajmy, żeby zanim zdecydujemy się na kupno jakiejś rzeczy przez Internet, dokładnie czytać wszystkie przesyłane przez sprzedającego komunikaty. Nie dajmy się skusić okazjonalną ceną i presją, że ktoś uprzedzi nasz zakup. Pośpiech jest złym doradcą. Nigdy nie klikamy w linki przesyłane przez inne osoby. Jeśli już to zrobimy, a strona przekieruje nas do strony banku w celu dokonania transakcji zapłaty powinna zapalić się nam czerwona lampka. Sprawdźmy dokładnie na pasku adresu strony, czy nie zawiera błędów (literówki, cyfry, dodatkowe znaki) i jest bezpieczna (https://). Nie podawajmy swoich danych logowania, hasła czy kodów, w tym kodu blik. Uczciwy sprzedawca na naszą prośbę powinien udostępnić nam numer konta, na które możemy przelać pieniądze wchodząc samodzielnie na stronę swojego banku, a nie poprzez link przekierowujący nadesłany przez sprzedającego.
Zanim dokonasz płatności:
- zwróć uwagę jakie transakcje bankowe autoryzujesz i na jaką kwotę,
- mniej ograniczone zaufanie do potencjalnych kontrahentów,
- nie należy podawać numeru karty i specjalnego kodu CVV2/CVC2,
- oszuści mogą podrobić stronę portalu aukcyjnego oraz bramki płatniczej/banku. Zwracaj uwagę na adres widoczny w przeglądarce najeżdżając myszką i sprawdzając poprawność podświetlonego adresu,
- zwróć uwagę na poprawność językową strony, na której przekazujesz dane. Fałszywe strony często zawierają błędy językowe, nie są napisane poprawną polszczyzną,
- każde finalizowanie transakcji poza portalem aukcyjnym, czy to przez wiadomości e-mail, smsy i komunikatory, które zawierają link powinno wzbudzić naszą czujność.
Jeśli podejrzewamy, że zostaliśmy oszukani, niezwłocznie skontaktujmy się ze swoim bankiem i poinformujmy Policję.
(jn/kh)