Zespół Audytu Wewnętrznego
ul. Wincentego Pstrowskiego 3
10-049 Olsztyn
tel.47 73 155 04, tel. 47 73 155 07
e-mail: zaw@ol.policja.gov.pl
Audytor wewnętrzny
Zaświadczenie Ministra Finansów nr 867/2004
Marcin Dublaszewski
Starszy technik ds. audytu wewnętrznego
Małgorzata Kocięcka
Funkcjonowanie audytu wewnętrznego w KWP w Olsztynie uregulowane jest Kartą Audytu Wewnętrznego.
KARTA AUDYTU WEWNĘTRZNEGO
I Ogólne zasady i cele audytu wewnętrznego
- Ogólnym celem przeprowadzania audytu wewnętrznego jest przysparzanie wartości i usprawnianie funkcjonowania Komendy Wojewódzkiej Policji w Olsztynie zwanej dalej „jednostką” oraz całego garnizonu warmińsko – mazurskiego Policji.
- Audyt wewnętrzny, poprzez niezależną i obiektywną ocenę systemu kontroli zarządczej w jednostce, wspiera Komendanta Wojewódzkiego w realizacji celów i zadań.
- Audyt wewnętrzny, poprzez czynności doradcze, przyczynia się do usprawnienia funkcjonowania jednostki.
- Audyt wewnętrzny obejmuje czynności o charakterze zapewniającym i doradczym. Podstawowe znaczenie mają czynności o charakterze zapewniającym. Działania o charakterze doradczym mogą być wykonywane, o ile ich cel i zakres nie naruszają zasady obiektywizmu i niezależności audytora wewnętrznego.
II Prawa i obowiązki audytora wewnętrznego
Audytor wewnętrzny:
- jest upoważniony do przeprowadzania audytu wewnętrznego we wszystkich obszarach działalności jednostki oraz Policji garnizonu warmińsko – mazurskiego;
- ma zagwarantowane prawo dostępu do wszelkich dokumentów i materiałów, do wszystkich pracowników i funkcjonariuszy oraz wszelkich innych źródeł informacji potrzebnych do przeprowadzania audytu wewnętrznego, z zachowaniem przepisów o tajemnicy ustawowo chronionej;
- ma zagwarantowane prawo dostępu do pomieszczeń jednostki z zachowaniem przepisów o tajemnicy ustawowo chronionej;
- ma prawo żądać od kierowników i pracowników komórek organizacyjnych informacji oraz wyjaśnień w celu zapewnienia właściwego i efektywnego prowadzenia audytu wewnętrznego;
- może z własnej inicjatywy składać wnioski, mające na celu usprawnienie funkcjonowania jednostki;
- nie jest odpowiedzialny za procesy zarządzania ryzykiem i procesy kontroli zarządczej w jednostce, ale poprzez ustalenia i zalecenia poczynione w wyniku przeprowadzenia audytu wewnętrznego, wspomaga Komendanta Wojewódzkiego Policji we właściwej realizacji tych procesów;
- nie jest odpowiedzialny za wykrywanie przestępstw, ale powinien mieć wiedzę pozwalającą na zidentyfikowanie znamiona przestępstwa;
- w zakresie wykonywania swoich zadań współpracuje z audytorami zewnętrznymi, a także z kontrolerami Najwyższej Izby Kontroli.
III Niezależność
Audytor Wewnętrzny:
- podlega bezpośrednio Komendantowi Wojewódzkiemu Policji;
- jest niezależny w wykonywaniu swoich zadań;
- postępuje zgodnie z przepisami prawa, Standardami audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych i Kodeksem etyki audytora wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych oraz uznaną praktyką audytu wewnętrznego.
IV Zakres audytu wewnętrznego
- Audyt wewnętrzny obejmuje ocenę i badanie efektywności i skuteczności systemu kontroli zarządczej, zarządzania ryzykiem oraz efektywności realizowanych zadań a w szczególności:
- przegląd ustanowionych mechanizmów kontroli zarządczej oraz wiarygodności i rzetelności informacji operacyjnych, zarządczych i finansowych;
- ocenę procedur i praktyki sporządzania, klasyfikowania i przedstawiania informacji finansowej;
- ocenę przestrzegania przepisów prawa, regulacji wewnętrznych jednostki oraz programów, strategii i standardów ustanowionych przez właściwe organy;
- ocenę zabezpieczenia mienia jednostki;
- ocenę efektywności i gospodarności wykorzystania zasobów jednostki;
- przegląd programów i projektów w celu ustalenia zgodności funkcjonowania jednostki z planowanymi wynikami i celami;
- ocenę dostosowania działań jednostki do przedstawionych wcześniej zaleceń audytu lub kontroli.
