Świeć przykładem
Coraz krótsze dni, ciemne i deszczowe popołudnia, szybko zapadający zmrok. Za oknem jesień - najtrudniejsza i najbardziej niebezpieczna pora dla niechronionych uczestników ruchu drogowego. To właśnie jesienią dochodzi do wielu wypadków z udziałem pieszych. Niestety – często bardzo tragicznych w skutkach. Nie musi tak być. Wystarczy, że założysz element odblaskowy.
Dzisiaj (03.10.19r) przed budynkiem Komendy Wojewódzkiej Policji w Olsztynie odbyła się konferencja prasowa pn. „Świeć przykładem”. W spotkaniu udział wzięli Naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Olsztynie mł. insp. Mariusz Tański, ksiądz kanonik dr Zbigniew Czernik kapelan policjantów z Warmii i Mazur oraz Rzecznik Prasowy Komendanta Wojewódzkiego Policji w Olsztynie kom. Krzysztof Wasyńczuk.
Policjanci oraz kapłan zwrócili uwagę jak bardzo na nasze bezpieczeństwo wpływa element odblaskowy.
Jesień i zima to najtrudniejsze pory roku dla niechronionych uczestników ruchu drogowego. Późnym popołudniem, w jesiennych ciemnych kurtkach stają się praktycznie niewidoczni dla kierowców. W takich warunkach może dojść do wielu tragicznych wypadków. Potwierdzają to policyjne dane. W ubiegłym roku na drogach naszego regionu doszło do 318 wypadków z udziałem pieszych, z tego blisko połowa miała miejsce w okresie od września do grudnia. W ciągu tych czterech jesienno - zimowych miesięcy zginęło 16 osób, a 138 zostało rannych. Policjanci co roku jesienią uczulają niechronionych uczestników ruchu drogowego na zagrożenia i promują używanie elementów odblaskowych. W tym roku ponownie pod hasłem:
Świeć przykładem
Podobnie jak w ubiegłym roku celem akcji informacyjno - edukacyjnej „Świeć przykładem” jest przede wszystkim przypomnienie i uświadomienie pieszym poruszającym się po drodze po zmierzchu nie tylko o obowiązku, ale również o konieczności używania odblasków w sposób widoczny dla innych uczestników ruchu. Posiadanie elementu odblaskowego zwiększa widoczność pieszego na drodze do około 150 - 200 metrów. Kierowca ma wtedy więcej czasu na odpowiednią do warunków reakcję, a zyskane w ten sposób sekundy mogą uratować zdrowie czy nawet życie. Sytuacje, w której należy nosić elementy odblaskowe nie powinny ograniczać się tylko do obszaru niezabudowanego. Nawet w terenie zabudowanym, w świetle latarni, także w przypadku przechodzenia przez oświetlone przejście, pieszy jest bardziej widoczny posiadając odblask, niż gdyby go nie miał.
„Dzień odblasku - powinien być każdego dnia”
Ponad 700 osób bez odblasku
Zgodnie z przepisami każdy pieszy poruszający się po zmroku poza obszarem zabudowanym ma obowiązek używania elementów odblaskowych w sposób widoczny dla uczestników ruchu. W ubiegłym roku na warmińsko - mazurskich drogach policjanci potwierdzili 742 przypadków braku wymaganego prawem odblasku u pieszych poza obszarem zabudowanym. Takie zachowanie jest skrajną nieodpowiedzialnością, pieszy niepotrzebnie ryzykuje własnym życiem.
Policjanci z KWP w Olsztynie wychodzą z propozycjami
#wyjmijodblaskizszuflady
Chyba nie ma już osoby, która nie wie jak działają elementy odblaskowe. Opaski odblaskowe, kamizelki, zawieszki, torby- wiele osób ma mnóstwo takich rzeczy w domu. Podczas spotkań profilaktycznych często zadajemy pytanie: „Czy macie odblaski?” i najczęściej pada wtedy odpowiedź twierdząca. Na kolejne pytanie: „Gdzie są te odblaski?” również najczęściej pada podobna odpowiedź: „W szafie” lub: „W szufladzie”, przedszkolaki najczęściej mówią: „W pudełku z klockami lub zabawkami”. W szafie, w szufladzie, w pudełku - tam odblaski przeleżą kolejną jesień i zimę, a przecież mogłyby komuś uratować życie. Dlatego ruszamy z akcją:
#uwolnijodblaski
Jeżeli masz w domu, w pracy więcej odblasków niż potrzebujesz – dołącz do naszej akcji. Wyjmij odblaski z szafy czy szuflady i podziel się z innymi. Pamiętaj: jeden mały odblask może uratować życie! Posiadanie elementu odblaskowego zwiększa widoczność pieszego na drodze do około 150- 200 metrów.
