KWP: Niechronieni uczestnicy ruchu drogowego - podsumowanie policyjnych działań
Policjanci ruchu drogowego przeprowadzili krajowe działania NURD - czyli Niechroniony Uczestnik Ruchu Drogowego. To działania skierowane przede wszystkim na poprawę bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów.
Podczas działań policjanci odnotowali łącznie ponad 200 wykroczeń popełnionych przez kierujących pojazdami silnikowymi. W 11 przypadkach było to nieprawidłowe przejeżdżanie przejść dla pieszych, a ponad 100 kierujących popełniło inne wykroczenia polegające na nieprawidłowym zachowaniu wobec osób pieszych. Funkcjonariusze zwracali także uwagę na zachowania samych pieszych. Odnotowano ponad 200 przypadków przechodzenia w miejscu niedozwolonym, 11 pieszych nie zastosowało się do sygnalizacji świetlnej .
Warto pamiętać, że relacje między kierowcami i pieszymi warunkują przepisy, ale także zdrowy rozsądek i koncentracja. Pieszy w konfrontacji z samochodem nie ma wielkich szans, dlatego powinien myśleć o własnym bezpieczeństwie.
Jesień nie sprzyja pieszym
Jesień i zima to najtrudniejsza pora dla niechronionych uczestników ruchu drogowego. Szybko zapadający zmrok i zmienna aura sprawiają, że piesi nie są dobrze widoczni. Bezsprzecznym jest fakt, że nawet w mieście elementy odblaskowe mogą uratować pieszemu życie. Co więcej, właśnie teraz warto wzmóc czujność i koncentrację.
Naczelnik WRD KWP w Olsztynie mł. insp. Robert Zalewski mówi:
- Pamiętajmy o zasadzie ograniczonego zaufania. To, że my widzimy nadjeżdżający samochód, nie oznacza, że kierowca widzi nas i zamierza się zatrzymać. Pieszy ma pierwszeństwo w momencie, gdy znajduje się już na przejściu dla pieszych. Jeżeli widzimy, że kierowca nie zamierza zatrzymać się przed przejściem dla pieszych nie ryzykujmy - wtargnięcia na przejście mają tragiczne skutki dla niechronionych uczestników ruchu drogowego.
Bardzo często do wypadków dochodzi w sytuacji, gdy jeden kierowca zatrzymuje się przed przejściem by przepuścić pieszych, natomiast drugi znajdujący się na innym pasie popełnia wykroczenie i omija ten pojazd.
Co mówią przepisy?
Kierowcy muszą pamiętać, że wykroczenia względem pieszych mogą mieć bardzo tragiczne skutki. Nieprawidłowe zachowania, które mogą realnie zagrażać bezpieczeństwu pieszych to m.in.:
- omijanie pojazdu, który jechał w tym samym kierunku, lecz zatrzymał się w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszym,
- wyprzedzanie na przejściach dla pieszych i bezpośrednio przed nimi,
- nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu dla pieszych
- nieustąpienie pierwszeństwa przez kierującego pojazdem, który skręca w drogę poprzeczną pieszemu przechodzącemu na skrzyżowaniu przez jezdnię drogi, na którą wjeżdża pojazd,
-niezatrzymanie pojazdu w razie przechodzenia przez jezdnię osoby niepełnosprawnej, używającej specjalnego znaku lub osoby o widocznej ograniczonej sprawności ruchowej w celu umożliwienia jej przejścia,
- nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu podczas cofania,
- naruszenie zakazu rozdzielania kolumn pieszych,
- jazda wzdłuż po chodniku lub przejściu dla pieszych,
- naruszenie obowiązku zatrzymania pojazdu w takim miejscu i na taki czas by umożliwić pieszym swobodny dostęp do pojazdów komunikacji publicznej lub na chodnik - w przypadku braku wysepki dla pasażerów na przystanku,
- inne czyny, których popełnienie realnie zagraża lub zagrozić może bezpieczeństwu pieszych,
Sami niechronieni uczestnicy ruchu drogowego muszą z kolei pamiętać, że oprócz praw mają także obowiązki. Receptą na bezpieczeństwo w przypadku pieszych i rowerzystów jest stosowanie się do przepisów ruchu drogowego, respektowanie zakazów, a także - stosowanie się do zasad: ograniczonego zaufania oraz szczególnej ostrożności.
Zgodnie z prawem o ruchu drogowym (art. 14 Ustawy Prawo o ruchu drogowym) zabrania się:
1) wchodzenia na jezdnię:
a) bezpośrednio przed jadący pojazd, w tym również na przejściu dla pieszych,
b) spoza pojazdu lub innej przeszkody ograniczającej widoczność drogi;
2) przechodzenia przez jezdnię w miejscu o ograniczonej widoczności drogi;
3) zwalniania kroku lub zatrzymywania się bez uzasadnionej potrzeby podczas przechodzenia przez jezdnię lub torowisko;
4) przebiegania przez jezdnię;
5) chodzenia po torowisku;
6) wchodzenia na torowisko, gdy zapory lub półzapory są opuszczone lub opuszczanie ich rozpoczęto;
7) przechodzenia przez jezdnię w miejscu, w którym urządzenie zabezpieczające lub przeszkoda oddzielają drogę dla pieszych albo chodnik od jezdni, bez względu na to, po której stronie jezdni one się znajdują.
mk/in