- Audyt wewnętrzny obejmuje także wykonywanie czynności doradczych mających na celu usprawnienie działalności jednostki.
- Audyt wewnętrzny może objąć swoim zakresem wszystkie obszary działania jednostki.
- Zakres audytu wewnętrznego nie może być ograniczany. Komendant Wojewódzki Policji powinien być niezwłocznie informowany o wszelkich próbach ograniczania zakresu audytu.
- Audytor wewnętrzny dysponuje pełną swobodą w zakresie identyfikacji obszarów ryzyka.
- Punkty 1-5 odnoszą się odpowiednio do wszystkich jednostek Policji garnizonu warmińsko – mazurskiego.
V Techniki przeprowadzania zadania audytowego
- Wybór zastosowanych metod i technik do przeprowadzenia zadania audytowego zależy od uznania audytora.
- Audytor wewnętrzny korzysta z metod zawartych w Książce Audytu Wewnętrznego zawierającej zwięzły opis stosowanej metodyki audytu wewnętrznego.
VI Sprawozdawczość
- Audytor wewnętrzny sporządza sprawozdanie z przeprowadzenia audytu wewnętrznego, zwane dalej „sprawozdaniem”, w którym przedstawia w sposób jasny, rzetelny i zwięzły ustalenia i zalecenia poczynione w trakcie audytu wewnętrznego.
- Audytor wewnętrzny, przed zwołaniem narady zamykającej, może przekazać kierownikowi komórki, w której jest przeprowadzany audyt wewnętrzny projekt sprawozdania.
- Sposób i tryb przekazania sprawozdania regulują odrębne przepisy.
- Przynajmniej raz na kwartał audytor wewnętrzny przedstawia Komendantowi Wojewódzkiemu Policji informacje o stanie realizacji planu audytu oraz działań podejmowanych poza planem.
- Audytor wewnętrzny w terminie do 15 lutego każdego roku przedstawia Komendantowi Wojewódzkiemu Policji sprawozdanie z wykonania planu audytu za rok poprzedni.
- Kopie sprawozdania rocznego przesyła się do komórki audytu wewnętrznego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji w terminie określonym w pkt.6.
- Jeżeli w trakcie przeprowadzania audytu wewnętrznego audytor wewnętrzny dostrzeże znamiona czynów, które według jego oceny kwalifikują się do wszczęcia postępowania w zakresie dyscypliny finansów publicznych, postępowania karnego lub postępowania w sprawie o przestępstwo skarbowe lub o wykroczenie skarbowe, wówczas ma obowiązek o tym fakcie zawiadomić Komendanta Wojewódzkiego Policji.
VII Relacje z podmiotami zewnętrznymi
- Podczas planowania i wykonywania zadań audytowych, audytor wewnętrzny powinien brać pod uwagę, o ile jest to możliwe plan czynności kontrolnych i sprawdzających wykonywanych przez NIK i inne instytucje kontrolne tak, aby uniknąć niepotrzebnego nakładania się kontroli i audytów.
- Przy dokonywaniu analizy ryzyka audytor wewnętrzny powinien uwzględniać wyniki kontroli i sprawdzeń dokonanych przez NIK i inne instytucje kontrolne.
- Audytor wewnętrzny powinien porozumiewać się z NIK i innymi instytucjami kontrolnymi za pośrednictwem lub w porozumieniu z Komendantem Wojewódzkim Policji.
- Dokumentacja z przeprowadzania audytu wewnętrznego, w tym sprawozdania i notatki z czynności kontrolnych powinny być udostępniane NIK, innym instytucjom kontrolnym oraz komórce audytu wewnętrznego w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji za pośrednictwem Komendanta Wojewódzkiego Policji.