#fairplaynadrodze z Grzegorzem Lechem ze Stomilu Olsztyn oraz Marcinem Malewskim z Warmii Energa Olsztyn
"Na boisku zawsze cię zauważę. Na drodze pamiętaj o odblaskach". Takim hasłem zawodnik Stomilu Olsztyn Grzegorz Lech promuje bezpieczeństwo osób pieszych poruszających się po zmroku poza obszarem zabudowanym. Osoby te muszą pamiętać, że pieszy z odblaskami jest widoczny już z odległości około 150 metrów. Daje to kierującemu wystarczająco dużo czasu, aby bezpiecznie go ominąć. Pieszy bez odblasku jest widoczny z odległości 30-40 metrów, co nie daje szans na jakąkolwiek reakcję.
Marcin Malewski piłkarz ręczny, grający na pozycji środkowego rozgrywającego i reprezentującego barwy Warmii Energa Olsztyn. „Przed blokiem nigdy się nie zatrzymuje, przed przejściem zawsze”. Tym hasłem wychowanek Warmii Olsztyn, a zarazem II trener olsztyńskiego zespołu, poruszył kwestie bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu drogowego tj. pieszych.
Mimo, iż elementy odblaskowe wymagane są przepisami prawa tylko poza obszarem zabudowanym, to pamiętajmy, że również w mieście zwiększają nasze bezpieczeństwo.
Statystyki:
Zdarzenia drogowe z udziałem osób pieszych w latach 2017-2018 i od 1 stycznia do 30 września 2019r.
|
|
Liczba wypadków |
Liczba zabitych |
Liczba rannych |
Liczba kolizji |
||||||||
|
|
2017 |
2018 |
2019 |
2017 |
2018 |
2019 |
2017 |
2018 |
2019 |
2017 |
2018 |
2019 |
Podsumowanie całkowite |
318 |
261 |
141 |
24 |
33 |
14 |
297 |
232 |
137 |
247 |
242 |
174 |
Liczba ujawnionych przypadków osób poruszających się poza obszarem zabudowanym bez elementów odblaskowych
Rok |
Liczba ujawnionych przypadków |
2019 (od początku roku do końca sierpnia) |
322 |
2018 |
742 |
2017 |
1407 |
2016 |
1859 |
2015 |
2020 |
2014 (od 20.10.14r) |
822 |
W 2018 roku odnotowano 261 wypadków z udziałem pieszych. W wypadkach tych zginęły 33 osoby, wszystkie były niechronionymi uczestnikami ruchu drogowego. 232 zostało rannych (wśród rannych było 230 pieszych), z winy kierowców doszło do 172 wypadków, w których zginęło 12 osób (wszystkie były pieszymi), a 170 zostało rannych (163 pieszych). Najwięcej wypadków, bo 117, miało miejsce na przejściu dla pieszych: w nich zginęło 8 osób, a 110 zostało rannych; tylko jedna spośród ofiar nie była osobą pieszą.
Z winy pieszych doszło do 65 wypadków drogowych, w których 10 osób zginęło, a 55 zostało rannych. Ponad 86% wypadków spowodowanych przez pieszych miało miejsce na jezdni (56 wypadków). To tam zginęło 10 pieszych, a 44 pieszych zostało rannych. Piesi spowodowali 8 wypadków na przejściu dla pieszych, w których nikt nie zginął, a 8 pieszych odniosło w tych wypadkach obrażenia.
Ponad 68% wypadków spowodowanych przez kierowców względem pieszych miało miejsce na przejściu dla pieszych. Ponad 86% wypadków spowodowanych przez pieszych miało miejsce na jezdni poza przejściem dla pieszych.
kw