Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Szczytno: Zmarła 77-latka ukąszona przez pszczoły

Policjanci wraz z prokuratorem pracowali na miejscu nieszczęśliwego wypadku w Targowie na terenie gminy Dźwierzuty. 77-latka została zaatakowana przez rój pszczół. W wyniku ukąszeń kobieta zmarła. Teraz policjanci wyjaśniają przyczyny i okoliczności tego nieszczęśliwego wypadku.

Wczoraj około godziny 18.30 oficer dyżurny szczycieńskich policjantów otrzymał telefoniczne zgłoszenie o wypadku w Targowie na terenie gminy Szczytno. Na miejsce zdarzenia natychmiast pojechali policjanci wraz z prokuratorem. Ze wstępnych ich ustaleń wynika, że 77-letnia kobieta wyszła z domu na łąkę, gdzie stały ule. Tam została zaatakowana przez rój pszczół i kilkanaście razy ukąszona. Pierwszej pomocy udzieliła kobiecie najbliższa rodzina. Na miejsce przyjechała również załoga karetki pogotowia, lecz kobiety nie udało się uratować. Teraz policjanci wyjaśniają przyczyny i okoliczności tego nieszczęśliwego wypadku.

Jak zachować się w sytuacji, kiedy ugryzie nas pszczoła, mówi Magdalena Zakrzewska Zastępca Dyrektora do spraw lecznictwa WSPR w Olsztynie

„Osoby uczulone, zdiagnozowane przez lekarza alergologa powinny mieć przy sobie zastrzyk z adrenaliny. Jeśli po ugryzieniu pszczoły reakcja naszego organizmu jest poważniejsza niż lekki obrzęk wokół miejsca ukąszenia, powinniśmy zgłosić się do lekarza i sprawdzić, czy nie jesteśmy uczuleni na jad tego owada.

Kiedy nie jesteśmy uczuleni i ugryzie nas pszczoła – pamiętajmy, by żądło wydrapać paznokciem, a nie ściskać palcami. Chodzi o to, aby nie naciskać na mieszek z jadem. Powinniśmy przyłożyć do miejsca ukąszenia zimny okład i skorzystać z dostępnych w aptekach leków przeciwalergicznych.

Jeśli jednak jedząc coś, do naszej jamy ustnej dostanie się pszczoła i użądli nas, wtedy natychmiast wzywamy pogotowie ratunkowe. Do czasu przyjazdu karetki warto włożyć do buzi coś zimnego, np. kostki lodu. Nie panikujmy!

7 ZASAD WZYWANIA POMOCY

1.        przedstaw się

2.        określ miejsce zdarzenia

3.        określ rodzaj zdarzenia

4.        podaj ilość poszkodowanych

5.        określ ich stan

6.        wysłuchaj instrukcji dyspozytora

7.        nie odkładaj słuchawki jako pierwszy

TELEFONY ALARMOWE POGOTOWIA RATUNKOWEGO (112, 999) SŁUŻĄ RATOWANIU ZDROWIA I ŻYCIA LUDZKIEGO. Nie wolno traktować ich jak informacji telefonicznej, a tym bardziej nie wolno się nimi bawić. Rozmowy „zaśmiecające” numery alarmowe mogą przyczynić się do czyjejś śmierci lub kalectwa.

W razie zdarzenia czysto medycznego (np. zasłabnięcie) warto dzwonić bezpośrednio do dyspozytora pogotowia pod nr 999.

Numer 999 można wykręcać również z telefonu komórkowego.

Zasada 1.

Nie trzeba bać się podać nazwiska – jesteśmy wtedy bardziej wiarygodni. Dyspozytor ma obowiązek zapytać wzywającego o imię i nazwisko i ewentualne pokrewieństwo z osobą poszkodowaną.

Zasada 2.

Ważne jest, by na początku rozmowy podać miejsce zdarzenia – w razie przerwania połączenia dyspozytor wie, dokąd wysłać pomoc.

Zasada 3.

Wzywający jest „okiem” dyspozytora. Tylko od niego dyspozytor może się dowiedzieć, czy do wypadku trzeba wysłać również straż pożarną, czy np. pogotowie energetyczne.

Zasada 4.

Od informacji o ilości osób poszkodowanych zależy, ile karetek wyśle dyspozytor, a więc jak szybko wszyscy poszkodowani otrzymają fachową pomoc. W wypadkach drogowych należy podać liczbę wszystkich osób biorących udział w zdarzeniu, nie tylko tych nieprzytomnych i najciężej poszkodowanych.

Zasada 5.

Należy prostymi słowami opisać, co dzieje się z osobami poszkodowanymi. Ważne jest, czy ofiara jest przytomna, oddycha, czy np. widać duże krwawienie. Krótko podać, na co skarży się osoba przytomna.

Zasada 6.

Dyspozytor często zadaje dodatkowe pytania, chcąc uzyskać istotne dla niego informacje. Choć wydaje się to niekiedy stratą czasu, w rzeczywistości pozwala podjąć prawidłową decyzję. Wzywający może również dowiedzieć się, co ma robić do czasu przyjazdu karetki.

Zasada 7.

Jeśli zbyt szybko odłożymy słuchawkę, dyspozytor może nie zdążyć zadać ważnych pytań lub też np. upewnić się, czy prawidłowo zapisał adres. Najlepiej poczekać, aż usłyszymy, że zgłoszenie jest przyjęte, a dyspozytor odłoży słuchawkę jako pierwszy.

! W sytuacjach nienagłych dyspozytor ma prawo odmówić wysłania karetki. W takiej sytuacji udziela porady, co należy dalej zrobić (np. udać się do lekarza rodzinnego). Karetki pogotowia udzielają pomocy we wszystkich sytuacjach nagłego zagrożenia zdrowia i życia, w razie lżejszych zachorowań i problemów zdrowotnych należy skorzystać z porady lekarza rodzinnego, a poza godzinami jego pracy z ambulatorium.

! Zawsze pozostań z poszkodowanym do przyjazdu karetki!

Opr. WSPR

Powrót na górę strony