Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Uwaga na oszustów wyłudzających kody BLIK!

Oszuści cały czas aktywnie działają, a nasz pośpiech i brak ostrożności tylko ułatwia im przestępczy proceder. Mieszkanka Lidzbarka Warmińskiego straciła 3000 złotych metodą na tzw. Blika. Była przekonana, że pomaga koleżance, a w rzeczywistości oddała swoje pieniądze oszustowi. Policjanci apelują o większą rozwagę przy tego typu transakcjach, upewnij się telefonicznie, zanim przekażesz kod BLIK.

Przestępcy wymyślają co raz to nowe metody oszustw. Jedna z form wyłudzenia pieniędzy polega na uzyskaniu kodu BLIK ofiary. Przestępca po włamaniu się na konto wybranej osoby na portalu społecznościowym, wysyła za pomocą jej komunikatora do znajomych informację z prośbą o pożyczenie pieniędzy, tłumacząc się nagłą potrzebą uiszczenia opłaty. Następnie oszust prosi swoją ofiarę o podanie kodu BLIK, dzięki któremu wypłaca pieniądze z bankomatu. Ma być to najszybszy i najprostszy sposób na przekazanie środków. Niczego nieświadoma ofiara jest przekonana, że pożycza pieniądze znajomemu.

Iława

Funkcjonariusze z Komendy Powiatowej Policji w Iławie wpłynęło zgłoszenie dotyczące oszustwa metodą „na BLIK-a”. Ofiarą tego oszustwa padła mieszkanka powiatu. Jak ustalili funkcjonariusze, sprawca doprowadził do nieautoryzowanej przez pokrzywdzoną transakcji na rachunku bankowym przy użyciu kodu BLIK. W ten sposób oszust wyłudził 9000 złotych. Kobieta została poinformowana, że z jej konta zostało przelane bez jej autoryzacji 500 złotych na zamknięte konto i żeby to cofnąć powinna wykonać kilka operacji z pracownikiem banku. Po chwili zadzwoniła osoba przedstawiając się za pracownika banku informując pokrzywdzoną co ma uczynić aby odzyskać 500 złotych. Kiedy kobieta zorientowała się, że została oszukana okazało się, że straciła 9000 złotych.

Lidzbark Warmiński

W środę (01.12.2021r.) do oficera dyżurnego lidzbarskiej policji zgłosiła się 38-letnia mieszkanka miasta, która padła ofiarą takiego oszustwa. Kobieta straciła 3000 złotych. Schemat działania oszustwa wyglądał w następujący sposób. W nieznanych okoliczności, ktoś włamał się na konto na portalu społecznościowym jej znajomej. Za pośrednictwem komunikatora internetowego przysłał jej wiadomość, że potrzebuje pilnie pieniędzy, które za chwilę odda przelewem. Poszkodowana chcąc pomóc znajomej, podała 3 kody Blik, za pomocą, których oszust na terenie innego miasta w Polsce dokonał wypłaty z bankomatu. W ten sposób utraciła swoje pieniądze.

Apelujemy!

Zanim przekażemy komukolwiek kod BLIK, upewnijmy się, że za prośbą o pomoc finansową nie kryje się próba oszustwa! Skontaktujmy się telefonicznie lub osobiście ze znajomym i upewnijmy się czy naprawdę potrzebuje on naszej pomocy! Prośby wyłudzenia pieniędzy oszustów są różne – m.in. na leki, że została zagubiona torebka, zagubiony portfel, brak pieniędzy na powrót do domu, brak pieniędzy na jedzenie czy też trudna sytuacja finansowa. Przestępcy tłumaczą, że teraz brakuje im środków, ale oddadzą je wieczorem, gdy tylko otrzymają przelew.

Jak się chronić?

Przede wszystkim - zachować czujność i rozsądnie korzystać z Internetu:

  • pilnujmy swoich haseł dostępowych i pamiętajmy, aby wprowadzone hasła nie były możliwe do odszyfrowania przez osoby nieupoważnione. Dla bezpieczeństwa co kilka miesięcy zmieniajmy je,
  • pamiętajmy o wylogowaniu się z aplikacji za każdym razem po zakończeniu jej użytkowania,
  • nie otwierajmy maili od nieznanych nam nadawców, a co najważniejsze zawartych w nich załączników,
  • oszuści często podszywają się pod witryny banków lub popularnych portali aukcyjnych i społecznościowych. Pamiętajmy, aby nie wpisywać w przypadku wystąpienia wątpliwości swojego loginu oraz hasła.
  • stosować dwuskładniowe uwierzytelnienie swoich kont społecznościowych – wówczas o wiele trudniej przejąć konto, ponieważ zalogowanie się wymaga potwierdzenia smsem
  • potwierdzać tożsamość osób, które piszą do nas przez internetowe komunikatory i proszą o podanie kodów BLIK – najlepiej od razu zadzwonić do takiej osoby. Wykonanie połączenia zajmie kilkadziesiąt sekund, a tym samym zyskamy pewność, że nasz znajomy rzeczywiście jest w potrzebie i to właśnie jemu – a nie oszustowi – przekazujemy pieniądze;
  • sprawdzać dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej – przestępca nie skorzysta z kodu, dopóki nie potwierdzimy transakcji na naszym telefonie;
  • chronić swój telefon, a szczególnie PIN do aplikacji mobilnej banku.

(jk/bm/kh)

Powrót na górę strony