KWP: Piątkowe działania „Pasy” na drogach regionu
W ubiegły piątek policjanci drogówki przeprowadzili działania „Pasy”, podczas których sprawdzali jak kierowcy i pasażerowie wywiązują się z obowiązku używania pasów bezpieczeństwa.
Jedna zajmująca kilka sekund czynność, która powinna być automatycznym odruchem w momencie gdy wsiadamy do auta, to zapięcie pasów bezpieczeństwa. Pasy bezpieczeństwa są jednym z najskuteczniejszych środków ochrony przed powstawaniem obrażeń u kierowców i pasażerów, a często mówiąc wprost - ratują życie. W momencie wypadku drogowego szanse na przeżycie są zdecydowanie większe, gdy mamy zapięte pasy niż gdybyśmy ich nie mieli. Wciąż jednak wiele osób z niepojętych przyczyn ignoruje ten obowiązek, a to ma wpływ na wysoką śmiertelność w wypadkach samochodowych.
Podczas piątkowych (28.09.) działań policjanci w całym regionie sprawdzali jak z tego obowiązku wywiązują się kierowcy i pasażerowie, przyglądali się także w jaki sposób przewożone są dzieci.
Blisko 1000 skontrolowanych pojazdów, w nich 261 przypadków jazdy bez zapiętych pasów
Podczas piątkowych działań policjanci skontrolowali 966 pojazdów i odnotowali 239 przypadków niekorzystania z pasów bezpieczeństwa przez kierowców. Ten obowiązek zignorowało także 22 pasażerów. Policjanci odnotowali też 4 przypadki nieprawidłowego przewożenia dzieci.
Pasy bezpieczeństwa ratują życie!
W chwili zderzenia samochodu z nieruchomą przeszkodą, na osoby będące wewnątrz auta działa ogromna siła bezwładności, która powoduje, że człowiek przez moment ma „masę zderzeniową” wynoszącą kilka ton. Nie siedzi dalej na fotelu samochodowym tylko uderza w deskę rozdzielczą pojazdu, szybę, obija się o siedzenia. Jeśli jest pasażerem siedzącym z tyłu miażdży przednie fotele, uderza też w inne osoby będące w pojeździe, sam przy tym doznając dotkliwych, niekiedy śmiertelnych obrażeń. W skrajnych przypadkach osoba nie zapięta w pasy może nawet wypaść z samochodu.
Czemu pasy bezpieczeństwa są tak ważne?
Stosowanie pasów bezpieczeństwa ma bardzo istotny wpływ na minimalizowanie skutków wypadków drogowych. Pas bezpieczeństwa utrzymuje kierowcę i pasażerów na fotelu, pozwalając wytrącić prędkość wraz z samochodem. Utrzymuje ich również w bezpiecznej pozycji w przypadku dachowania samochodu. Warto też pamiętać, że wiele z aktywnych i biernych systemów bezpieczeństwa zakłada, że kierowca i pasażerowie mają zapięte pasy. Dotyczy to na przykład poduszek gazowych, które zadziałają właściwie tylko wówczas, gdy kierujący i pasażerowie mają zapięte pasy. Przy większych prędkościach kolizyjnych niezbędne jest zmniejszenie intensywności ugięcia głowy i szyi, a poprzez to także zmniejszenie obciążenia klatki piersiowej i miednicy, gdyż pomimo, że ciało jest przytrzymywane pasem, to i tak przemieszcza się do przodu głęboko nurkując w stronę kierownicy lub deski rozdzielczej. Głowa jest wtedy wychwytywana przez poduszkę powietrzną zmniejszając siły działające na człowieka. Co ważne, pas bezpieczeństwa przytrzymuje ciało w pierwszej fazie zderzenia, w związku z czym głowa napotyka już na w pełni rozwiniętą poduszkę gazową. Jeśli nie zapniemy pasa, to głowa zderzy się z poduszką już w fazie jej napełniania się, a rozwija się ona z prędkością około 300 km/h.
Foteliki dla dzieci
Młodsze dzieci powinny być przewożone w fotelikach bezpieczeństwa, który należy dostosować do wzrostu i wagi dziecka. Obowiązek jazdy w fotelikach nie dotyczy m.in.: taksówek, karetek pogotowia i radiowozów. Foteliki bezpieczeństwa z całą pewnością dają dzieciom większą ochronę niż podróż na kolanach dorosłego pasażera. Jazda małego pasażera bez fotelika to zawsze duże ryzyko. Nie chodzi tylko o wypadek. Dziecko, które podróżuje na tylnym siedzeniu i nie jest umieszczone w foteliku, może w chwili hamowania nieoczekiwanie znaleźć się między przednimi siedzeniami. Obrazowo rzecz ujmując: „przelatuje” wtedy przez siedzenie i uderza w elementy samochodu. Z kolei gdy siedzi na kolanach dorosłej osoby podczas hamowania lub zderzenia z przeszkodą, staje się dla pasażera „poduszką powietrzną”. Ciało dorosłego może zwyczajnie zmiażdżyć dziecko.
Bardzo ważne jest także odpowiednie ułożenie pasa bezpieczeństwa. Pas pionowy powinien opierać się na ramieniu dziecka, a nie na szyi (niektóre pasy są wyposażone w specjalne zapinki pomagające utrzymać takie ustawienie). Nie wolno układać pasa pod rączkami lub za plecami dziecka.
mk/in